Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Joutsassa arvioinin paikalliset painopistealueet ovat:
oppilaiden osallisuutta edistävä, vuorovaikutteinen ja ratkaisukeskeinen toimintatapa
arviointi kohdistuu oppimisprosessiin
itse- ja vertaisarviointiin ohjaaminen
Arviointi on jatkuvaa ja perustuu monipuoliseen näyttöön (esimerkiksi tuntiaktiivisuus, työskentely itsenäisesti ja ryhmissä, projektit, esitelmät, portfoliot, tuotokset, prosessi, oppilaan itsearviointi). Oppilas osallistuu oman oppimisensa arviointiin tekemällä havaintoja omasta työskentelystään ja arvioimalla omaa tuotostaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Arviontia voidaan toteuttaa mm. keskustelemalla, lomakkeilla, vertaisarvioinnilla, kirjallisilla palautteilla ja sähköisillä kyselyillä.
Itsearviointi ja vertaisarviointi kohdistuvat työskentelyyn, oppimiseen ja käyttäytymiseen. Itsearviointi ja vertaisarviointi ovat osa ryhmän työskentelyä, monipuolista, jatkuvaa ja vuorovaikutteista.
Yhteistyö huoltajien kanssa
Joutsan perusopetuksessa on käytössä Wilma- järjestelmä. Yhteistyö huoltajiin tapahtuu pääosin Wilman kautta. Summatiiviseen arviointiin kuuluvat näytöt on nähtävissä huoltajille ja opiskelijoille Wilmassa. Huoltaja saa lisäksi tietoa oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä Wilman tuntimerkintöjen kautta. Väliarviointina suoritettavat arviointikeskustelut käydään yhteistyössä huoltajien kanssa vuosiluokilla 1-6.
Vuosiluokalla 7 käydään kehityskeskustelu, jossa paikalla oppilas, huoltaja sekä luokanvalvoja.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Väliarviointi Joutsassa vuosiluokilla 1.-6. toteutetaan arviointikeskusteluna marras-helmikuun aikana.
Arviointikeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja(t) ja opettaja.
Arviointi kohdistuu oppimiseen lukuaineissa ja taito- ja taideaineissa sekä työskentelytaitoihin ja käyttäytymiseen.
Arviointikeskustelussa oppilaan omat arviot sekä huoltajan näkemykset tulevat kuulluiksi.
Arviointikeskustelun tukena käytetään oppilaan ennalta täyttämää itsearviointilomaketta, jossa on myös huoltajalle muutama ennakkotehtävä ennen arviointikeskusteluun saapumista. Tämä lomake on kuntakohtainen Joutsassa.
Vuosiluokilla 7.-9. väliarviointia tehdään kunkin oppiaineen sisällä formatiivisesti läpi lukuvuoden. Erilaisista näytöistä, kokeista ym. laitetaan tieto kunkin oppilaan Wilmaan. Ne toimivat väliarviointina. Tarpeen vaatiessa käydään erillinen keskustelu oppilaan ja hänen huoltajien kanssa ja siitä tehdään merkintä oppilaan Wilman tukilehdelle.
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen sanallinen arvio Joutsassa 1.-3.-luokilla annetaan lukuvuositodistuksen erillisenä liitteenä.
4.-9.-luokilla käyttäytymisestä annetaan numeerinen arvio lukuvuositodistukseen.
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit
Erinomainen (10)
On luotettava, rehellinen ja toimii oikeudenmukaisesti eri tilanteissa.
On oma-aloitteinen.
Ottaa toiset huomioon, edistää aktiivisesti luokan yhteishenkeä sekä luo ja ylläpitää työrauhaa.
Huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti.
Käsittelee huolellisesti omaa ja koulun omaisuutta.
Huolehtii annettujen tehtävien suorittamisesta moitteettomasti.
Noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja.
Saapuu ajoissa oppitunneille ja koulun tilaisuuksiin.
Käyttäytyy esimerkillisesti kaikissa koulun tilaisuuksissa.
Kiitettävä (9)
Käyttäytyy moitteettomasti.
On luotettava ja rehellinen.
Ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä.
Noudattaa annettuja ohjeita ja koulun järjestyssääntöjä.
Huolehtii annettujen tehtävien suorittamisesta tunnollisesti.
Huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti.
Saapuu ajoissa oppitunneille ja koulun tilaisuuksiin.
Oppilaan käytös on lähes aina hyvien tapojen mukaista.
Hyvä (8)
Tulee yleensä toimeen muiden kanssa.
On rehellinen.
Huolehtii omalta osaltaan työrauhasta.
Huolehtii yleensä ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä.
Noudattaa yleensä hyviä tapoja.
Saapuu ajoissa oppitunneille ja koulun tilaisuuksiin.
Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan satunnaisesti.
Tyydyttävä (7)
On toisinaan vaikeuksissa muiden kanssa.
Saattaa käyttäytyä vilpillisesti.
Häiritsee työrauhaa.
Suhtautuu välinpitämättömästi ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin.
Noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti.
Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan puhuttelemalla ja/tai muilla toimenpiteillä.
Kohtalainen (6)
On toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa.
Käyttäytyy vilpillisesti.
Laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
Häiritsee työrauhaa usein.
Hänen käytökseensä on puututtu usein kurinpidollisin toimin.
Välttävä (5)
Halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä.
Estää muiden työskentelyn.
Ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista.
Hänen käytökseensä on puututtu erittäin usein kurinpidollisin toimin. Oppilas tarvitsee valvontaa selviytyäkseen koulutyöstä
Heikko (4)
Oppilas ei ole koulun kurinpitokeinoin ojennettavissa ja on vaaraksi kouluyhteisölle.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Toimintatavat Joutsan perusopetuksessa silloin, kun näyttää, että oppilas ei saa suoritettua vuosiluokan oppimäärää hyväksytysti.
Riittävän aikainen yhteistyö huoltajan kanssa esim. ilmoitus (nelosvaroitus) huoltajalle ajoissa, jos näyttää siltä, että oppilas ei saa oppimäärää suoritetuksi.
Oppilaan monipuoliset mahdollisuudet osoittaa osaamistaan.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa määrätään koepäivä, jolloin oppilaalla on ennen luokalle jäämistä mahdollisuus erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Koepäivä on kesäkuussa.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Paikallinen tarkennus löytyy kohdasta 5.4.3
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Lukuvuoden päätteeksi annettavassa lukuvuositodistuksessa arvioidaan oppilaan saavuttamat tavoitteet hänen opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa tai opintokokonaisuuksissa sanallisesti vuosiluokilla 1.-3. ja numeerinen arviointi kaikissa oppiaineissa luokilla 4.-9.
Nivelvaiheen arviointi vuosiluokilla 2 ja 6 tehdään väliarvioinnin yhteydessä.
Keskustelussa arvioidaan vuosiluokalla 2 oppilaan edistymistä:
kielellisissä valmiuksissa
työskentelytaidoissa
taidoissa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä
Keskustelussa arvioidaan vuosiluokalla 6 oppilaan edistymistä:
työskentelytaidoissa
oppimisen taidoissa
eri oppiaineissa
laaja-alaisessa osaamisessa
Valinnaisaineiden arviointi
Vuosiluokilla 5-6 valinnaisaineita opiskellaan yksi vuosiviikkotunti. Tällöin oppiaine arvioidaan sanallisesti hyväksytty/ hylätty. Vuosiluokilla 7-9 lyhyitä valinnaisaineita opiskellaan kaksi vuosiviikkotuntia ja pitkiä valinnaisaineita 4 vuosiviikkotuntia. Näistä kaikista tulee numeerinen arviointi.
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Vuosiluokat 1-2
Oppiaineista äidinkieli ja kirjallisuus, sekä matematiikka, arvioidaan aihealueittain viisiportaisella asteikolla (taitavasti-hyvin-vaihtelevasti-heikosti-hylätty) käyttäen rasteja. Äidinkielen ja kirjallisuuden aihealueet voivat olla esim. kuunteleminen ja keskusteleminen, sekä lukeminen ja kirjoittaminen. Matematiikan aihealueet voivat olla luvut ja laskutoimitukset, sekä päättely ja ongelmanratkaisu.
Muut oppiaineet joita oppilas on opiskellut, mainitaan luettelona. Jos jossakin näistä oppiaineista suoritus on hylätty, se mainitaan todistuksessa erikseen.
Muut erityishuomiot mainitaan erikseen.
Käyttäytymisen arviointi annetaan erillisellä lomakkeella.
Vuosiluokka 3
Oppiaineista äidinkieli ja kirjallisuus arvioidaan aihealueittain viisiportaisella asteikolla (taitavasti-hyvin-vaihtelevasti-heikosti-hylätty) käyttäen rasteja. Matematiikka, lukuaineet (uskonto/elämänkatsomustieto ja ympäristöoppi) ja englanti arvioidaan viisiportaisella asteikolla (taitavasti-hyvin-vaihtelevasti-heikosti-hylätty) käyttäen rasteja.
Muut oppiaineet joita oppilas on opiskellut, mainitaan luettelona. Jos jossakin näistä oppiaineista suoritus on hylätty, se mainitaan todistuksessa erikseen.
Muut erityishuomiot mainitaan erikseen.
Käyttäytymisen arviointi annetaan erillisellä lomakkeella.
Vuosiluokat 4-9
Kaikista yhteisistä oppiaineista sekä käyttäytymisestä annetaan numeerinen arviointi.
Välitodistus
Joutsassa perusopetuksessa ei anneta välitodistuksia.