Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Toisen luokan kuvataiteen keskeinen teema: Taiteilijan työhuoneella. Ohjataan oppilasta tekemään havaintoja koulun ja lähiympäristön arkkitehtuurista, Viikin luonnosta, kulttuurimaisemasta ja rakennetusta ympäristöstä. Kannustetaan oppilasta havainnoimaan ympäristöään esteettisesti.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta keskustelemaan taiteen käsitteisiin.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta tekemään luonnoksia havaintojen perusteella Kannustetaan oppilasta tuottamaan kuvia tarinoiden pohjalta Rohkaistaan oppilasta lähestymään aiheita omien kuvakulttuurien pohjalta
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan havainnoimaan, tunnistamaan, nimeämään ja sekoittamaan värejä. Rohkaistaan käyttämään erilaisia kuvan rakentamisen keinoja. Ohjataan tutustumaan kuvataiteen työvälineiden, materiaalien, tekniikoiden ja ilmaisutapojen nimityksiin. Kannustetaan oppilasta ottamaan osaa aiheiden, työskentelymenetelmien ja -välineiden valintaan.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan prosessinomaiseen kuvalliseen työskentelyyn. Rohkaistaan oppilasta kuvallisiin tehtäviin, jotka pohjautuvat oppilaan elämyksiin, aistikokemuksiin, mielikuvitukseen, musiikkiin, satuihin, liikkeeseen ja leikkiin.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan esimerkiksi kuvataiteen ja median ilmenemismuotoja lähiympäristössään
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta kokeilemaan nykytaiteen ilmaisukeinoja.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta eläytymään erilaisten kulttuurien ilmaisuihin ja tutustumaan luokkayhteisön oppilaiden erilaisiin kuvakulttuureihin

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisen luokan teema kuvataiteessa: Taiteilijan työhuoneella.

  • Opetuksen lähtökohtana käytetään oppilaille tuttuja pelien, television ja elokuvan visuaalista kuvastoa ja oppilaiden itse ottamia kuvia.
  • Oppilas kokeilee erilaisia ilmaisutapoja ja tekniikoita työstäessään mielikuviaan kuviksi. Oppilas kokeilee esimerkiksi maalausta, piirtämistä, kollaasityöskentelyä, painantaa, savityöskentelyä, rakentelua, valokuvausta sekä tekee animaatioita.
  • Oppilas havainnoi, tunnistaa, nimeää ja sekoittaa värejä esimerkiksi liiduilla, värikynillä, vesiväreillä ja peiteväreillä. Väriopin opiskelu painottuu pää-, väli- ja vastaväreihin.
  • Kuvan rakentamisen keinoista tutustutaan esimerkiksi pisteeseen, viivaan, pintaan, muotoon ja tilaan.
  • Oppilas harjoittelee luonnostelua ja kokeilujen tekemistä.
  • Oppilas harjoittelee oman työn arviointia ja tallentaa työskentelyn eri vaiheita.
  • Oppilas harjoittelee työskentelyotteita omassa ilmaisussaan.
  • Oppilas huolehtii omista työvälineistään.
S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetuksen lähtökohtana on lähiympäristön arkkitehtuuri, Viikin luonto, kulttuurimaisema ja rakennettu ympäristö.
  • Oppilas luonnostelee havaintojensa perusteella ihmisiä, eläimiä, ympäristöä ja rakennuksia.
  • Oppilas tarkastelee kuvatyyppejä, kuten mainoskuvia, mediakuvia, lastenkirjojen kuvituksia ja taidekuvia.
  • Oppilas keskustelee fiktion ja faktan eroista taiteessa, mediassa ja omissa kuvissaan.
  • Oppilas tuottaa kuvia tarinoiden pohjalta ja tutustuu kuvakerronnan alkeisiin.
  • Oppilas huolehtii omista työvälineistään ja noudattaa kestävän kehityksen periaatteita kuvallisessa työskentelyssään.
S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetuksen lähtökohta on koulun taideteokset ja oppilastöiden näyttelyt. Opetuksessa hyödynnetään myös ajankohtaisia taidenäyttelyitä.
  • Oppilas kokeilee nykytaiteen ilmaisukeinoja, kuten installaatiota, ympäristötaidetta ja tilataidetta.
  • Oppilas tutustuu kirjojen kuvitukseen kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
ePerusteet