Vieras kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaan arviointi ja palaute on kannustavaa. Osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen (leikki, draama), piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla.

Maalahden suomenkielinen koulu

Kunnalliset lisäykset A1 kieltä koskien

A1 kieli, vieras kieli

13.4.3

Jatkuva kannustava palaute on osa jokaista oppituntia.

Myös muiden aineiden (mm. liikunta, kuvataide, matematiikka, ympäristöoppi) opetuksessa voidaan ottaa esille vieraan kielen sisältöjä. Oppilaiden omat mielenkiinnon kohteet otetaan ikätasoisesti huomioon opetuksessa.

Luku- ja kirjoitustaidon kehittyessä painotetaan oikeinkirjoitusta sekä fraasien käyttöä.

Vuorovaikutustilanteissa toimimista harjoitellaan lorujen, satujen, leikkien, laulujen, draaman ja pelien avulla.

Pääpaino on suullisessa ilmaisussa. Tarkastellaan puhutun kielen muuttamista kirjoitetuksi kieleksi

Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri

VIERAAN KIELEN/SAAMEN KIELEN A1-OPPIMÄÄRÄN OPETUKSEN TAVOITTEET VUOSILUOKILLA 1–2

T3/T5 – Oppitunneilla käytetään hyväksi erilaisia teema-alueita. Dialogeja pareittain ja pienryhmissä sekä erityyppisiä harjoituksia.

T6 – Opetuksessa käytetään apuna ja tukena erilaisia leikkejä ja dramatisointeja, joilla on yhteys oikeisiin tilanteisiin (esimerkiksi ostaminen – kauppa)

T8 – Annetaan säännöllisesti mahdollisuuksia erityyppisten kielellisten tilanteiden kuuntelemiseen

Oppilaan oppimisen arviointi vieraan kielen/saamen kielen A1-oppimäärässä vuosiluokilla 1–2

Oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen (leikki, draama), piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Oppitunneilla käytetään hyväksi erilaisia teema-alueita. Dialogeja pareittain ja pienryhmissä sekä erityyppisiä hajroituksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Jatkuva kannustava palaute on osa jokaista oppituntia.

Myös muiden aineiden (mm. liikunta, kuvataide, matematiikka, ympäristöoppi) opetuksessa voidaan ottaa esille vieraan kielen sisältöjä. Oppilaiden omat mielenkiinnon kohteet otetaan ikätasoisesti huomioon opetuksessa.

Luku- ja kirjoitustaidon kehittyessä painotetaan oikeinkirjoitusta sekä fraasien käyttöä.

Vuorovaikutustilanteissa toimimista harjoitellaan lorujen, satujen, leikkien, laulujen, draaman ja pelien avulla.

Pääpaino on suullisessa ilmaisussa. Tarkastellaan puhutun kielen muuttamista kirjoitetuksi kieleksi

Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

ePerusteet