Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kuka Jeesus oli?

Käsitellään seuraavia keskeisimpiä sisältöjä:

- oppilaan oma perhe ja erilaiset perheet

  • oppilas osana sukuaan
  • suvun kristillisten juhlien vietto, perinteet

- kirkkovuoden keskeiset juhlat

  • pääsiäinen, esimerkiksi seuraavat Raamatun kertomukset:

Jeesuksen ristiinnaulitseminen

Jeesuksen hautaaminen

Jeesus ilmestyy Magdalan Marialle

- kristilliseen elämänkaareen liittyvät juhlat/toimitukset

  • hautaan siunaaminen

- kristinuskoon ja seurakuntaan liittyvät keskeiset käsitteet

  • Raamattu on kristinuskon pyhä kirja: Vanha testamentti, Uusi testamentti
  • evankeliumi: evankeliumit kertovat Jeesuksesta
  • Jeesus on Raamatun päähenkilö: Jeesus oli juutalainen
  • uuden testamentin ymmärtämisen kannalta keskeiset asiat juutalaisuudesta, esimerkiksi temppeli, sapatti, rabbi, fariseus
  • kuolema
  • ylösnousemus
  • taivaaseen astuminen

- kristinuskoon ja seurakuntaan liittyvät keskeiset symbolit

  • risti
  • alttari

- kristillinen käsitys Jumalasta: Jumala lähetti Jeesuksen, Jeesus voittaa kuoleman,

  • Jeesuksen elämä, toiminta ja huolenpito, Jeesus herättää uskoa ja luottamusta, esimerkiksi seuraavat Raamatun kertomukset:

Jeesus 12-vuotiaana temppelissä

Jeesus kutsuu opetuslapset

Jeesus parantaa sokeana syntyneen

  • Jeesus antaa anteeksi, esimerkiksi seuraavat Raamatun kertomukset:

Jeesus parantaa sokeana syntyneen

Jeesus ja halvaantunut mies

Jeesus ja Sakkeus

- kirkkorakennus: alttari: alttarin pukeminen, ilon ja surun symbolit.

Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia

  • lasten virsiä ja hengellisiä lauluja
  • kirkkovuoden aiheeseen sopivaa musiikkia.
S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

- Tututustaan omaan seurakuntaan: esimerkiksi leirit, partio.

- Tutustutaan rukousrituaaleihin: esimerkiksi ristinmerkki, oppilaiden omia rukouksia.

- Tutustutaan kouluyhteisössä läsnä oleviin katsomuksiin.

- Luodaan oppilaille mahdollisuuksia ihmetellä ääneen ja epäillä.

. Luodaan oppilaille mahdollisuuksia keskustelun avulla selkeyttää omaa näkemystään.

- Luodaan oppilaille mahdollisuuksia omaehtoiseen mietiskelyyn.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsitellään seuraavia keskeisimpiä sisältöjä:

- Elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet

  • YK:n lasten oikeuksien sopimus
  • Kultainen sääntö
  • arkipäivän lähimmäisyys: muista huolehtiminen
  • omassa luokkayhteisössä eläminen: kiusaamis- ja riitatilanteiden rakentava selvittäminen

- Oppilaan elämänkysymykset ja kristillinen näkökulma niihin

  • omien tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen: riita ja sopu
  • arkipäivän etiikka: anteeksiantaminen ja -saaminen, rehellisyys
  • oppilaan omat eettiset kysymykset
  • ajankohtaiset eettiset kysymykset.
ePerusteet