Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kuuntelemisen taidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Oppilas on harjoitellut kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajatuksia.

T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Ilmaisutaidot ja tunnetaidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas ilmaisee omaa ajatteluaan ja harjoittelee tunteiden ilmaisua.

T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Oman ja muiden ajattelun arvostaminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Oppilasta ohjataan arvostamaan omaa ja muiden ajattelua.

T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Taito tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut ohjatusti tekemään kysymyksiä ja esittämään perusteltuja väitteitä.

T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Tilanteiden eettisyyden sekä niiden syy-seuraussuhteiden tunnistaminen.

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas tunnistaa ohjatusti tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia.

T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Oikean ja väärän erojen sekä hyvyyden pohtiminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Oppilas on harjoitellut pohtimaan oikeaa, väärää ja hyvyyttä.

T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Lähiympäristön tapakulttuurien tunteminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut tunnistamaan lähiympäristön tapakulttuureja.

T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Yhteiselämän perusteiden ymmärtäminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas tietää sääntöjen, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä oppilaan arkipäivän tilanteissa.

T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Luonnon ja oman ympäristön kunnioittaminen ja arvostaminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Oppilas on harjoitellut kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

ePerusteet