Opetussuunnitelman perusteet
Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.
Paikallinen opetussuunnitelma
Tavoitteiden asettaminen ja yhteisen harjoittelun merkitys musiikin oppimisessa
-yhteisharjoittelutavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuraaminen ohjatusti (tavoitetietoisuus, kehittävä palaute, itse- ja vertaisarviointi)
-oppimisprosessia ohjaavaa, minäkuvaa tukevaa palautetta ryhmän jäsenenä toiminnasta (itsearviointi, vertaisarviointi, ryhmäarviointi)
-mahdollisuuksia arvioida omaa toimintaa musisoivan ryhmän jäsenenä (tavoite, toiminta, kannustus, palaute)
-onnistumisista iloitseminen, uusien tavoitteiden asettaminen
Minä ryhmässä: monipuolinen yhteismusisointi
-laulamista, soittamista, säveltämistä, kuuntelemista, ilmaisua ja liikkumista monipuolisesti ja ryhmälle sopivaa ohjelmistoa hyödyntäen
-osallisuus musisoivassa ryhmässä (minä-sinä, yksin-yhdessä, ääni-hiljaisuus)
-yhteiset pelisäännöt ja niihin sitoutuminen (esim. toiminta ja soitinten käsittely)
-oman toiminnan vaikutuksen havainnoiminen ryhmässä (mm. osallistuminen toimintaan, sopiva äänen taso)
-keskittyminen pitkäjänteiseen toimintaan ja toisten huomioiminen
Luonteva äänenkäyttö ja laulaminen
-äänen tutkiminen ja äänenkäytön harjoituksia (mm. lämmittely, venyttely, äänenavaukset, missä ääni värähtelee, ryhti, hengitystekniikka, konsonantti- ja vokaaliharjoitukset, yhteiset äänimaisemat)
-aktiiviseen yhteislauluun osallistuminen
-ohjelmistona ikäkauteen sopivia laululeikkejä ja lauluja
-lasten omat laulut, lapsia innostavat laulut
Soittaminen
-soittotekniikan alkeita ja monipuolista yhteissoittoa keho-, rytmi-, ja melodiasoittimilla
-perussykkeen hahmottaminen
-soittaminen yhteisessä perussykkeessä
-äänen tutkiminen (esim. missä ääni värähtelee, miten se muuttuu, äänenväri)
Kuunteleminen, kokeminen, ilmaisu
-kuullun ilmaisua monipuolisin keinoin (esim. sanallisesti, liikkuen, kuvallisesti)
-erilaisia äänikokeiluja
-luodaan, liikutaan ja kuunnellaan musiikkisatuja ja tarinoita
-aktiivista, eläytyvää sekä rentouttavaa kuuntelua
-ääneen ja musiikin mukaan liikkumista
Ilmaisu ja keksiminen
-omien ideoiden ilmaisua eri tavoin (liikkuen, soittaen, laulaen, kuvallisesti, teknologian ym. keinoin)
Esimerkiksi:
-rytmirondot
-musiikkitarinat
-äänipartituurit
-taideintegraation hyödyntäminen luomisprosesseissa (kuva, ääni, liike, teknologia: kuvasta ääntä, äänestä kuvaa, äänestä liikettä, liikkeestä ääntä ym. ja näiden yhdistelmät)
-luo ohjatusti omia pienimuotoisia sävellyksiä, joissa voidaan rajata elementtejä, esim. taso, kesto, voima ja väri (myöhemmin: rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri ja muoto)