Ruotsin kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaiden oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kohdekielen käyttöä vuorovaikutustilanteissa ja innostaa kielten opiskeluun.

Oppilaat saavat palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä. Vuosiluokilla 1-2 annettu arviointi on sanallista.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Pohjoismaissa on. Ohjata oppilasta ymmärtämään suomen ja ruotsin kielen asema kansalliskielinä. Ohjata oppilasta tunnistamaan ruotsin kieli muista kielistä.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.SisällötS1Tutustutaan luokassa puhuttuihin kieliin.Kuunnellaan eri kieliä eri tavoin puhuttuina.Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä kieliin ja kulttuureihin tutustumisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan ruotsin kielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan erilaisten ajatusten ja mielipiteiden hyväksymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Ohjataan oppilaita näkemään kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voimavarana.Tutustutaan oman elinympäristön moninaisuuteen ja kulttuuriperintöön.SisällötS1Tutkitaan omaa ja muiden kieli- ja kulttuuritaustoja.Tuodaan kaikki koulussa puhutut ja opiskeltavat kielet näkyviksi koulun arjessa.Maistellaan maailmassa puhuttuja kieliä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita kannustamaan toisia kieltenopiskelussa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.SisällötTarjotaan tilaisuuksia kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.Harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.Harjoitellaan ikätasolle sopivia itsearviointitaitoja.Harjoitellaan rohkeaa itsensä ilmaisemista ja epäonnistumisen sietämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä arvaamaan ja päättelemään yksittäisten sanojen ja ilmausten merkityksiä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Rohkaistaan mielikuvituksen käyttöön.Tutustutaan eri kielten puhujiin (esim. eTwinning, ystävyyskoulut, vierailut ja kansainvälisyysprojektit).SisällötS1Tutustutaan eri kieliin, esimerkiksi kuuntelemalla tai kirjoitusasuja tarkastelemalla.Vertaillaan sanoja eri kielissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita asettamaan tavoitteita oppimiselleen ikätasolle sopivilla tavoilla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilaita kannustamaan toisiaan kieltenopiskelussa.SisällötS2Tarjotaan tilaisuuksia kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.Harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.Harjoitellaan ikätasolle sopivia itsearviointitaitoja.Harjoitellaan rohkeaa itsensä ilmaisemista ja sietämään epäonnistumista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilasta ymmärtämään, että kielitaito on kumuloituva taito, jota voi harjoitella.L4 Monilukutaito-Hyödynnetään eri aisteja kielen oppimisessa.-Käytetään monipuolisesti erilaisia yhdessä valittuja materiaaleja.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Kokeillaan erilaisia ikätasolle sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Ohjataan oppilaita sinnikkyyteen.SisällötS2Harjoitellaan muistiinpainamista esimerkiksi lorujen, laulujen, leikkien ja toiminnan avulla.Käytetään toiminnallisia työtapoja (leikit, pelillisyys, draama, laulut, musiikki, kokeellisuus ja liike).Harjoitellaan tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana joissakin yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan vuorovaikutusta kohdekielellä ja kuuntelemaan toista.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.-Harjoitellaan reagoimaan kohdekielelläL4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, merkkejä ja symboleita.-Harjoitellaan sanatonta ja sanallista viestintää eri tilanteissa.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Tutustutaan eri lähteistä löytyvään kohdekieliseen materiaaliin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötS3Harjoitellaan sanoja ja ilmaisuja, jotka liittyvät läheisesti oppilaan maailmaan.Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötilanteita (esim. tervehtiminen, esittäytyminen, kuulumisten kysyminen) pienten tarinoiden, näytelmien, leikkien ja pelien avulla.Harjoitellaan kohdekieltä hyödyntäen draamaan, musiikin ja liikkeen avulla.Harjoitellaan toistamaan ja käyttämään tuttuja sanoja ja ilmaisuja.Harjoitellaan kielenkäyttöä, jossa tärkeintä on viestin välittyminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T8 rohkaista oppilasta käyttämään ruotsin kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu- Harjoitellaan toisen huomioonottamista ja kuuntelua.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan vuorovaikutustilanteiden tulkintaa ja kohteliasta reagointia.SisällötS3Harjoitellaan kiittämistä, tervehdyksiä, anteeksipyytämistä ja muita kohteliaisuusilmaisuja oppitunneilla sekä osana kouluarkea (esim. ruokailu, välituntitilanteet, liikuntatuokiot).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaalle tutuissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Monilukutaito-Harjoitellaan kohdekielen kuuntelemista eri lähteistä ja erilaisten puhujien tuottamana.-Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, merkkejä ja symboleita.SisällötS3Harjoitellaan kohdekielisten ohjeiden mukaan toimimista.Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielisiä sanoja puhuttuna ja kirjoitettuna.Kokeillaan kohdekielen kirjallista tuottamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
T10 ohjata oppilasta käyttämään ruotsin kielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa sekä harjoittelemaan ääntämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilaita ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan käyttämään erilaisia viestinnän muotoja (esim. puhuminen, laulaminen, liikkuminen, piirtäminen, sanaton viestintä).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään ikätasolle sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötS3Harjoitellaan kohdekielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.Harjoitellaan toistamaan ja tuottamaan kohdekielisiä sanoja.Harjoitellaan itsestä kertomista.Harjoitellaan pyyntöjä ja ohjeiden antamista kohdekielellä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä, Suomessa ja Pohjoismaissa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaidon perusteella.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Harjoitellaan hahmottamaan ruotsin kielen äänteitä ja sanapainoa. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti ruotsin kielen ääntämistä ja sanapainoa. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan vähitellen mahdollisuuksia tutustua kirjoittamiseen.

ePerusteet