Matematiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 1-2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä lukuvuoden aikana on tukea ja edistää oppilaiden matemaattisen ajattelun ja osaamisen kehittymistä kaikilla tavoitealueilla. Matematiikan oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Oppilaita rohkaistaan vahvuuksien ylläpitämiseen ja kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Oppilaita ohjataan huomaamaan oman oppimisensa eteneminen.

Oppilaiden matematiikan ymmärtämisen ja osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen, välineiden, piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa edistymistään eri tavoin. On tärkeää arvioida ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi tekemisen tapaa ja sujuvuutta.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita matematiikassa ovat

  • edistyminen lukukäsitteen ymmärtämisessä ja lukujonotaidoissa
  • edistyminen kymmenjärjestelmän ymmärtämisessä
  • edistyminen laskutaidon sujuvuudessa
  • edistyminen kappaleiden ja kuvioiden luokittelun taidoissa
  • edistyminen matematiikan käyttämisessä ongelmanratkaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaita ohjataan huomaamaan oman oppimisensa eteneminen dokumentoimalla oppimista ja oppimisprosesseja. Oppilaat osallistuvat aktiivisesti arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen sekä tavoitteiden asettamiseen.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot, asenteet
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotKoulun aloittaminen edellyttää uudenlaisia itsestä huolehtimisen taitoja ja itsenäisyyden lisääntymistä. Matematiikassa ohjataan hahmottamaan aikaan ja paikkaan liittyviä käsitteitä ja niiden käytännön merkitystä. Matematiikassa tutustutaan rahoihin ja pohditaan mahdollisuuksia oman rahankäytön suunnitteluun. Oppilaita ohjataan kriittiseen kuluttajuuteen ja mietitään, mitä taloudellisuus, kohtuullisuus tarkoittavat.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenMatematiikassa oppilaat saavat kokemuksia ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.SisällötS1 Ajattelun taidot• Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.• Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.• Tutustuttaminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.S3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.S4 Tietojenkäsittely ja tilastot• Pohjustetaan oppilaan taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.• Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Työskentelyn taidot
T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.SisällötS1 Ajattelun taidot• Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.• Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.• Tutustuttaminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.S3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.S4 Tietojenkäsittely ja tilastot• Pohjustetaan oppilaan taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.• Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuMatematiikassa oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön toisten kanssa. Matematiikan tunneilla oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan itseään, sanallistamaan omia laskustrategioitaan ja ratkaisumallejaan. Kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa pelien, leikkien ja rakentelun kautta.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenMatematiikassa oppilaat saavat kokemuksia ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.SisällötS1 Ajattelun taidot• Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.• Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.• Tutustuttaminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.S3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.S4 Tietojenkäsittely ja tilastot• Pohjustetaan oppilaan taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.• Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysMatematiikan tunneilla oppilaat saavat monimuotoisia tilaisuuksia oppia työskentelemään yksin ja yhdessä toisten kanssa. Heitä ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa. Oppilaita kannustetaan tutkimaan uusia asioita. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen. Yhteistyö huoltajien ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa rikastaa työskentelyä.SisällötS1 Ajattelun taidot• Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.• Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.• Tutustuttaminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.S3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.S4 Tietojenkäsittely ja tilastot• Pohjustetaan oppilaan taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.• Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.SisällötS1 Ajattelun taidot• Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.• Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.• Tutustuttaminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.S2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.S3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.S4 Tietojenkäsittely ja tilastot• Pohjustetaan oppilaan taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.• Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
T6 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä ja kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämisessä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.SisällötS2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
T7 perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.SisällötS2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
T8 ohjata oppilasta kehittämään sujuvaa peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla ja käyttämään erilaisia päässälaskustrategioita
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.SisällötS2 Luvut ja laskutoimitukset• Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja.• Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.• Kehitetään oppilaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.• Tutkitaan lukujen ominaisuuksia ja parillisuutta, monikertoja sekä puolittamista.• Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.• Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.• Kehitetään oppilaan yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0–100.• Tarjotaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.• Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.• Ohjataan oppilas ymmärtämään konkretian avulla kertolaskun käsite ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10.• Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.• Luodaan pohja jakolaskun ymmärtämiselle ja kerto- ja jakolaskun yhteydelle.• Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
T9 tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenMatematiikassa oppilaat saavat kokemuksia ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.SisällötS3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
T10 ohjata oppilasta ymmärtämään mittaamisen periaate
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.SisällötS3 Geometria ja mittaaminen• Kehitetään oppilaan taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaitsemaan siinä tason geometriaa.• Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.• Tutkitaan yhdessä kappaleita.• Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään.• Ohjataan oppilasta löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan• Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilasta oivaltamaan mittaamisen periaate.• Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä.• Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.• Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
T11 tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenMatematiikassa oppilaat saavat kokemuksia ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.SisällötS4 Tietojenkäsittely ja tilastot• Pohjustetaan oppilaan taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.• Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMatematiikan tunneilla ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on paljon tilaa. Matematiikassa oppilaita kannustetaan kysymään, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta matematiikan ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuMatematiikassa oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön toisten kanssa. Matematiikan tunneilla oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan itseään, sanallistamaan omia laskustrategioitaan ja ratkaisumallejaan. Kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa pelien, leikkien ja rakentelun kautta.L4 MonilukutaitoMatematiikassa kehittyy taito käsitellä arkeen liittyen numeerista informaatiota, kuten lukumäärien eroja. Matematiikassa monilukutaitoa harjoitellaan erilaisten tilastojen ja diagrammien tulkitsemisessa. Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen. Monilukutaidolla tuetaan kriittisen ajattelun kehittymistä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenMatematiikassa oppilaat saavat kokemuksia ikäkaudelle sopivasta ohjelmoinnista. Pelillisyyttä hyödynnetään oppimisen edistäjänä. Oppilaita kannustetaan toteuttamaan tvt:n avulla ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa.SisällötS1 Ajattelun taidot• Tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.• Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.• Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.• Tutustuttaminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Sisällöt

S1 Ajattelun taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

S2 Luvut ja laskutoimitukset

Opetussuunnitelman perusteet

Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.

Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

S3 Geometria ja mittaaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.

Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.

Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

S4 Tietojenkäsittely ja tilastot

Opetussuunnitelman perusteet

Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

ePerusteet