Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Kirkkovuoden keskeiset juhlat joulu ja pääsiäinen, niihin liittyviä Raamatun kertomuksia ja perinteitä.• Lauluja ja virsiäLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kristillinen kulttuuriperintöL7 Arkeen ja juhliin liittyviä kokemuksia ja toimintaa
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Luokan katsomukset ja niihin liittyviä keskeisiä juhlia ja tapoja• Koulussa ja oppilaan ympäristössä esiintyviä katsomuksia• UskonnottomuusLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö, muiden perinteiden ja tapojen tunteminen ja arvostaminenL3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus javastavuoroisuus merkitsevät.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• omien ajatuksien ilmaisu ja muiden kuunteleminen• toteutetaan läpäisevästi muiden taitojen opettelun yhteydessäLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Eettisen ajattelun kehittyminenL2 Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessaL3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.L5 Vastuullinen ja turvallinen toiminta tvt-ympäristöissä.L6 Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa.L7 Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• ihmisarvo ja lasten oikeuksien merkitys• oppilaiden elämänkysymyksiä, eettistä pohdintaa ja niihin liitettäviä Raamatun kertomuksia (tukimateriaali?)• Kultainen sääntö• YK:n Lapsen oikeuksien sopimus• Omien tekojen seuraukset• Empatia ja erilaisuuden hyväksyminen• Vastuu toisista, ympäristöstä ja luonnostaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet ja pohtivat, mitä ne tarkoittavat heidän elämässään ja toiminnassaan.L3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoidensovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona.L7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• ihmisarvo ja lasten oikeuksien merkitys• oppilaiden elämänkysymyksiä, eettistä pohdintaa ja niihin liitettäviä Raamatun kertomuksia (tukimateriaali?)• Kultainen sääntö• YK:n Lapsen oikeuksien sopimus• Omien tekojen seuraukset• Empatia ja erilaisuuden hyväksyminen• Vastuu toisista, ympäristöstä ja luonnostaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet ja pohtivat, mitä ne tarkoittavat heidän elämässään ja toiminnassaan.L3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoidensovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona.L7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• omien ajatuksien ilmaisu ja muiden kuunteleminen• toteutetaan läpäisevästi muiden taitojen opettelun yhteydessäLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Eettisen ajattelun kehittyminenL2 Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessaL3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.L5 Vastuullinen ja turvallinen toiminta tvt-ympäristöissä.L6 Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa.L7 Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

ePerusteet