Katolinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen katolisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisestiMessu ja sakramentit katolisessa kirkossaVierailu katolisessa messussa ainakin kerran lukuvuoden aikanaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kristillinen kulttuuriperintöL7 Arkeen ja juhliin liittyviä kokemuksia ja toimintaa
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötYmpäröivän yhteisön uskonnollinen monipuolisuus suhteessa katolilaisuuteenVierailu toisen kirkkokunnan tai uskontokunnan tilaisuudessa tai opettajavierailuKatolisen perinteen keskeisiä rukouksia, Isä meidän ja Terve MariaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö, muiden perinteiden ja tapojen tunteminen ja arvostaminenL3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
SisällötEmpatia ja toisesta välittäminenRakkaus, anteeksianto, rehellisyys ja huolenpitoVapaus ja vastuu katolisen ihmiskäsityksen näkökulmastaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Eettisen ajattelun kehittyminenL2 Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessaL3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.L5 Vastuullinen ja turvallinen toiminta tvt-ympäristöissäL6 Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa.L7 Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
SisällötEläytyminen toisten asemaan, omien tekojen seuraukset, lasten oikeudet ja velvollisuudet.Kultainen sääntöKatolisen kirkon ja muiden uskontokuntien opetusta yksilön oikeuksista, velvollisuuksista ja suhteesta ympäristöönOppilaiden elämänkysymyksiä, eettistä pohdintaa ja niihin liittyviä Raamatun kertomuksia, UT ja VTLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet ja pohtivat, mitä ne tarkoittavat heidän elämässään ja toiminnassaan.L3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoidensovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona.L7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
SisällötEläytyminen toisten asemaan, omien tekojen seuraukset, lasten oikeudet ja velvollisuudet.Kultainen sääntöKatolisen kirkon ja muiden uskontokuntien opetusta yksilön oikeuksista, velvollisuuksista ja suhteesta ympäristöönOppilaiden elämänkysymyksiä, eettistä pohdintaa ja niihin liittyviä Raamatun kertomuksia, UT ja VTLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilaat oppivat tuntemaan Lapsen oikeuksien sopimuksen pääperiaatteet ja pohtivat, mitä ne tarkoittavat heidän elämässään ja toiminnassaan.L3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL6 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoidensovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa sekä miettimään, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona.L7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
SisällötEmpatia ja toisesta välittäminenRakkaus, anteeksianto, rehellisyys ja huolenpitoVapaus ja vastuu katolisen ihmiskäsityksen näkökulmastaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Eettisen ajattelun kehittyminenL2 Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessaL3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.L5 Vastuullinen ja turvallinen toiminta tvt-ympäristöissäL6 Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa.L7 Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan katoliseen uskontoon oppilaan perheen kautta. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkon jäsenyys, kaste ja pyhä messu, ristinmerkki, Pyhä Kolminaisuus, Jeesus Kristus ja Jeesuksen elämän päätapahtumat. Tutustutaan keskeisiin katolisen uskonnon päivittäisiin rukouksiin. Tutkitaan Raamatun kuvausta elämän synnystä. Opetuksessa tutustutaan Raamatun asemaan pyhänä kirjana sekä kirkkovuoden suuriin juhliin. Tutustutaan omaan seurakuntaan ja kirkkorakennukseen sekä tarkastellaan Neitsyt Mariaa ja joitakin pyhiä ihmisiä.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden oma tausta ja sen mahdollinen monikulttuurisuus ja moniuskontoisuus. Tutustutaan oman luokan, oman koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin sekä uskonnottomuuteen osana arkea ja juhlaa. Tutkitaan katolisen perinteen yhtäläisyyksiä muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa pohditaan Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kertomusten avulla hyvän ja pahan tunnistamista ja erottamista. Pohditaan toisista välittämisen ja rehellisyyden merkitystä. Perehdytään vastuuseen luonnosta ja maailmasta sekä tarkastellaan vastuuta luomiskertomuksen antamana tehtävänä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Opiskellaan alustavasti uskonnon keskeiset käsitteet kuten syntiinlankeemus, anteeksisaaminen ja -antaminen, oma ja yhteinen hyvä sekä näihin liittyvät keskeiset käskyt.

ePerusteet