Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulussa musiikin oppimisen arviointi on toimintaa ohjaavaa ja toimintaan rohkaisevaa. Jokaista oppijaa ohjataan palautteen avulla olemaan aktiivinen ja toiset huomioiva musiikillinen toimija.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa. Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
Musiikin merkitysten havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tavoitteiden asettaminen ja yhteisen harjoittelun merkitys musiikin oppimisessa, arviointi

-tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraaminen ohjatusti (tavoitetietoisuus, palaute, itse- ja vertaisarviointi)

-mahdollisuuksia arvioida toimintaa musisoivan ryhmän jäsenenä (toiminta, kannustus)

-onnistumisista iloitseminen, uusien tavoitteiden asettaminen

Minä ryhmässä: monipuolinen yhteismusisointi

-yhteismusisointia yhteisvastuullisesti (soittimet ja ääniympäristö): monipuolisia yhteismusisointimahdollisuuksia, joissa oppilas voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta osana musisoivan ryhmää (laulaa/soittaa/improvivoi/säveltää/kuuntelee/liikkuu/ilmaisee ryhmän jäsenenä)

-perussykkeen merkitys yhteismusisoinnin koossapitävänä voimana

-yhteiset pelisäännöt ja niihin sitoutuminen (esim. toiminta ja soitinten käsittely)

-keskittyminen pitkäjänteiseen toimintaan ja toisten huomioiminen

-desibelirajojen merkitys oman ja musisoivan ryhmän hyvinvoinnille

-oppimisprosessia ohjaavaa, minäkuvaa tukevaa palautetta ryhmän jäsenenä toiminnasta (itsearviointi, vertaisarviointi, ryhmäarviointi)

-oman ja muiden musiikillisen kehityksen arvostaminen

-oman toiminnan vaikutuksen huomioiminen ryhmässä, osana musisoivaa yhteisöä (mm. osallistuminen toimintaan)

Luonteva äänenkäyttö ja laulaminen

Laulamista, soittoa ja liikkumista monipuolisesti ryhmälle sopivaa ohjelmistoa hyödyntäen. Lauluinnostuksen tukeminen (monipuolisuus ohjelmistossa).

-äänen tutkiminen, äänenhuolto ja äänenkäytön harjoituksia (mm. lämmittely, venyttely, äänenavaukset, missä ääni värähtelee, ryhti, hengitystekniikka, konsonantti- ja vokaaliharjoitukset, yhteiset äänimaisemat)

-erilaiset laulutavat (esim. räppäys, klassinen laulu)

-monipuolisia äänikokeiluja (esim. äänikuunnelmat, dubbaus, efektit)

-laulamisen perusteet (tekstin, rytmin ja melodian harjoittamisen tavat)

-laulaminen eri konteksteissa ja laulamisen merkitys (esim. perinteinen runonlaulanta, laulukilpailut, juhlat)

-aktiiviseen yhteislauluun osallistuminen

-ohjelmistona ikäkauteen sopivia lauluja

-omat laulut, innostavat laulut, yhteisön tärkeät laulut, tärkeät kulttuuriset laulut

-ajankohtaiset laulut

Soittaminen

-äänen tutkiminen soittamalla (esim. missä ääni värähtelee, miten se muuttuu, äänenväri)

-rytmi-, keho-, melodia- ja sointusoittimien perustekniikkaa monipuolisen yhteissoiton yhteydessä (musiikillisen toiminnan käsitteellistämistä)

-soittaminen yhteisessä perussykkeessä

Improvisointi, säveltäminen, musiikin luova tuottaminen

-musiikillisten ideoiden kokeilua, tutkimista ja tuottamista yksin ja yhdessä (oma ääni, soittimet, ympäristön äänet, soittimet, liike, musiikkiteknologia)

-luo ohjatusti omia pienimuotoisia sävellyksiä, joissa voidaan rajata elementtejä, esim. taso, kesto, voima ja väri (myöhemmin: rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri ja muoto)

-luotuja musiikillisia tapahtumia käsitteellistetään (omat symbolit, vakiintuneet symbolit ja käsitteet, mm. ääni - visuaalinen merkki)

-taideintegraation hyödyntäminen luomisprosesseissa (kuva, ääni, liike, teknologia: kuvasta ääntä, äänestä kuvaa, äänestä liikettä, liikkeestä ääntä ym. ja näiden yhdistelmät)

-tarkoituksenmukaisten sävellysohjelmistojen hyödyntäminen

Kuunteleminen, kokeminen, ilmaisu, tunnetilat

-monipuolista musiikin kuuntelua ja omien ideoiden ilmaisua eri tavoin (liikkuen, soittaen, laulaen, kuvallisesti, teknologian ym. keinoin) ja musiikista keskustellen

-aktiivista, eläytyvää sekä rentouttavaa kuuntelua

-kuuntelua ja kehollista ilmaisua erilaisiin musiikkeihin (esim. paripeilit, kapellimestarina/koreografina/kapellimestarina toimiminen, valmiiden liikesarjojen suunnittelu ja toteuttaminen musiikkiin, kehorytmit, musiikkiliikunta, ohjatut tanssit, kehorytmit jne.)

-taideintegraatio ja kokonaisvaltainen taideilmaisu (kuva, musiikki, liike, teksti jne.)

Kokeminen, luokittelu, käsiteellistäminen

-perussykkeen hahmottaminen erilaisista musiikeista

-ääniympäristöjen ja erilaisten musiikkien havainnointi ja niistä kertominen

-monipuolista ääniympäristön kuuntelua (esim. äänten kuunteleminen ja luokitteleminen; erilaiset äänet, äänensävyt, äänen voimakkuudet jne.)

-nimetään musiikin peruskäsitteistöä toiminnan ja luomisen yhteydessä (esim. pituus, voimakkuus, korkeus, dynamiikka, sävy)

-musiikillisen ammatillisuuden käsitteellistäminen toiminnan yhteydessä (esim. tutustutaan koreografin/tanssijan/kapellimestarin/balettitanssijan työhön)

-jäsennetään eri tasoja toiminnassa 1. oma keksintä 2. kulttuuriperinnön vaaliminen 3. kulttuurisen ymmärryksen avartaminen

-musiikillisten tapahtumien käsitteellistäminen toiminnan yhteydessä (omat kuvaukset ja symbolit, vakiintuneet käsitteet ja symbolit, mm. rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri, dynamiikka)

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

Paikallinen opetussuunnitelma

-tutkitaan ja kokeillaan erilaisia musiikin merkintätapoja (mm. kuva, viiva, graafi, nuotti)

-liikutaan ja tulkitaan musiikin merkintätapoja (graafinen notaatio, äänipartituuri, rytmi, melodia, dynamiikka)

-tutkitaan musiikin merkintätapoja musisoinnin yhteydessä (erityisesti rytmi, melodia, dynamiikka, harmonia)

-omien sävellyksien luomisessa hyödynnetään musiikin merkintätapoja (graafinen notaatio, äänipartituuri, rytmi, melodia, dynamiikka)

-tutkitaan rytmiä, melodian kaarroksia, muotoa sointiväriä, ja dynamiikkaa erilaisista musiikeista sekä itse luoden

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

-musiikin merkitys omissa yhteisöissä, perustelee musiikkimieltymyksiään ja -valintojaan

-tutustuminen omaan musiikkihistoriaan: "minun musiikkini ja tärkeät musiikkikappaleeni, meidän musiikkimme ja tärkeät musiikkikappaleemme", miksi tietty musiikki säilyy läpi vuosien tärkeänä

-musiikkihistorian paalukohtia (mm. aikakausia, musiikkikulttuureita, äänitystekniikan kehittyminen ja muutokset äänen/musiikin esteettisyydessä, musiikkimieltymysten suhteellisuus eri aikoina ja eri tyyleissä)

-musiikin hyödyntäminen omassa hyvinvoinnissa/arjessa

-musiikin vaikutus hyvinvointiin eri tilanteissa ja eri aikoina (pohditaan esimerkkejä, joissa musiikkia hyödynnetään)

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

Paikallinen opetussuunnitelma

-monipuolista kuuntelua ja tuottamista

-oppilaiden omat musiikkikulttuurit, niistä tietoiseksi tuleminen, itselle tärkeä musiikki

-itse luotu musiikki

-suomalainen musiikkikulttuuri, oman ryhmän musiikkikulttuurit, muiden maiden musiikkikulttuureja tutkimaan

-yhteisöjen musiikilliset juhlakulttuurit

-menneitä ja ajankohtaisia musiikkikulttuurisia ilmiöitä toiminnallisesti

-monimuotoisuus musiikkikulttuureissa (perusteleminen, avartaminen)

ePerusteet