Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ovanstående färdigheter tränas genom följande idrottsgrenar:

Redskapsgymnastik

• Parterr; kullerbytta framåt, balansövningar, ansats till hopp, grunderna för hjulning

• Bänk; hopp, gång framåt och bakåt, balansövningar, vändningar

• Hopp; harhopp, grenhopp, ljushopp

• Ribbstol; klätterövningar, hängövningar

• Ringar; hängövningar, kullerbytta i ringar, fågelbo, pikhängande, svingning

• Handredskap; ärtpåse, boll, rep, tunnband

• Rep, klättra, svinga och hänga

• Hopprep

• Hinderbanor inomhus, eleverna kan bygga egna banor i grupp och prova på varandras banor

• Motoriska färdigheter: Åla, krypa, stå och hoppa på ett ben, kräftgång, skottkärra, x-hopp, skidhopp

Rytmik och musikgymnastik

• Musikgymnastik, lek och korta danser. Förslag: • Folkdanser, ringlekar, sällskapsdanser, rörelse till musik

Olika slags bollspel och anpassning av dessa med fokus på småspel

• Fyra mål (brännboll); kasta, ta lyra, slag och regler

• Fotboll; passning, inkast, skott, bollekar, enkla regler

• Innebandy/isspel; passningar, skott, bollekar, enkla regler

• Andra bollspel; t.ex. koddboll

• Basket med mjuk boll

• Handboll

• Speluppfattning (söka ytor och röra sig utan boll)

Simning

• Vattenvana med fokus på olika lekar

• Hämta saker från botten på olika djup

• Glidning, glidställning

• Flyta på mage och rygg

• Grunderna i bröstsim

Friluftsliv

• Orientering; de vanligaste karttecknen, kartläsning, kartans riktning, fotoorientering, RR-orientering (t.ex. i samarbete med Malax IF:s orienteringssektion), orientering i skolbyggnaden och skolgården, enkel skogsterräng med stigar (gärna längs motionsspår), orientering längs ledstänger i terrängen (vägar, stigar, el-linje), olika kartor, kartgång

Friidrott

• längd, bollkastning, löpning (sprint och jogg), att hitta rätt löpfart, stafettlekar, reaktionsövningar

Vintersportgrenar såsom skridskoåkning och skidåkning

• Skidåkning; greppet om staven, klassisk stil, åkning i mindre backar, lekar med skidor på, utflykt på skidor

• Skridskoåkning; framåt och bakåt åkning, bromsningar framåt och bakåt, kringelåkning, glidning framåt och bakåt, hukglid, snurr, lekar

Avslappning

T.ex. med hjälp av Folkhälsans Chilla-material

Hemuppgifter (t.ex. hoppa x-hopp, hopprep, gå på promenad med föräldrar, cykla o.s.v.)

Traditionella lekar ute och inne

Att bli andfådd och svettig, vad händer med kroppen? Pulsmätning.

I viss mån filma egna prestationer och utvärdera och analysera.

Själv- och kamratutvärdering

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Fair Play betonas både i undervisningen och bedömningen.

Fair Play innebär att:

  • spela efter reglerna
  • respektera läraren samt med- och motspelare
  • fokusera på den egna prestationen
  • visa glädje för egen och andras prestation
  • vara en god förlorare
S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet