Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Seutukunnallinen tarkennus

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet 

Käyttäytymisen arviointi on osa koulun kasvatustyötä. Oppilaan tulee saada ohjausta ja tietoa käyttäytymisestä. Kyse on oppilaan tavasta huomioida muut ihmiset ja ympäristönsä ja noudattaa koulun sääntöjä. Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Tavoitteet perustuvat koulun toimintatapaan ja järjestyssääntöihin. Oppilaan ja huoltajan tulee saada tietoa siitä, mihin käyttäytymisen arviointi perustuu. Arvioinnissa huomioidaan oppilaan ikä. Kaikki oppilaan opettajat arvioivat oppilaan käyttäytymistä.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Seutukunnallinen tarkennus

Vuosiluokilla 1–2 käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti lukuvuositodistuksen liitteessä, ja vuosiluokilla 3–9 siitä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistukseen. Loppuarvioinnissa ei anneta arvosanaa käyttäytymisestä.   Myös päättö- ja erotodistukseen käyttäytymisen arviointia ei merkitä.  

Valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa 

Valinnaisia aineita arvioidaan kullekin aineelle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Oppilaanohjauksen osalta annetaan sanallinen arviointi tai hyväksytty/hylätty vuosiluokilla 7–9 sekä vuosiluokilla 4–9 alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävissä valinnaisaineissa.   

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt 

Rehtori ja oppilaan opettajat päättävät oppilaan siirtymisestä seuraavalle vuosiluokalle tai vuosiluokalle jättämisestä. Ehtolaiskuulustelu järjestetään lukuvuoden aikana tai kesäkuussa. 

Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa 

Lukuvuositodistuksessa käytetään sanallista arviointia vuosiluokkien 1–2 osalta ja numeroarviointia vuosiluokkien 3–9 osalta. Toiminta-alueittain mukaisessa opetuksessa käytetään sanallista arviointia. Yksilöllistetyistä oppimääristä voidaan vuosiluokilla 1-9 antaa joko numeroarviointi tai sanallinen arviointi.    

Välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa 

Välitodistus voidaan antaa vuosiluokilla 1–9.  

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Seutukunnallinen tarkennus 

Perusopetuksen kotiopetuksessa olevat lapset ja nuoret voivat osallistua erityiseen tutkintoon, mikäli heidän huoltajansa vastaavat oppivelvollisuuden etenemisestä. Karijoella, Kaskisissa ja Kristiinankaupungissa ei järjestetä erillisiä tilaisuuksia erityisen tutkinnon suorittamiseen.

Erityinen tutkinto voidaan kuitenkin järjestää siten, että lapsi osallistuu lähikoulussaan kaikkiin kyseisen oppiaineen koetilaisuuksiin lukuvuoden aikana. On tärkeää, että koulu saa tiedon lapsen osallistumisesta koetilaisuuksiin, ja huoltajan tulee siksi ilmoittaa toive oppiaineen erityisestä tutkinnosta lähikoululle ennen lukuvuoden alkua. Numerollinen todistus erityisestä tutkinnosta kyseisessä oppiaineessa annetaan lukuvuoden lopussa.

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet