Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Kokemäen paikallinen tarkennus
Oppilasarvioinnin yleisistä periaatteista ja käytännöistä tiedotetaan huoltajia huoltajailloissa, huoltajien tapaamisissa sekä Wilma-tiedottein. Vuosiluokkien 1 – 9 oppilaat saavat välitodistukset toisen jakson päättyessä.
Oppilaan opettaja/opettajat antavat oppilaalle ja hänen huoltajalleen tietoa opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä keskusteluissa, palautteena, koesuoritusten arviointina ja arviointitiedotteina.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Kokemäen paikallinen tarkennus
Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi
Monialaisessa oppimiskokonaisuudessa osoitetut työskentelytaidot ja muu osaaminen otetaan huomioon kokonaisuuden toteuttamisessa mukana olevien oppiaineiden arvioinnissa.
Arviointi oppimiskokonaisuuden toteutumisesta: (merkitse kaikki toteutuneet kohdat)
Oppilaat
❏ ovat olleet mukana tavoitteiden, sisältöjen ja työskentelytapojen suunnittelussa.
❏ ovat olleet tietoisia siitä, miten oppimiskokonaisuus vaikuttaa arviointiin.
❏ ovat saaneet tuoda esiin merkityksellisiksi kokemiaan kysymyksiä ja niitä on käsitelty.
❏ ovat opiskelleet erilaisissa ryhmissä.
❏ ovat opiskelleet eri luokka-asteella olevien oppilaiden kanssa.
❏ ovat työskennelleet useiden eri aikuisten kanssa.
❏ ovat saaneet mahdollisuuden yhdistää koulun ulkopuolisen oppimisen koulutyöhön.
❏ _________________________________________________________________
Oppimiskokonaisuus
❏ on antanut tilaa älylliselle uteliaisuudelle ja luovuudelle.
❏ on haastanut monenlaisiin vuorovaikutus- ja kielenkäyttötilanteisiin.
❏ on edistänyt TVT-taitoja.
❏ on vahvistanut arkiosaamista.
❏ on vahvistanut kestävän elämäntavan mukaista toimijuutta.
❏ on innostanut oppilaita ilmaisemaan mielipiteensä ja vaikuttamaan yhteisissä asioissa.
❏ on lisännyt oppilaan kotiseututietoutta.
❏ ____________________________________________________________
Oppilailta saatu palaute:
Toteutukseen osallistuneen koulun henkilöstön ja yhteistyötahojen palaute:
Muu palaute:
Oppimiskokonaisuuden onnistumisen arviointi ja kehittämisideat:
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Kokemäen paikallinen tarkennus
Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin.
Käyttäytymisen sanallinen lukuvuosiarviointi annetaan erillisellä liitteellä vuosiluokilla 1-2. Vuosiluokkien 3-8 lukuvuositodistuksissa sekä vuosiluokkien 3-9 välitodistuksissa annetaan käyttäytymisen numeroarvosanat.
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet vuosiluokilla 1-2
Noudatat sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja
hyväksyy sääntöjen tarpeellisuuden
noudattaa sääntöjä, eikä riko niitä tahallaan
noudattaa hyviä tapoja: tervehtii, puhuu kohteliaasti, kiittää ja auttaa tarvittaessa
käyttää asiallista kieltä
Toimit yhteistyökykyisesti ja osaat ottaa muut huomioon
toimii rehellisesti ei ole epäoikeudenmukainen
ei kiusaa, syrji tai vähättele ketään
tekee yhteistyötä ja kannustaa muita
tekee yhteistyötä ja kannustaa muita
edistää toiminnallaan hyvää ilmapiiriä
ei kiistele eikä riitele muiden kanssa
Huolehdit oppimisympäristöstäsi
oppilas kunnioittaa yhteistä ympäristöä ja pitää siitä huolta
ei vahingoita luonnon kasveja tai eläimiä
edistää ympäristön pitämistä siistinä
ei roskaa, riko tai jätä tavaroita laittamatta paikalleen
käyttäytyy yhteisissä tiloissa rauhallisesti, että ei edes vahingossa turmelisi mitään
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit vuosiluokilla 1-2
erittäin hyvin
käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti
on huomaavainen ja rehellinen
noudattaa poikkeuksetta yhteisiä sopimuksia
arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä
toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi
vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin
ei rangaistuksia tai mainintoja kielteisestä käyttäytymisestä
hyvin
käyttäytyy yleensä moitteettomasti
on huomaavainen ja rehellinen
pyrkii noudattamaan yhteisiä sopimuksia
arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä
tekee vastuullisesti annetut tehtävät
toimii myönteisesti kouluyhteisössä
sääntörikkeet satunnaisia ja vähäisiä
onnistut vaihtelevasti
käyttäytymisessä tai toisten huomioon ottamisessa on toisinaan huomautettavaa
noudattaa yhteisiä sopimuksia vaihtelevasti
suhtautuu oppimisympäristöönsä vaihtelevasti
tekee annetut tehtävät
toimii kouluyhteisössä tyydyttävästi
sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on rikkeitä
edellyttää vielä harjoitusta
käyttäytymisessä tai toisten huomioon ottamisessa on huomautettavaa
noudattaa yhteisiä sopimuksia vaihtelevasti
suhtautuu oppimisympäristöönsä välinpitämättömästi
laiminlyö usein tehtäviään
häiritsee kouluyhteisön toimintaa satunnaisesti
sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on toistuvasti rikkeitä
3.-9. luokan käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet
Noudatat sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja
Toimit koulun sääntöjen ja henkilökunnan antamien ohjeiden mukaisesti sekä pyrit vaikuttamaan niihin rakentavasti.
Edistät omalla käytöksellään yhteisesti sovittujen hyvien tapojen mukaisia käytäntöjä.
Noudatat hyviä tapoja ja käytät asiallista kieltä.
Toimit yhteistyökykyisesti ja osaat ottaa muut huomioon
Teet yhteistyötä ja kannustat muita.
Kannat vastuuta yhteisistä asioista.
Käyttäydyt itseäsi ja muita kohtaan arvostavasti ja oikeudenmukaisesti.
Et kiusaa, syrji tai vähättele ketään
Tunnet oikeutesi ja velvollisuutesi ja toimit niiden mukaisesti.
Edistät toiminnallasi hyvää ja kannustavaa ilmapiiriä.
Huolehdit oppimisympäristöstäsi
Kannat vastuuta ja huolehdit yhteisestä ympäristöstä ja omaisuudesta.
Edistät toiminnallasi ympäristön hyvinvointia.
Noudatat ja ylläpidät yleistä siisteyttä ja käsittelet oman ja toisen työn tuotoksia huolellisesti.
Kunnioitat omaa ja toisten työtä ja annat kannustavaa palautetta.
Edistät työrauhaa
Edistät luokan työrauhaa ja rakennat myönteistä ilmapiiriä.
Keskityt annettuihin tehtäviin ja työskentelet muita häiritsemättä.
Osallistut ja toimit aktiivisesti oppitunneilla.
Osaat kantaa vastuun koulutyöstäsi
Teet koulutehtävät tunnollisesti.
Huolehdit opiskeluvälineistä.
Tulet ajoissa oppitunneille ja olet täsmällinen toiminnassaan.
3.-9. luokan käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Arvosana 10 |
|
Arvosana 9 |
|
Arvosana 8 |
|
Arvosana 7 |
|
Arvosana 6 |
|
Arvosana 5 |
|
Arvosana 4 |
|
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Kokemäen paikallinen tarkennus
Jos oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, siitä tiedotetaan lukuvuoden aikana hyvissä ajoin oppilasta ja huoltajaa. Samalla sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi. Ennen päätöstä luokalle jättämisestä oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisessä näytössä lukuvuoden aikana tai lukuvuoden koulutyön päätyttyä. Erillinen näyttö voi sisältää suullisia, kirjallisia tai muita suorituksia, joilla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa hylätyssä oppiaineessa.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Kokemäen paikallinen tarkennus
Lukuvuosittain toteutettavat valinnaiset aineet määritellään valinnaisainetarjottimella. Valinnaisaineiden sijoittuminen eri vuosiluokille määritellään perusopetuksen tuntijaon Kokemäen paikallisessa toteutuksessa.
Valinnaisaineiden sisällöt, tavoitteet ja arviointikriteerit kuvataan valinnaisainetarjottimen yhteydessä. Valinnaisten aineiden päättöarviointi suoritetaan suhteessa valinnaisaineiden kuvauksissa määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Kokemäen paikallinen tarkennus
Valinnaisten aineiden päättöarviointi toteutetaan suhteessa valinnaisaineiden kuvauksessa määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin oppimäärän laajuudesta riippuen sanallisesti tai numeroarvosanoin. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa syventävässä valinnaisessa aineessa vuosiluokilla 7 – 9 osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Kokemäen paikallinen tarkennus
Vuosiluokkien 1-2 lukuvuositodistuksessa annetaan oppiaineiden ja käyttäytymisen sanallinen arviointi. Vuosiluokilla 3 – 9 annetaan oppiaineissa ja käyttäytymisessä numeroarvosanat. Ne valinnaiset aineet, joiden oppimäärä vuosiluokalla on alle kaksi vuosiviikkotuntia, arvioidaan sanallisesti hyväksytty/hylätty.
Todistusten liitteeksi voidaan liittää sanallinen käyttäytymisen arviointi, sanallinen liite alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä valinnaisista aineista sekä numeroarvosanaa täydentäviä kuvailevia sanallisia arvioita.
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Kokemäen paikallinen tarkennus
Vuosiluokilla 1 – 9 annetaan välitodistus syyslukukauden näyttöjen perusteella. Oppiaine arvioidaan, jos oppiainetta on opiskeltu kahden ensimmäisen jakson aikana yhteensä 1 vuosiviikkotunti. Arviointi annetaan oppilaille syyslukukauden viimeisenä koulupäivänä.
Vuosiluokkien 1-2 välitodistuksella annetaan oppiaineissa sanallinen arviointi. Käyttäytymisen arvio annetaan todistuksen liitteellä. Vuosiluokilla 3-9 oppiaineet ja käyttäytyminen arvioidaan numeroarvosanoin.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Kokemäen paikallinen tarkennus
Erityiseen tutkintoon voivat osallistua kotiopetuksessa olevat lapset ja nuoret, joiden oppivelvollisuuden edistymisestä vastaavat heidän huoltajansa. Mikäli huoltaja haluaa kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen saavan opinnoistaan todistuksen, jossa todetaan suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana osaamisen tasosta, on oppivelvollisen osallistuttava perusopetuslain 38 §:n mukaiseen erityiseen tutkintoon.
Huoltaja pyytää kirjallisesti kotiopetuksessa olevalle oppilaalle opinnoistaan perusopetuksen todistusta vastaavan todistuksen, jossa todetaan suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arviointi tai numeroarvosanat osaamisen tasosta kyseisen vuosiluokan käytännön mukaisesti.
Oppilas osallistuu osaamisen arviointiin suorittamalla kokeita sekä erilaisia suullisia ja kirjallisia näyttöjä osaamisestaan oppiaineiden opettajan antaman ohjeen mukaan. Tilaisuus osaamisen näyttämiseen järjestetään lukuvuoden lopussa. Tutkinnossa tutkiva opettaja arvioi osaamisen tason suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.