Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Viikin normaalikoulussa musiikin oppimisen arviointi on toimintaa ohjaavaa ja toimintaan rohkaisevaa. Jokaista oppijaa ohjataan palautteen avulla olemaan aktiivinen ja toiset huomioiva musiikillinen toimija.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tavoitteiden asettaminen ja yhteisen harjoittelun merkitys musiikin oppimisessa

-yhteisharjoittelutavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraaminen ohjatusti (tavoitetietoisuus, kehittävä palaute, itse- ja vertaisarviointi)

-oppimisprosessia ohjaavaa, minäkuvaa tukevaa palautetta ryhmän jäsenenä toiminnasta (itsearviointi, vertaisarviointi, ryhmäarviointi)

-mahdollisuuksia arvioida omaa toimintaa musisoivan ryhmän jäsenenä (tavoite, toiminta, kannustus, palaute)

-onnistumisista iloitseminen, uusien tavoitteiden asettaminen

Minä ryhmässä: monipuolinen yhteismusisointi

-laulamista, soittamista, säveltämistä, kuuntelemista, ilmaisua ja liikkumista monipuolisesti ja ryhmälle sopivaa ohjelmistoa hyödyntäen

-osallisuus musisoivassa ryhmässä (minä-sinä, yksin-yhdessä, ääni-hiljaisuus)

-yhteiset pelisäännöt ja niihin sitoutuminen (esim. toiminta ja soitinten käsittely)

-oman toiminnan vaikutuksen havainnoiminen ryhmässä (mm. osallistuminen toimintaan, sopiva äänen taso)

-keskittyminen pitkäjänteiseen toimintaan ja toisten huomioiminen

Luonteva äänenkäyttö ja laulaminen

-äänen tutkiminen ja äänenkäytön harjoituksia (mm. lämmittely, venyttely, äänenavaukset, missä ääni värähtelee, ryhti, hengitystekniikka, konsonantti- ja vokaaliharjoitukset, yhteiset äänimaisemat)

-aktiiviseen yhteislauluun osallistuminen

-ohjelmistona ikäkauteen sopivia laululeikkejä ja lauluja

-lasten omat laulut, lapsia innostavat laulut

Soittaminen

-soittotekniikan alkeita ja monipuolista yhteissoittoa keho-, rytmi-, ja melodiasoittimilla

-perussykkeen hahmottaminen

-soittaminen yhteisessä perussykkeessä

-äänen tutkiminen (esim. missä ääni värähtelee, miten se muuttuu, äänenväri)

Kuunteleminen, kokeminen, ilmaisu

-kuullun ilmaisua monipuolisin keinoin (esim. sanallisesti, liikkuen, kuvallisesti)

-erilaisia äänikokeiluja

-luodaan, liikutaan ja kuunnellaan musiikkisatuja ja tarinoita

-aktiivista, eläytyvää sekä rentouttavaa kuuntelua

-ääneen ja musiikin mukaan liikkumista

Ilmaisu ja keksiminen

-omien ideoiden ilmaisua eri tavoin (liikkuen, soittaen, laulaen, kuvallisesti, teknologian ym. keinoin)

Esimerkiksi:

-rytmirondot

-musiikkitarinat

-äänipartituurit

-taideintegraation hyödyntäminen luomisprosesseissa (kuva, ääni, liike, teknologia: kuvasta ääntä, äänestä kuvaa, äänestä liikettä, liikkeestä ääntä ym. ja näiden yhdistelmät)

-luo ohjatusti omia pienimuotoisia sävellyksiä, joissa voidaan rajata elementtejä, esim. taso, kesto, voima ja väri (myöhemmin: rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri ja muoto)

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kokeminen, luokittelu, käsiteellistäminen, ilmaisu

-ääniympäristön havainnointi ja siitä kertominen (esim. äänten kuunteleminen ja luokitteleminen; erilaiset äänet, äänensävyt, äänen voimakkuudet jne.)

-erilaisia äänikokeiluja

-ilmaistaan kuultua monipuolisin keinoin (esim. sanallisesti, liikkuen, kuvallisesti)

-aktiivista, eläytyvää sekä rentouttavaa kuuntelua

-erilaisten äänien ja erilaisten musiikkien tutkimista, havainnointia ja luokittelua (mm. liikkuen, visuaalisesti,sanallisesti)

-ääneen ja musiikin mukaan liikkumista

-perussykkeen hahmottaminen erilaisista musiikeista

-nimetään musiikin peruskäsitteistöä toiminnan ja luomisen yhteydessä (esim. pituus, voimakkuus, korkeus, dynamiikka, sävy)

-luodaan, liikutaan ja kuunnellaan musiikkisatuja ja tarinoita

Musiikin muistiin merkitseminen

-äänipiirrosten ja nuotinnosten tutkimista

-melodian kaarien löytämistä musisointimateriaalista (nouseva, laskeva, paikallaan pysyvä)

-äänen piirtämistä ja merkitsemistä erilaisin tavoin

-sävelkorkeuden merkitseminen (korkeampi, matalampi, samana pysyvä)

-omien musiikin merkitsemistapojen kokeilua (esim. äänipartituurit, omat sävellykset merkitään omalla tavalla muistin tueksi)

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

-laulut, leikit, lorut omassa elämässä ja yhteisössä

-suomalainen musiikkikulttuuri

-oppilaiden omat musiikkikulttuurit, niistä tietoiseksi tuleminen, itselle tärkeä musiikki

-musiikin merkitys omissa yhteisöissä (koti, koulu) ja musiikilliset juhlakulttuurit

-tutustuminen omaan musiikkihistoriaan: "minun musiikkini ja tärkeät musiikkikappaleeni "

-perinneleikit- ja laulut

-ajankohtaiset musiikkikulttuuriset ilmiöt

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

-laulut, lorut

-suomalainen musiikkikulttuuri (perinneleikit- ja laulut, juhlalaulut)

-oppilaiden omat musiikkikulttuurit, niistä tietoiseksi tuleminen, itselle tärkeä musiikki

-yhteisön musiikilliset juhlakulttuurit

-erilaisiin musiikkeihin tutustuminen (kuuntelu, liikkuminen, kertominen, kuvallisesti ilmaiseminen)

-erilaisiin musiikkeihin tutustuminen ja eri taidemuotojen nivominen yhteen (kuunteleminen-liike-visualisointi kuvallisesti)

-itse muokattu / itse luotu musiikki (esim. yhdessä luodut sanoitukset, melodiat)

-ajankohtaiset musiikkikulttuuriset ilmiöt

ePerusteet