Opetussuunnitelman perusteet
Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.
Paikallinen opetussuunnitelma
Tavoitteiden asettaminen ja yhteisen harjoittelun merkitys musiikin oppimisessa, arviointi
-tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraaminen ohjatusti (tavoitetietoisuus, palaute, itse- ja vertaisarviointi)
-mahdollisuuksia arvioida toimintaa musisoivan ryhmän jäsenenä (toiminta, kannustus)
-onnistumisista iloitseminen, uusien tavoitteiden asettaminen
Minä ryhmässä: monipuolinen yhteismusisointi
-yhteismusisointia yhteisvastuullisesti (soittimet ja ääniympäristö): monipuolisia yhteismusisointimahdollisuuksia, joissa oppilas voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta osana musisoivan ryhmää (laulaa/soittaa/improvivoi/säveltää/kuuntelee/liikkuu/ilmaisee ryhmän jäsenenä)
-perussykkeen merkitys yhteismusisoinnin koossapitävänä voimana
-yhteiset pelisäännöt ja niihin sitoutuminen (esim. toiminta ja soitinten käsittely)
-keskittyminen pitkäjänteiseen toimintaan ja toisten huomioiminen
-desibelirajojen merkitys oman ja musisoivan ryhmän hyvinvoinnille
-oppimisprosessia ohjaavaa, minäkuvaa tukevaa palautetta ryhmän jäsenenä toiminnasta (itsearviointi, vertaisarviointi, ryhmäarviointi)
-oman ja muiden musiikillisen kehityksen arvostaminen
-oman toiminnan vaikutuksen huomioiminen ryhmässä, osana musisoivaa yhteisöä (mm. osallistuminen toimintaan)
Luonteva äänenkäyttö ja laulaminen
Laulamista, soittoa ja liikkumista monipuolisesti ryhmälle sopivaa ohjelmistoa hyödyntäen. Lauluinnostuksen tukeminen (monipuolisuus ohjelmistossa).
-äänen tutkiminen, äänenhuolto ja äänenkäytön harjoituksia (mm. lämmittely, venyttely, äänenavaukset, missä ääni värähtelee, ryhti, hengitystekniikka, konsonantti- ja vokaaliharjoitukset, yhteiset äänimaisemat)
-erilaiset laulutavat (esim. räppäys, klassinen laulu)
-monipuolisia äänikokeiluja (esim. äänikuunnelmat, dubbaus, efektit)
-laulamisen perusteet (tekstin, rytmin ja melodian harjoittamisen tavat)
-laulaminen eri konteksteissa ja laulamisen merkitys (esim. perinteinen runonlaulanta, laulukilpailut, juhlat)
-aktiiviseen yhteislauluun osallistuminen
-ohjelmistona ikäkauteen sopivia lauluja
-omat laulut, innostavat laulut, yhteisön tärkeät laulut, tärkeät kulttuuriset laulut
-ajankohtaiset laulut
Soittaminen
-äänen tutkiminen soittamalla (esim. missä ääni värähtelee, miten se muuttuu, äänenväri)
-rytmi-, keho-, melodia- ja sointusoittimien perustekniikkaa monipuolisen yhteissoiton yhteydessä (musiikillisen toiminnan käsitteellistämistä)
-soittaminen yhteisessä perussykkeessä
Improvisointi, säveltäminen, musiikin luova tuottaminen
-musiikillisten ideoiden kokeilua, tutkimista ja tuottamista yksin ja yhdessä (oma ääni, soittimet, ympäristön äänet, soittimet, liike, musiikkiteknologia)
-luo ohjatusti omia pienimuotoisia sävellyksiä, joissa voidaan rajata elementtejä, esim. taso, kesto, voima ja väri (myöhemmin: rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri ja muoto)
-luotuja musiikillisia tapahtumia käsitteellistetään (omat symbolit, vakiintuneet symbolit ja käsitteet, mm. ääni - visuaalinen merkki)
-taideintegraation hyödyntäminen luomisprosesseissa (kuva, ääni, liike, teknologia: kuvasta ääntä, äänestä kuvaa, äänestä liikettä, liikkeestä ääntä ym. ja näiden yhdistelmät)
-tarkoituksenmukaisten sävellysohjelmistojen hyödyntäminen
Kuunteleminen, kokeminen, ilmaisu, tunnetilat
-monipuolista musiikin kuuntelua ja omien ideoiden ilmaisua eri tavoin (liikkuen, soittaen, laulaen, kuvallisesti, teknologian ym. keinoin) ja musiikista keskustellen
-aktiivista, eläytyvää sekä rentouttavaa kuuntelua
-kuuntelua ja kehollista ilmaisua erilaisiin musiikkeihin (esim. paripeilit, kapellimestarina/koreografina/kapellimestarina toimiminen, valmiiden liikesarjojen suunnittelu ja toteuttaminen musiikkiin, kehorytmit, musiikkiliikunta, ohjatut tanssit, kehorytmit jne.)
-taideintegraatio ja kokonaisvaltainen taideilmaisu (kuva, musiikki, liike, teksti jne.)
Kokeminen, luokittelu, käsiteellistäminen
-perussykkeen hahmottaminen erilaisista musiikeista
-ääniympäristöjen ja erilaisten musiikkien havainnointi ja niistä kertominen
-monipuolista ääniympäristön kuuntelua (esim. äänten kuunteleminen ja luokitteleminen; erilaiset äänet, äänensävyt, äänen voimakkuudet jne.)
-nimetään musiikin peruskäsitteistöä toiminnan ja luomisen yhteydessä (esim. pituus, voimakkuus, korkeus, dynamiikka, sävy)
-musiikillisen ammatillisuuden käsitteellistäminen toiminnan yhteydessä (esim. tutustutaan koreografin/tanssijan/kapellimestarin/balettitanssijan työhön)
-jäsennetään eri tasoja toiminnassa 1. oma keksintä 2. kulttuuriperinnön vaaliminen 3. kulttuurisen ymmärryksen avartaminen
-musiikillisten tapahtumien käsitteellistäminen toiminnan yhteydessä (omat kuvaukset ja symbolit, vakiintuneet käsitteet ja symbolit, mm. rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri, dynamiikka)