Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ystävieni kanssa

  • mitä teen ystävieni kanssa
  • ystävyyden tuntomerkkejä
  • millainen ystävä olen, millainen kuuntelija olen
  • tärkeitä ystäviäni, myös aikuisia ystäviä
  • ystävä-kaveri-tuttu; miten tämä näkyy toimissani
  • ei-toivottu kaveruus, ystävyys vaarassa
  • opin lisää tutustumistaitoja

Luotettavia aikuisia ja koulu

  • keneen voi luottaa eri tilanteissa
  • mitä pelkäämme ja mitä silloin voi tehdä
  • miksi käyn koulua
  • koulunkäyntiä eri tavoin
  • millainen on hyvä koulu
  • miten opin
  • lasten oikeus kouluun
S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Elämänkaari

  • lapsuus, nuoruus, aikuisuus, vanhuus
  • erilaisia sukulaisiani
  • sairaus ja kuolema
  • eri-ikäisten rooli omassa kulttuurissani
  • lapset ja työ, auttaminen
  • millainen olen nyt, millainen haluaisin olla

Terveys

  • kehon toiminta, sairauden ja loukkaantumisen syitä
  • miten huolehdin terveydestäni
  • puhtaus ja terveys omassa kulttuurissani
  • maailman lasten terveystilanne
  • lasten oikeus turvaan ja terveyteen
S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oikea ja väärä

  • toisen asemaan asettuminen
  • oikea ja väärä saduissa ja myyteissä
  • kultainen sääntö
  • minun oma ja toisen oma, luvatta lainaaminen
  • kertoa vai kannella, kostaminen
  • myötätunto, hienotunteisuus, valkoinen valhe

Toimin yhdessä

  • toisten ja itseni kunnioittaminen ja hyväksyminen
  • reagoin oikein ja toimin järkevästi, toimintani perustelu
  • auttamisvelvollisuus
  • anteeksi anto, anteeksi pyyntö, riitojen sovittelutapoja, katuminen
  • noudatan yhteisiä sääntöjä, myös kirjoittamattomia tai sanomattomia
  • jakaminen, pettymykseen suhtautuminen
  • lasten asema erilaisissa yhteisöissä
S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Elämän synty ja kehitys

  • myyttejä maailman synnystä, ihmisen luomisesta jne.
  • tieteellinen maailman syntyteoria, maapallon synty ja kehittyminen
  • muinaisia elämänmuotoja
  • ihmislajin synty ja kehittyminen, ihmisyyden synty

Luonto vaikuttaa

  • elämänkaari luonnossa
  • luonnosta nauttiminen
  • myyttejä eri eläimistä
  • ympäristön vaikutus eliöihin ja monimuotoisuuteen
  • tulevaisuuden eliöitä ja ihmisiä
ePerusteet