Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas arvioi itseään suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin. Opetuksessa hyödynnetään vertaisoppimista ja opetellaan antamaan rakentavaa palautetta myös toisen työskentelystä.

Musiikin oppiminen on aina prosessi. Tätä musiikille ominaista prosessioppimisen tapaa voidaan hyödyntää myös ilmiöpohjaisessa opiskelussa yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Tämänkaltaisen työskentelyn arvioinnissa käytetään apuna opiskeluprosessin monipuolista tallentamista eri keinoin. Arvioinnin kohteena ei ole vain lopputulos.

Antaessaan musiikin sanallista arviota tai arvosanaa opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa luokilla 3-5 ovat:

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa

  • edistyminen yhteissoitossa ja -laulussa

  • edistyminen monipuolisessa musiikillisessa ilmaisussa

  • edistyminen musiikin kuuntelutaidoissa

  • edistyminen musiikillisen toiminnan havainnoinnissa

  • edistyminen musiikillisten merkintätapojen käytössä ja soveltamisessa

  • edistyminen soittimien ja muiden musiikillisten välineiden asianmukaisessa käytössä

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa ja niiden arvioinnissa

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenMusiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen.Musiikillinen kokeilu, kuuntelu, laulu, soitto, liike ja tiedonhaku tiedonrakentumisen välineinä. Opitun tiedon hyödyntäminen musiikillisessa tekemisessä.Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten havainnointi ja niistä oppiminen.Opettelu musiikin kriittiseen tarkasteluun.L2 Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen. Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen. Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit. Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa. Eurooppalaiseen ja helsinkiläiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön tutustuminen.L6 Järjestelmällisen ja pitkäjänteisen työskentelyn harjoitteleminen ja oma-aloitteisuuteen kannustaminen. Sisukkuuteen kannustaminen tavoitteiden asettamisessa, työskentelyssä ja työn loppuunsaattamisessa. Musiikillisen ryhmän toiminnan ja jatkuvuuden ymmärtäminen ja harjoittaminen. Vapaa-ajan taitojen ja koulun musisoinnin yhteyden löytäminen.L7 Osallistuminen opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen ja arviointiin. Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen aktiivisena osallistujana ja kuuntelijana. Musiikin yhteiskunnallisten merkitysten löytäminen. Välineiden oikeaoppinen käyttö.SisällötS1-S4Oppilas toimii musisoivan ryhmän jäsenenä muut huomioiden. Tunneilla hyödynnetään vertaisoppimista, jossa oppilaat oppivat toisiltaan. Tulkinnan ja ilmaisun osaamista vahvistetaan oppilaiden omien kokemuksien ja havaintojen avulla.Musisoidaan laulaen, liikkuen ja soittaen musiikin peruskäsitteitä toteuttaen.Ohjelmistoa valitaan monipuolisesti kiinnittäen huomiota omiin kulttuureihin, kulttuuriperintöihin ja muihin oppiaineisiin sekä niiden luomiin yhteyksiin.Harjoitellaan musiikin, tunteen ja liikkeen yhteyttä toisiinsa. Kiinnitetään erityistä sointiväriin ja harmoniaan sekä niiden luomiin mahdollisuuksiin musiikillisessa ilmaisussa.Toteutetaan oppilaiden omia havaintoja ja kokemuksia kehollisen ilmaisun kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen. Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen. Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit. Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa. Eurooppalaiseen ja helsinkiläiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön tutustuminen.SisällötS1-S4Harjoitellaan äänenkäyttöä ja - huoltoa erilaisin harjoituksin erityisesti murrosikä ja äänenmurros huomioiden.Tutustutaan laulamiseen mikrofonin avulla ja kiinnitetään huomiota luontevaan äänenkäyttöön. Ymmärretään laulajan rooli osana musisoivaa ryhmää ja kiinnitetään huomiota muiden kuunteluun. Lauletaan moniäänistä ohjelmistoa eri tyylilajeja huomioiden.Soittotaitoa harjoitetaan monipuolisesti. Harjoitellaan jonkin sointusoittimen perussoittotekniikkaa.Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Musiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen kokeilu, kuuntelu, laulu, soitto, liike ja tiedonhaku tiedonrakentumisen välineinä. Opitun tiedon hyödyntäminen musiikillisessa tekemisessä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten havainnointi ja niistä oppiminen. Opettelu musiikin kriittiseen tarkasteluun.L2 Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen. Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen. Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit. Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa. Eurooppalaiseen ja helsinkiläiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön tutustuminen.SisällötS1-S4Harjoitellaan musiikin, tunteen ja liikkeen yhteyttä toisiinsa. Kiinnitetään erityistä sointiväriin ja harmoniaan sekä niiden luomiin mahdollisuuksiin musiikillisessa ilmaisussa.Toteutetaan oppilaiden omia havaintoja ja kokemuksia kehollisen ilmaisun kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen. Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen. Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit. Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa. Eurooppalaiseen ja helsinkiläiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön tutustuminen.SisällötS1-S4Tutustutaan musiikin takana oleviin tarinoihin ja ymmärretään ero absoluuttisen ja ohjelmamusiikin välillä. Kerrotaan omasta kuuntelukokemuksesta esimerkiksi kuvan, sanojen tai tarinan avulla ja hyödynnetään sitä omassa musisoinnissa.Kiinnitetään erityistä huomiota harmoniaan ja sointiväriin sekä havainnoidaan niitä kuullusta. Tutustutaan harmonian ja sointivärin luomiin mahdollisuuksiin musiikillisessa ilmaisussa.Elämyksellistä kuuntelua kerrataan ja syvennetään rakentamalla yhteyksiä muihin oppiaineisiin sekä hyödyntämällä lähiympäristön monipuolista musiikkitarjontaa.Ohjelmiston valinnassakiinnitetään erityistä huomiota monipuolisesti aikakausiin ja tyylilajeihin niin musisoinnissa kuin kuuntelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Musiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen kokeilu, kuuntelu, laulu, soitto, liike ja tiedonhaku tiedonrakentumisen välineinä. Opitun tiedon hyödyntäminen musiikillisessa tekemisessä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten havainnointi ja niistä oppiminen. Opettelu musiikin kriittiseen tarkasteluun.L2 Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen. Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen. Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit. Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa. Eurooppalaiseen ja helsinkiläiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön tutustuminen.L5 Teknologian hyödyntäminen oppimisen välineenä kuuntelun, musiikillisten ilmiöiden, musiikillisen keksinnän ja uuden ohjelmiston harjoittelussa. Omien tuotosten tallentaminen ja niihin palaaminen. Omien tuotosten jakaminen ja tekijänoikeuksiin tutustuminen sekä niiden ymmärtäminen.L6 Järjestelmällisen ja pitkäjänteisen työskentelyn harjoitteleminen ja oma-aloitteisuuteen kannustaminen. Sisukkuuteen kannustaminen tavoitteiden asettamisessa, työskentelyssä ja työn loppuunsaattamisessa. Musiikillisen ryhmän toiminnan ja jatkuvuuden ymmärtäminen ja harjoittaminen. Vapaa-ajan taitojen ja koulun musisoinnin yhteyden löytäminen.SisällötS1-S4Toteutetaan musiikin peruskäsitteitä ja merkintätapoja musiikillisessa keksinnässä yksin ja ryhmän jäsenenä yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa.Käytetään teknologiaa tuotosten tekemisessä, tallentamisessa ja jakamisessa.Ohjelmistossa hyödynnetään sekä oppilaiden itse tuottamaa että valmista materiaalia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa. Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen. Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen. Erilaisiin musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit. Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa. Eurooppalaiseen ja helsinkiläiseen kulttuuriin ja kulttuuriperintöön tutustuminen.SisällötS1-S4Tutustutaan Euroopan musiikkiin laulaen, soittaen, liikkuen, leikkien ja kuunnellen. Tunnistetaan eurooppalaisen musiikin eri tyylilajeja ja löydetään ohjelmistossa olevasta materiaalista tyylilajien eroja ja yhtäläisyyksiä.Hyödynnetään ohjelmistossa sekä uutta että jo kansanperinteeksi muodostunutta eurooppalaista ohjelmistoa. Ohjelmiston valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota ohjelmiston tyylilliseen, ajalliseen ja kulttuuriseen monipuolisuuteen. Otetaan ohjelmistoon myös oppilaiden omia kulttuurisia elementtejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
Musiikin merkitysten havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Musiikissa kommunikoiminen musiikin käsitteiden ja kielen avulla. Musiikin merkitysten erojen ymmärtäminen eri yhteyksissä. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä vertaillen ja kuvaillenSisällötS1-S4Harjoitellaan melodia- ja rytmisoittimien lisäksi sointusoittimilla soittamista nuottikuvasta. Vahvistetaan nuottien ja rytmien nimeämisen, tunnistamisen, soittamisen ja sijoittamisen taitoja.Toteutetaan musiikin peruskäsitteitä ja merkintätapoja omassa musisoinnissa sekä yksin että ryhmässä.Harjoitellaan ohjelmiston avulla merkintätapojen tunnistamista ja toteuttamista. Havainnoidaan musiikin eri merkityksiä medioiden avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen. Ekologinen näkökulma musiikin opiskeluun. Sääntöjen ja sopimusten ymmärtäminen ja noudattaminen musisointitilanteissa. Musisointitilanteissa soitto- ja lauluergonomiasta huolehtiminen. Musiikin ja eri tunnetilojen yhteyden havainnointi. Mahdollisuus tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoittamiseen ja kehittämiseen.SisällötS1-S4Harjoitellaan rauhoittumista ja rentoutumista musiikin parissa.Toimitaan vastuullisesti ryhmän jäsenenä kuunnellen musisoivaa ryhmää itse samalla soittaen tai laulaen. Oma toiminta sovitetaan osaksi soivaa ryhmää.Kiinnitetään huomiota kuulonhuollon merkitykseen musiikintunneilla ja vapaa-ajalla.Harjoitellaan soitinten asianmukaista käyttöä ja opetellaan toimimaan myös ohjeidenannon aikana. Opetellaan sulkemaan sähköiset soittimet ja äänijärjestelmät oikeaoppisesti käytön jälkeen.Rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan omia ajatuksia ja tunteita musiikin keinoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Musiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen kokeilu, kuuntelu, laulu, soitto, liike ja tiedonhaku tiedonrakentumisen välineinä. Opitun tiedon hyödyntäminen musiikillisessa tekemisessä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten havainnointi ja niistä oppiminen. Opettelu musiikin kriittiseen tarkasteluun.SisällötS1-S4Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi edistymistään musiikin opiskelussa.Oppilas osallistuu musiikillisen esityksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.Valitaan ohjelmistoon laulustoa ja soittomateriaalia, joita voidaan harjoitella yhdessä ja jonka harjoitteluun oppilaat voivat asettaa omia tavoitteitaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

ePerusteet