Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.  

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. 

Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.  

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää liikunnan valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut liikunnan tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulussa liikunnanopetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Oppilas kokeilee erilaisia liikuntamuotoja kuten perusliikunta, palloilu, voimistelu, luontoliikunta, jää- ja lumiliikunta monipuolisissa ja turvallisissa oppimisympäristöissä. Oppilaalle opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tietoja kuten liikuntakäsitteistöä esim. pikajuoksu ja sääntöjä eri peleistä ja leikeistä. Arviointi: Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina esim. palloilut, voimistelu ja luontoliikunta. Arviointi: Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetuksessa vahvistetaan erilaisissa oppimisympäristöissä harjoitellen tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisten liikuntamuotojen kuten perusliikunta, palloilut, voimistelut, jää-, lumi-, luonto- ja musiikki- ja tanssiliikunta avulla. Arviointi: Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetuksessa oppilaan välineenkäsittelytaitoja harjaannutetaan käsittelemällä monipuolisissa oppimisympäristöissä erilaisia välineitä (pallo, hernepussi, hyppynaru, vanne) käsin, jaloin ja vartalolla. Liikunnanopetuksessa harjoitellaan oman kehon käsittelyä liikkumalla erilaisilla telineillä. Arviointi: Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan kestävyyttä, nopeutta, voimaa ja liikkuvuutta sekä harjoituksia, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Oppilaita ohjataan tavoitteelliseen ponnisteluun liikuntatilanteissa. Kuudennen luokan liikunnanopetuksessa tehdään harjoituksia, jotka kuuluvat valtakunnallisen toimintakyvyn seurantajärjesetelmä Move!:n mittauksiin. Nämä harjoitukset tehdään niin, että ne tukevat Move!:n 8. vuosiluokalla tehtäviä koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia. Arviointi: Oppilas suoriutuu kestävyyttä, nopeutta, voimaa ja liikkuvuutta vaativista suorituksista. Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan ja kehittämään fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan, asettaa omia tavoitteita sekä kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, millä tavalla fyysisiä kunto-ominaisuuksia voi mitata ja osaa harjoittaa joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa harjoittaa fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan opettajan ohjaamana.

T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen kuuluu uinnin ja vesiliikunnan opetus. Kuudennen luokan uintitunneilla harjoitellaan esim. rintauintia selkäuintia krooliuintia erilaisia sukelluksia Arviointi: Oppilas osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
Uima- ja pelastautumistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetuksessa oppilaita ohjataan toimimaan asiallisesti, yhteisiä sääntöjä noudattaen ja näin opitaan vastuullisia ja turvallisia toimintatapoja erilaisissa oppimisympäristöissä. Arviointi: Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä sekä leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita. Arviointi: Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen valitaan tehtäviä, joissa opitaan vastuunottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä. Arviointi: Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa itsenäisen työskentelyn taitoja.
Paikallinen tarkennus
Viikin normaalikoulun liikunnanopetuksessa oppilaita ohjataan vastuulliseen ja itsenäiseen työskentelyyn. Arviointi: Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuuullisesti ja itsenäiseen työskentelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii yleensä opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.

Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.

Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulun liikunnanopetuksessa kuudennella luokalla liikutaan taitaen ja soveltaen.

Havaintomotorisia taitoja, motorisia perustaitoja (liikkumis-, tasapaino- ja välineenkäsittelytaitoja) erilaisten tehtävien, pelien ja leikin avulla seuraavissa liikkuntamuodoissa.

  • Perusliikunta
  • Palloilu
  • Voimistelu
  • Luontoliikunta
  • Talven ulkoliikunta: jää- ja lumiliikunta
  • Uinti

http://edu.fi/perusopetus/liikunta/opetusmateriaalit_eri_lajeista

HAVAINTOMOTORISET TAIDOT

Kuudennella luokalla havaintomotorisia taitoja harjaannutetaan esimerkiksi käsittelemällä erikokoisia ja painoisia palloja sekä ohjaamalla oppilasta suuntaamaan huomiotaan tehtävän onnistumisen kannalta oleellisiin asioihin.

Erilaisilla välineillä harjoitellaan heittoja ja kiinniottoja, vahvistetaan oppilaan taitoa liikkuvan välineen liikkeen havaitsemiseen kuten kiinniotto suoraan ilmasta tai pompusta.

Harjoitellaan liikkumista tilanteen mukaan erilaisissa peleissä ja leikeissä esim. vapaan paikan etsiminen ja tilanhahmottaminen. Harjoitellaan esim. välineenkäsittelyä tehden liikemuunnelmia ja pyrkien löytämään kuhunkin tilanteeseen sopiva ratkaisu kuten harjoitteessa liike välineen kanssa, syöttö joukkuekaverille tai maalinteko.

Kehonhahmotus kehittyy tehtävissä, joissa oppilas saa tuntoaistimuksia eri puolille kehoa kuten voimistellessa ja liikkuessa telineillä.

MOTORISET PERUSTAIDOT

Tasapainotaidot

  • liikutaan erilaisissa maastoissa/ympäristöissä
  • liikutaan erilaisilla välineillä, telineillä tai musiikkia ilmentäen esim. permanto, penkki ja puomi
  • tehdään koko kehon liikkeitä eri asennoissa
  • tehdään koko kehon liikkeitä tukea käyttäen ja tasapainon hallintaan pyrkien

Liikkumistaidot

Liikkumistaitoja voidaan harjaannuttaa liikkumalla erilaisilla alustoilla (sali, hiekka, nurmi, jää, lumi, metsämaasto) tasamaalla, ylämäkeen ja alamäkeen. Liikkumista harjoitellaan myös eteen- ja taaksepäin, molemmille sivuille, ylös ja alas.

  • Juoksua matkan pituutta, vauhtia ja maastoa muuttaen.
  • Hyppyjä paikaltaan ja vauhdista sekä eteen- ja ylöspäin
  • Erilaisia liikkumistaitoja esim. kieriminen, pyöriminen ja kiipeäminen
  • Liikkeen ja musiikin yhdistäminen
  • Omien liikesarjojen suunnittelu ja toteutus

Välineenkäsittelytaidot

Liikunnanopetuksessa kuudennella luokalla pääpaino on karkeamotorisissa käsittelytaidoissa, joita ovat esimerkiksi vieritys, pyöritys, heitto, kiinniotto, potku, lyönti, laukaus, pomputus, kuljetus, työntö ja veto. Erilaisilla telineillä liikkumisessa tarvitaan koko kehon käsittelytaitoa kuten riippumista tai nojaa. Silmien ja käsien/jalkojen yhteistyötä tulee harjaannuttaa käsittelemällä erilaisia välineitä eli silmä-käsi/-jalka-koordinaatiota.

Kuudennella luokalla harjoitellaan välineenkäsittelytaitojen soveltamista peleihin ja leikkeihin kuten välineenkäsittelytaitojen yhdistäminen esim. kiinniotto ja nopea heitto pelitilanteessa.

Välineenkäsittelytaitoja harjoitellaan esimerkiksi seuraavissa tehtävissä sekä paikallaan että liikkeessä:

  • Heitto ja -työntö
  • Kiinniotto käsin tai räpylällä
  • Syöttö kahdella tai yhdellä kädellä
  • Lyönti kädellä tai erilaisilla mailoilla
  • Pallon kuljetus käsin, jaloin tai mailalla
  • Laukaus ja syöttö erilaisilla mailoilla tai jalalla
  • Pallon suojaaminen ja harhauttaminen
  • Eri välineiden käytössä luovaa soveltamista ja muuntelua kuten mahdollisuus tehdä omia suunnitelmia

FYYSINEN TOIMINTAKYKY

Kestävyys

Kestävyyttä harjaannutetaan koululiikunnassa esim. pallopeleissä, uinnissa ja maastossa eri vuodenaikoina liikuttaessa kuten suunnistettaessa ja hiihdettäessä, jos olosuhteet sallivat.

Nopeus

Nopeutta kehitetään koulun liikunnanopetuksessa juoksupyrähdyksissä (myös osana pelejä ja leikkejä), hypyissä, heitoissa, loikissa ja kisailuissa.

Voima

Voima harjaannutetaan koululiikunnassa lihaksia vahvistavia harjoitteita tehden esim. kuntopiiritehtävät, erilaiset riipunta-, kiipeämis-, veto-, työntö- ja nojaliikkeet sekä hypyillä, heitoilla, leikkimielellä kamppaillen sekä mäenlaskuilla ja -nousuilla .

Liikkuvuus

Liikkuvuutta harjaanutetaan koulun liikunnanopetuksessa erilaisia venyttelytehtäviä tehden ja voimistelussa.

http://edu.fi/ops2016_tukimateriaalit/liikunnan_tavoitteisiin_liittyvat_keskeiset_sisaltoalueet

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulun liikunnanopetukseen valitaan tehtäviä, jotka harjaannuttavat oppilaiden vuorovaikutustaitoja. Nämä taidot kehittyvät oppitunneille valituissa pari-, pienryhmä- ja joukkuetehtävissä. Oppilaita ohjataan toimimaan ja sitoutumaan yhteisesti sovittuihin sääntöihin sekä ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja yhteisistä asioista liikuntatilanteissa. Hyvät tavat, toisten huomioiminen, erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen tukevat liikuntatuntien myönteistä ja turvallista oppimisilmapiiriä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisillä tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä autetaan myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunta toimii välineenä mielialan ja itsearvostuksen kohentamiseen, omien voimavarojen lisäämiseen ja erilaisista haasteista selviytymiseen. Oppilas kokee liikuntatunnilla onnistumisen tunteita ja saa iloa edistymisestään kokeillessaan erilaisia liikuntamuotoja ja tapoja harrastaa liikuntaa.

ePerusteet