Buddhalainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Uskonnon opetuksessa oppimisen arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta perehtymään ja tutkimaan uskontojen keskeisiä lähteitä ja piirteitä sekä tekemään asioista omia tulkintoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjallisen ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Tärkeää on niiden kautta osoitettu taito ilmaista itseään ja ajatuksiaan. Yksityiskohtaisen muistamisen sijaan arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen sekä ajattelun kehittymiseen.  

Uskonnon sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää uskonnon valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut uskonnon tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan uskonnon tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy uskonnon lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
S1Olemassaolon ja ihmisenä olemisen luonne buddhalaisesta näkökulmastaBuddhalaisten opetusten painotetukset eri suuntauksissaBuddhalaisuuden syntyhistoriaan, keskeisiin lähteisiin ja pyhiin kirjoihin sekä eri buddhalaisten perinteiden historialliseen taustaan tutustuminen, huomioiden myös länsimaissa kehittyneet modernit suuntaukset ja interbuddhalainen toiminta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa. Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen. Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.

T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin ja pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
S1Buddhalaisten opetusten painotukset eri suuntauksissaTutustutaan Suomessa oleviin buddhalaisiin keskuksiin luostareihin, temppeleihin ja muistomerkkeihin sekä niihin liittyviin rituaaleihin.Opetellaan tunnistamaan buddhalaisia elementtejä taiteessa, kirjallisuudessa, arkkitehtuurissa, musiikissa, vaatetuksessa ja käytöstavoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
S1-S2Buddhalaisuuden syntyhistoriaan, keskeisiin lähteisiin ja pyhiin kirjoihin sekä eri buddhalaisten perinteiden historialliseen taustaan tutustuminen, huomioiden myös länsimaissa kehittyneet modernit suuntaukset ja interbuddhalainen toimintaOpetellaan tunnistamaan buddhalaisia elementtejä taiteessa, kirjallisuudessa, arkkitehtuurissa, musiikissa, vaatetuksessa ja käytöstavoissa.Tieteellisen ja uskonnollisen maailmankuvan piirteiden sekä uskonnollisen kielen erityispiirteiden ja vertauskuvallisuuden pohtiminenUskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.

T4 ohjata oppilas etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
S1-S3Buddhalaisuuden syntyhistoriaan, keskeisiin lähteisiin ja pyhiin kirjoihin sekä eri buddhalaisten perinteiden historialliseen taustaan tutustuminen, huomioiden myös länsimaissa kehittyneet modernit suuntaukset ja interbuddhalainen toimintaOpetellaan tunnistamaan buddhalaisia elementtejä taiteessa, kirjallisuudessa, arkkitehtuurissa, musiikissa, vaatetuksessa ja käytöstavoissa.Suomen ja Euroopan katsomuksellisen ja uskonnollisen taustan ja nykytilan tarkastelu kiinnittäen huomiota erityisesti juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perussisältöihin ja vaikutuksiin sekä buddhalaisuuden asemaanKoulun lähialueella vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin ja niiden pyhiin tiloihin tutustuminenUskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa.Eri uskontojen ja katsomusten yhteiset eettiset käsitykset, globaali vastuu sekä YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja sen merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.

T5 opastaa oppilasta perehtymään Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan
Paikallinen tarkennus
S1-S2Buddhalaisten opetusten painotukset eri suuntauksissaSuomen ja Euroopan katsomuksellisen ja uskonnollisen taustan ja nykytilan tarkastelu kiinnittäen huomiota erityisesti juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perussisältöihin ja vaikutuksiin sekä buddhalaisuuden asemaanKoulun lähialueella vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin ja niiden pyhiin tiloihin tutustuminenBuddhalaisuuden suhde muihin uskontoihin, kansanuskon muotoihin ja uskonnottomuuteen nykymaailmassa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin ja nykytilaan.
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä uskontojen ja katsomusten vaikutuksesta kulttuuriin ja yhteiskuntiin Suomessa ja Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa uskontojen ja katsomusten vaikutuksia kulttuurissa ja yhteiskunnissa Suomessa ja Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä Suomen ja Euroopan uskonnollisista ja katsomuksellisista juurista tai nykytilasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä Suomen ja Euroopan uskonnollisiin ja katsomuksellisiin juuriin tai nykytilaan liittyviä piirteitä.

T6 ohjata oppilas tutustumaan juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin ja niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa
Paikallinen tarkennus
S2-S3Suomen ja Euroopan katsomuksellisen ja uskonnollisen taustan ja nykytilan tarkastelu kiinnittäen huomiota erityisesti juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perussisältöihin ja vaikutuksiin sekä buddhalaisuuden asemaan Koulun lähialueella vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin ja niiden pyhiin tiloihin tutustuminenPyhyyden ja hiljentymisen ilmeneminen eri uskonnoissaErilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimiminen kunnioittavastiBuddhalaisuuden suhde muihin uskontoihin, kansanuskon muotoihin ja uskonnottomuuteen nykymaailmassaEri uskontojen ja katsomusten yhteiset eettiset käsitykset, globaali vastuu sekä YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja sen merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu juutalaisuuteen, kristinuskoon ja islamiin sekä niiden vaikutukseen ja historiaan Euroopassa.
Uskontoa ja kulttuuria koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin vaikutuksesta tai historiasta Euroopassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin pääpiirteitä.

T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
S1-S3Olemassaolon ja ihmisenä olemisen luonne buddhalaisesta näkökulmasta Tutustutaan Suomessa oleviin buddhalaisiin keskuksiin luostareihin, temppeleihin ja muistomerkkeihin sekä niihin liittyviin rituaaleihin.Opetellaan tunnistamaan buddhalaisia elementtejä taiteessa, kirjallisuudessa, arkkitehtuurissa, musiikissa, vaatetuksessa ja käytöstavoissa.Koulun lähialueella vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin ja niiden pyhiin tiloihin tutustuminenPyhyyden ja hiljentymisen ilmeneminen eri uskonnoissaErilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimiminen kunnioittavastiArkielämän eettiset valinnat oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmistaElämäntaitojen, itsetuntemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisen tavat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
Uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella. Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan. Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.

T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
S1-S3Olemassaolon ja ihmisenä olemisen luonne buddhalaisesta näkökulmasta Erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimiminen kunnioittavastiBuddhalaisuuden suhde muihin uskontoihin, kansanuskon muotoihin ja uskonnottomuuteen nykymaailmassaUskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa.Buddhalaiset käsitykset taitavista ja taitamattomista teoista ja niiden seurauksistaEri buddhalaisten suuntausten opetukset hyvän elämän ihanteista ja niiden saavuttamisen keinoistaArkielämän eettiset valinnat oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmistaElämäntaitojen, itsetuntemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisen tavatEri uskontojen ja katsomusten yhteiset eettiset käsitykset
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
Etiikkaa koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
S2-S3Erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimiminen kunnioittavastiEri buddhalaisten suuntausten opetukset hyvän elämän ihanteista ja niiden saavuttamisen keinoistaArkielämän eettiset valinnat oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmistaEri uskontojen ja katsomusten yhteiset eettiset käsitykset, globaali vastuu sekä YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja sen merkitys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
Ihmisoikeusetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.

T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
S2-S3Erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimiminen kunnioittavastiTieteellisen ja uskonnollisen maailmankuvan piirteiden sekä uskonnollisen kielen erityispiirteiden ja vertauskuvallisuuden pohtiminenBuddhalaiset käsitykset taitavista ja taitamattomista teoista ja niiden seurauksistaEri buddhalaisten suuntausten opetukset hyvän elämän ihanteista ja niiden saavuttamisen keinoistaArkielämän eettiset valinnat oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmistaElämäntaitojen, itsetuntemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisen tavatEri uskontojen ja katsomusten yhteiset eettiset käsitykset ja globaali vastuu
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
Eettinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia omia valintojaan ja eettisiä valintatilanteita arvojen, erilaisten eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon ja uskontojen yhteisistä eettisistä periaatteista ja antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta. Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eettisiä periaatteita. Oppilas osaa kertoa esimerkkejä eettisistä valintatilanteista ja antaa niihin ratkaisuvaihtoehtoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä joitain toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja tai eettisiä valintatilanteita.

T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
S1-S3Olemassaolon ja ihmisenä olemisen luonne buddhalaisesta näkökulmastaErilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimiminen kunnioittavastiTieteellisen ja uskonnollisen maailmankuvan piirteiden sekä uskonnollisen kielen erityispiirteiden ja vertauskuvallisuuden pohtiminenUskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa.Arkielämän eettiset valinnat oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmistaElämäntaitojen, itsetuntemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisen tavat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.

T12 auttaa ja tukea oppilasta muodostamaan ja vahvistamaan myönteistä maailmankatsomusta, itsetuntoa ja luottamusta elämään
Paikallinen tarkennus
S3Buddhalaiset käsitykset taitavista ja taitamattomista teoista ja niiden seurauksista Eri buddhalaisten suuntausten opetukset hyvän elämän ihanteista ja niiden saavuttamisen keinoistaArkielämän eettiset valinnat oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmistaElämäntaitojen, itsetuntemuksen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin vahvistamisen tavat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saa valmiuksia muodostaa ja vahvistaa myönteistä maailmankatsomustaan, itsetuntoaan ja luottamusta elämäänsä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan olemassaolon ja ihmisenä olemisen luonnetta buddhalaisesta näkökulmasta sekä sitä, miten buddhalaisia opetuksia painotetaan eri suuntauksissa. Tutustutaan buddhalaisuuden syntyhistoriaan, keskeisiin lähteisiin ja pyhiin kirjoihin sekä eri buddhalaisten perinteiden historialliseen taustaan, huomioiden myös länsimaissa kehittyneitä moderneja suuntauksia ja interbuddhalaista toimintaa. Opitaan tuntemaan Suomessa olevia buddhalaisia keskuksia, luostareita, temppeleitä ja muistomerkkejä sekä niihin liittyviä rituaaleja. Opetellaan tunnistamaan buddhalaisia elementtejä taiteessa, kirjallisuudessa, arkkitehtuurissa, musiikissa, vaatetuksessa ja käytöstavoissa.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan Suomen ja Euroopan katsomuksellista ja uskonnollista taustaa ja nykytilaa kiinnittäen huomiota erityisesti juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin perussisältöihin ja vaikutuksiin sekä buddhalaisuuden asemaan. Tutustutaan koulun lähialueella vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin ja niiden pyhiin tiloihin. Pohditaan, miten pyhyys ja hiljentyminen ilmenevät eri uskonnoissa ja miten erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa toimitaan kunnioittavasti. Pohditaan tieteellisen ja uskonnollisen maailmankuvan piirteitä sekä uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta. Tarkastellaan buddhalaisuuden suhdetta muihin uskontoihin, kansanuskon muotoihin ja uskonnottomuuteen nykymaailmassa. Opetuksessa otetaan huomioon uskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa perehdytään buddhalaisiin käsityksiin taitavista ja taitamattomista teoista ja niiden seurauksista. Tutustutaan eri buddhalaisten suuntausten opetuksiin hyvän elämän ihanteista ja niiden saavuttamisen keinoista. Tarkastellaan arkielämän eettisiä valintoja oman toiminnan ja ihmissuhteiden näkökulmista sekä pohditaan tapoja vahvistaa elämäntaitoja, itsetuntemusta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Käsitellään eri uskontojen ja katsomusten yhteisiä eettisiä käsityksiä, globaalia vastuuta sekä YK:n Lapsen oikeuksien sopimusta ja sen merkitystä.

ePerusteet