Opetussuunnitelman perusteet
Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.
Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.
Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Lukualue
- luonnollisten lukujen vahva hallinta lukualueella 0-100
- lukualueen laajentaminen 0-1000
Lukukäsite
- lukäsitteen varmistaminen
- lukumäärän, lukusanan ja numeromerkin yhteys
- lukumäärien hahmottaminen, laskeminen ja arviointi
- lukujen tarkoituksenmukainen käyttö arkielämän tilanteissa
Lukujonot
- lukujonojen säännönmukaisuuksien tutkiminen ja jonon jatkaminen
- lukujen vertailu ja järjestykseen asettaminen
Lukujen ominaisuuksia
- lukujen ominaisuuksien tutkiminen, kuten parillisuus, monikerrat ja puolittaminen
- lukujen 1-20 hajotelmat, luvun 100 hajotelmat
Kymmenjärjestelmä
- kymmenjärjestelmän periaatteeseen perehtyminen konkreettisia malleja apuna käyttäen
- lukuyksiköt: ykköset, kymmenet, sadat, tuhat
Yhteen- ja vähennyslasku
- yhteen- ja vähennyslaskun periaatteen varmistaminen
- käsitteet: yhteenlaskettavat, summa, vähenevä, vähentäjä, erotus
- yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-1000
- yhteenlaskun vaihdannaisuuden ja liitännäisyyden hyödyntäminen
- yhteen- ja vähennyslaskualgoritmin periaatteeseen tutustuminen ilman muistinumeron tai lainaamisen käyttöä
Kertolasku
- kertolaskun käsite ja periaate
- käsitteet: tulontekijät, tulo
- kertotaulut: 0-10
- kertolaskutilanteiden havaitseminen ja laskutaidon soveltaminen arkielämän tilanteissa
- kertolaskun vaihdannaisuuden hyödyntäminen
Jakolasku
- jakolaskun käsitteen ja periaatteen pohjustaminen yksinkertaisissa arkielämän tilanteissa
- kerto- ja jakolaskun yhteyden pohjustaminen yksinkertaisin esimerkein
Laskustrategiat
- päässälaskutaito
- erilaisten laskustrategioiden harjoittelua ja hyödyntämistä mekaanisten, soveltavien ja ongelmanratkaisutehtävien yhteydessä
- laskutoimitusten tulosten arviointi ja tarkistaminen
- lukujen ja laskutoimitusten välisten yhteyksien hyödyntäminen
- kuvien, välineiden ja muiden konkreettisten mallien hyödyntäminen matemaattisten ilmiöiden ja prosessien opiskelussa
- matematiikasta keskusteleminen
Murtoluvut
- murtoluvun käsitteen pohjustaminen jakamalla kokonainen yhtäsuuriin osiin konkreettisten mallien avulla