Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Kokemäen paikallinen tarkennus

Oppilasarvioinnin yleisistä periaatteista ja käytännöistä tiedotetaan huoltajia huoltajailloissa, huoltajien tapaamisissa sekä Wilma-tiedottein. Vuosiluokkien 1 – 9 oppilaat saavat välitodistukset toisen jakson päättyessä.

Oppilaan opettaja/opettajat antavat oppilaalle ja hänen huoltajalleen tietoa opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä keskusteluissa, palautteena, koesuoritusten arviointina ja arviointitiedotteina.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Kokemäen paikallinen tarkennus

Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi

Monialaisessa oppimiskokonaisuudessa osoitetut työskentelytaidot ja muu osaaminen otetaan huomioon kokonaisuuden toteuttamisessa mukana olevien oppiaineiden arvioinnissa.

Arviointi oppimiskokonaisuuden toteutumisesta: (merkitse kaikki toteutuneet kohdat)

Oppilaat

❏ ovat olleet mukana tavoitteiden, sisältöjen ja työskentelytapojen suunnittelussa.

❏ ovat olleet tietoisia siitä, miten oppimiskokonaisuus vaikuttaa arviointiin.

❏ ovat saaneet tuoda esiin merkityksellisiksi kokemiaan kysymyksiä ja niitä on käsitelty.

❏ ovat opiskelleet erilaisissa ryhmissä.

❏ ovat opiskelleet eri luokka-asteella olevien oppilaiden kanssa.

❏ ovat työskennelleet useiden eri aikuisten kanssa.

❏ ovat saaneet mahdollisuuden yhdistää koulun ulkopuolisen oppimisen koulutyöhön.

❏ _________________________________________________________________

Oppimiskokonaisuus

❏ on antanut tilaa älylliselle uteliaisuudelle ja luovuudelle.

❏ on haastanut monenlaisiin vuorovaikutus- ja kielenkäyttötilanteisiin.

❏ on edistänyt TVT-taitoja.

❏ on vahvistanut arkiosaamista.

❏ on vahvistanut kestävän elämäntavan mukaista toimijuutta.

❏ on innostanut oppilaita ilmaisemaan mielipiteensä ja vaikuttamaan yhteisissä asioissa.

❏ on lisännyt oppilaan kotiseututietoutta.

❏ ____________________________________________________________

Oppilailta saatu palaute:

Toteutukseen osallistuneen koulun henkilöstön ja yhteistyötahojen palaute:

Muu palaute:

Oppimiskokonaisuuden onnistumisen arviointi ja kehittämisideat:

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Kokemäen paikallinen tarkennus

Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin.

Käyttäytymisen sanallinen lukuvuosiarviointi annetaan erillisellä liitteellä vuosiluokilla 1-2. Vuosiluokkien 3-8 lukuvuositodistuksissa sekä vuosiluokkien 3-9 välitodistuksissa annetaan käyttäytymisen numeroarvosanat.

Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet vuosiluokilla 1-2

Noudatat sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja

  • hyväksyy sääntöjen tarpeellisuuden

  • noudattaa sääntöjä, eikä riko niitä tahallaan

  • noudattaa hyviä tapoja: tervehtii, puhuu kohteliaasti, kiittää ja auttaa tarvittaessa

  • käyttää asiallista kieltä

Toimit yhteistyökykyisesti ja osaat ottaa muut huomioon

  • toimii rehellisesti ei ole epäoikeudenmukainen

  • ei kiusaa, syrji tai vähättele ketään

  • tekee yhteistyötä ja kannustaa muita

  • tekee yhteistyötä ja kannustaa muita

  • edistää toiminnallaan hyvää ilmapiiriä

  • ei kiistele eikä riitele muiden kanssa

Huolehdit oppimisympäristöstäsi

  • oppilas kunnioittaa yhteistä ympäristöä ja pitää siitä huolta

  • ei vahingoita luonnon kasveja tai eläimiä

  • edistää ympäristön pitämistä siistinä

  • ei roskaa, riko tai jätä tavaroita laittamatta paikalleen

  • käyttäytyy yhteisissä tiloissa rauhallisesti, että ei edes vahingossa turmelisi mitään

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit vuosiluokilla 1-2

erittäin hyvin

  • käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti 

  • on huomaavainen ja rehellinen 

  • noudattaa poikkeuksetta yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä 

  • toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi 

  • vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin 

  • ei rangaistuksia tai mainintoja kielteisestä käyttäytymisestä

hyvin

  • käyttäytyy yleensä moitteettomasti 

  • on huomaavainen ja rehellinen 

  • pyrkii noudattamaan yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä 

  • tekee vastuullisesti annetut tehtävät 

  • toimii myönteisesti kouluyhteisössä 

  • sääntörikkeet satunnaisia ja vähäisiä

onnistut vaihtelevasti

  • käyttäytymisessä tai toisten huomioon ottamisessa on toisinaan huomautettavaa 

  • noudattaa yhteisiä sopimuksia vaihtelevasti 

  • suhtautuu oppimisympäristöönsä vaihtelevasti 

  • tekee annetut tehtävät 

  • toimii kouluyhteisössä tyydyttävästi 

  • sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on rikkeitä

edellyttää vielä harjoitusta

  • käyttäytymisessä tai toisten huomioon ottamisessa on huomautettavaa 

  • noudattaa yhteisiä sopimuksia vaihtelevasti 

  • suhtautuu oppimisympäristöönsä välinpitämättömästi 

  • laiminlyö usein tehtäviään 

  • häiritsee kouluyhteisön toimintaa satunnaisesti 

  • sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on toistuvasti rikkeitä

3.-9. luokan käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet

Noudatat sovittuja sääntöjä ja hyviä tapoja

  • Toimit koulun sääntöjen ja henkilökunnan antamien ohjeiden mukaisesti sekä pyrit vaikuttamaan niihin rakentavasti. 

  • Edistät omalla käytöksellään yhteisesti sovittujen hyvien tapojen mukaisia käytäntöjä. 

  • Noudatat hyviä tapoja ja käytät asiallista kieltä.

Toimit yhteistyökykyisesti ja osaat ottaa muut huomioon

  • Teet yhteistyötä ja kannustat muita. 

  • Kannat vastuuta yhteisistä asioista. 

  • Käyttäydyt itseäsi ja muita kohtaan arvostavasti ja oikeudenmukaisesti.

  • Et kiusaa, syrji tai vähättele ketään 

  • Tunnet oikeutesi ja velvollisuutesi ja toimit niiden mukaisesti. 

  • Edistät toiminnallasi hyvää ja kannustavaa ilmapiiriä.

Huolehdit oppimisympäristöstäsi

  • Kannat vastuuta ja huolehdit yhteisestä ympäristöstä ja omaisuudesta. 

  • Edistät toiminnallasi ympäristön hyvinvointia. 

  • Noudatat ja ylläpidät yleistä siisteyttä ja käsittelet oman ja toisen työn tuotoksia huolellisesti.

  • Kunnioitat omaa ja toisten työtä ja annat kannustavaa palautetta.

Edistät työrauhaa

  • Edistät luokan työrauhaa ja rakennat myönteistä ilmapiiriä. 

  • Keskityt annettuihin tehtäviin ja työskentelet muita häiritsemättä. 

  • Osallistut ja toimit aktiivisesti oppitunneilla.

Osaat kantaa vastuun koulutyöstäsi

  • Teet koulutehtävät tunnollisesti. 

  • Huolehdit opiskeluvälineistä. 

  • Tulet ajoissa oppitunneille ja olet täsmällinen toiminnassaan.

3.-9. luokan käyttäytymisen arvioinnin kriteerit

Arvosana 10

  • käyttäytyy moitteettomasti ja kohteliaasti 

  • on huomaavainen ja rehellinen 

  • noudattaa poikkeuksetta yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä 

  • toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi 

  • vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin 

  • ei rangaistuksia tai mainintoja kielteisestä käyttäytymisestä

Arvosana 9

  • käyttäytyy yleensä moitteettomasti ja kohteliaasti 

  • on huomaavainen ja rehellinen 

  • noudattaa pääsääntöisesti yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä 

  • toimii yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi 

  • vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin 

  • ei rangaistuksia tai mainintoja kielteisestä käyttäytymisestä

Arvosana 8

  • käyttäytyy yleensä moitteettomasti 

  • on huomaavainen ja rehellinen 

  • pyrkii noudattamaan yhteisiä sopimuksia 

  • arvostaa oppimisympäristöään ja huolehtii siitä 

  • tekee vastuullisesti annetut tehtävät 

  • toimii myönteisesti kouluyhteisössä 

  • sääntörikkeet satunnaisia ja vähäisiä

Arvosana 7

  • käyttäytymisessä tai toisten huomioon ottamisessa on toisinaan huomautettavaa

  • noudattaa yhteisiä sopimuksia vaihtelevasti 

  • suhtautuu oppimisympäristöönsä vaihtelevasti 

  • tekee annetut tehtävät 

  • toimii kouluyhteisössä tyydyttävästi 

  • sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on rikkeitä

Arvosana 6

  • käyttäytymisessä tai toisten huomioon ottamisessa on huomautettavaa

  • noudattaa yhteisiä sopimuksia vaihtelevasti 

  • suhtautuu oppimisympäristöönsä välinpitämättömästi

  • laiminlyö usein tehtäviään 

  • häiritsee kouluyhteisön toimintaa satunnaisesti 

  • sääntöjen ja ohjeiden noudattamisessa on toistuvasti rikkeitä

Arvosana 5

  • käyttäytymiseen joudutaan puuttumaan erittäin usein 

  • ei noudata yhteisiä sopimuksia 

  • laiminlyö oppimisympäristöä 

  • laiminlyö tehtävänsä 

  • häiritsee kouluyhteisön toimintaa toistuvasti 

  • ei noudata sääntöjä ja ohjeita

Arvosana 4

  • käyttäytyminen on kouluyhteisöön sopimatonta 

  • ei noudata ohjeita, sääntöjä ja yhteisiä sopimuksia

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Kokemäen paikallinen tarkennus

Jos oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, siitä tiedotetaan lukuvuoden aikana hyvissä ajoin oppilasta ja huoltajaa. Samalla sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi. Ennen päätöstä luokalle jättämisestä oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisessä näytössä lukuvuoden aikana tai lukuvuoden koulutyön päätyttyä. Erillinen näyttö voi sisältää suullisia, kirjallisia tai muita suorituksia, joilla oppilas parhaiten kykenee osoittamaan osaamisensa hylätyssä oppiaineessa.

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Kokemäen paikallinen tarkennus

Lukuvuosittain toteutettavat valinnaiset aineet määritellään valinnaisainetarjottimella.  Valinnaisaineiden sijoittuminen eri vuosiluokille määritellään perusopetuksen tuntijaon Kokemäen paikallisessa toteutuksessa.

Valinnaisaineiden sisällöt, tavoitteet ja arviointikriteerit kuvataan valinnaisainetarjottimen yhteydessä. Valinnaisten aineiden päättöarviointi suoritetaan suhteessa valinnaisaineiden kuvauksissa määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Kokemäen paikallinen tarkennus

Valinnaisten aineiden päättöarviointi toteutetaan suhteessa valinnaisaineiden kuvauksessa määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin oppimäärän laajuudesta riippuen sanallisesti tai numeroarvosanoin.  Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa syventävässä valinnaisessa aineessa vuosiluokilla 7 – 9 osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Kokemäen paikallinen tarkennus

Vuosiluokkien 1-2 lukuvuositodistuksessa annetaan oppiaineiden ja käyttäytymisen sanallinen arviointi. Vuosiluokilla 3 – 9 annetaan oppiaineissa ja käyttäytymisessä  numeroarvosanat. Ne valinnaiset aineet, joiden oppimäärä vuosiluokalla on alle kaksi vuosiviikkotuntia, arvioidaan sanallisesti hyväksytty/hylätty.

Todistusten liitteeksi voidaan liittää sanallinen käyttäytymisen arviointi, sanallinen liite alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä valinnaisista aineista sekä numeroarvosanaa täydentäviä kuvailevia sanallisia arvioita.

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Kokemäen paikallinen tarkennus

Vuosiluokilla 1 – 9 annetaan välitodistus syyslukukauden näyttöjen perusteella. Oppiaine arvioidaan, jos oppiainetta on opiskeltu kahden ensimmäisen jakson aikana yhteensä 1 vuosiviikkotunti. Arviointi annetaan oppilaille syyslukukauden viimeisenä koulupäivänä.

Vuosiluokkien 1-2 välitodistuksella annetaan oppiaineissa sanallinen arviointi. Käyttäytymisen arvio annetaan todistuksen liitteellä. Vuosiluokilla 3-9 oppiaineet ja käyttäytyminen arvioidaan numeroarvosanoin.

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Kokemäen paikallinen tarkennus

Erityiseen tutkintoon voivat osallistua kotiopetuksessa olevat lapset ja nuoret, joiden oppivelvollisuuden edistymisestä vastaavat heidän huoltajansa. Mikäli huoltaja haluaa kotiopetuksessa olevan oppivelvollisen saavan opinnoistaan todistuksen, jossa todetaan suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arvio tai numeroarvosana osaamisen tasosta, on oppivelvollisen osallistuttava perusopetuslain 38 §:n mukaiseen erityiseen tutkintoon.

Huoltaja pyytää kirjallisesti kotiopetuksessa olevalle oppilaalle opinnoistaan perusopetuksen todistusta vastaavan todistuksen, jossa todetaan suoritetut opinnot ja annetaan sanallinen arviointi tai numeroarvosanat osaamisen tasosta kyseisen vuosiluokan käytännön mukaisesti.

Oppilas osallistuu osaamisen arviointiin suorittamalla kokeita sekä erilaisia suullisia ja kirjallisia näyttöjä osaamisestaan oppiaineiden opettajan antaman ohjeen mukaan. Tilaisuus osaamisen näyttämiseen järjestetään lukuvuoden lopussa. Tutkinnossa tutkiva opettaja arvioi osaamisen tason suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet