Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Liikkuva liikunnantunti: Mahdollistetaan runsas fyysinen aktiivisuus, pyritään minimoimaan jonottaminen ja odottaminen Motivoida oppilas kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä parhaansa yrittäen vaihtelevissa ympäristöissä
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Hahmottaa omaa kehoaan ja sen eri osia suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan. Harjaannuttaa eri aisteja liikuntatehtävien avulla.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Motoristen perustaitojen vahvistaminen ja oppiminen. Toimintakyvyn lisääntyminen eri oppimisympäristöissä ja vuodenajat huomioiden.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii toimimaan turvallisesti eri liikuntapaikoilla ja koulun lähiympäristössä. Tutustuttaa oppilas mahdollisimman monipuolisiin liikuntavälineisiin.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Tutustuttaa ja rohkaista oppilas vesiliikuntaan leikin avulla. Oppilas saavuttaa 10 metrin uimataidon myyräuinnilla. (Uimaopetuksen järjestämisestä vastaa Järvenpään liikuntapalvelut)
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Opettaja huomioi opetuksessa turvallisuuden näkökulman ja ohjaa oppilaita turvalliseen toimintaan. Oppilas noudattaa sovittuja sääntöjä ja ymmärtää niiden merkityksen. Oppilas varustautuu asiaan kuuluvalla tavalla liikuntatunneille ja huolehtii välineistä. Omasta hygieniasta huolehtiminen liikuntatunnin jälkeen.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii sietämään pettymyksiä ja huomioimaan toisia liikuntatilanteissa.​
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Oppia noudattamaan liikuntatunnin sääntöjä. Valitaan leikkejä ja pelejä, jotka tukevat ryhmäytymistä. Oppilas harjoittelee työskentelyä erilaisissa ryhmissä. Oppilas huomioi oman toiminnan vaikutuksen työskentelyn onnistumiseen ja liikuntatunnin ilmapiiriin.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Huomata ja antaa välitön palaute yksittäisen oppilaan onnistumisesta. Kannustaa ja rohkaista oppilasta liikkumaan ja kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä. Antaa tilaa ja mahdollisuus oppilaan omalle luovuudelle vapaaehtoisten esitysten ja lajiesittelyiden kautta.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa liikunnasta virkistävän kokemuksen, joka tukee hänen hyvinvointiaan. Ohjata ja kannustaa oppilasta kokeilemaan vaikeiltakin tuntuvia asioita.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet