Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta ohjataan arvioimaan itseään aina suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin. Opetuksessa hyödynnetään vertaisoppimista ja opetellaan antamaan rakentavaa palautetta myös toisen työskentelystä.

Musiikin oppiminen on aina prosessi. Tätä musiikille ominaista prosessioppimisen tapaa voidaan hyödyntää myös ilmiöpohjaisessa opiskelussa yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Tämänkaltaisen työskentelyn arvioinnissa käytetään apuna opiskeluprosessin monipuolista tallentamista eri keinoin. Arvioinnin kohteena ei ole vain lopputulos.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä

  •  edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta

  • edistyminen musiikillisen keksinnän ja ilmaisun taidoissa

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Vuorovaikutukseen ja musiikin tunneilla toimimiseen ohjaaminen. Vuorovaikutukseen rohkaiseminen ja itsensä ilmaiseminen vähäiselläkin kielitaidolla. Lastenmusiikkikulttuuriin ja kansanmusiikkikulttuuriin tutustuminen sekä Helsingin tarjoamiin kulttuurimahdollisuuksiin perehtyminen.L7 Mahdollisuus osallistua oppitunneilla musisointiin ja opetuksen suunnitteluun. Musiikillisen ryhmän jäsenenä oleminen niin toimijana kuin kuuntelijana.SisällötS1-S4Musiikillisen toiminnan avulla ylläpidetään hyvää yhteishenkeä.Osallistutaan musiikillisen ryhmän toimintaan soittaen ja laulaen. Harjoitellaan musiikin kuuntelua eri tavoin ryhmän jäsenenä.Hyödynnetään jo tutuksi tulleita soittimia musiikillisessa toiminnassa. Laajennetaan soitintuntemusta sekä tutustutaan tuttujen soittimien laajennettuihin mahdollisuuksiin.Peruskäsitteiden osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.Ohjelmistossa hyödynnetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa sekä soitto- ja kuuntelutehtäviä huomioiden kouluvuoden kierto ja integroiden muita oppiaineita musiikkiin.Huomioidaan oppilaiden erilaiset musiikilliset ja kulttuuriset taustat sekä musiikilliset yhteisöt ohjelmistoa valittaessa.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Musiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen kokeilu tiedonrakentumisen välineenä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Mahdollistaa onnistumisen kokemuksia.L2 Vuorovaikutukseen ja musiikin tunneilla toimimiseen ohjaaminen. Vuorovaikutukseen rohkaiseminen ja itsensä ilmaiseminen vähäiselläkin kielitaidolla. Lastenmusiikkikulttuuriin ja kansanmusiikkikulttuuriin tutustuminen sekä Helsingin tarjoamiin kulttuurimahdollisuuksiin perehtyminen.L4 Musiikin käsitteisiin ja kieleen tutustuminen ja niiden avulla kommunikoiminen. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä.SisällötS1-S4Harjoitellaan leikkien äänenkäyttöä, hengitystä, rentoutumista ja laulamista sekä yksin että ryhmän jäsenenä.Opetellaan muistamaan ja toistamaan laulujen melodioita erilaisten työtapojen avulla.Soitetaan ja lauletaan erilaisissa ryhmissä. Opetellaan ohjelmistoa monipuolisesti eri aisteja hyödyntäen. Harjoitellaan musiikin peruskäsitteitä.Rohkaistaan oppilasta ilmaisuun ja keksimiseen soittaen ja laulaen.Harjoitellaan soittimien tarkoituksenmukaista käyttöä ja laajennetaan soitintuntemusta.Ohjelmistossa hyödynnetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa sekä soitto- ja kuuntelutehtäviä huomioiden oppilaiden ikä- ja taitotaso. Ohjelmistoa valitessa huomioidaan myös kulttuuriperintö sekä kulttuuriset taustat.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Musiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen kokeilu tiedonrakentumisen välineenä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Mahdollistaa onnistumisen kokemuksia.L4 Musiikin käsitteiden ja kielen käyttö musiikillisessa toiminnassa. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä.SisällötS1-S4Opetellaan erottelemaan ääniympäristön elementtejä liikkeen ja kuuntelun avulla. Etsitään ääniympäristöistä musiikin peruskäsitteitä liittäen niitä oppilaiden arjen ääniympäristöihin.Huomioidaan ja hahmotetaan musiikillisen ryhmän tuottamaa ääntä ja ääniympäristöä. Toimitaan osana musiikillista ryhmää soittaen ja laulaen.Musiikin opetuksen ohjelmistossa hyödynnetään lauluja, leikkejä, loruja ja liikuntaa. Tutustutaan lastenmusiikkikulttuuriin. Huomioidaan kulttuuriperinnön ja koulun toimintakulttuurin tuomat erityispiirteet ohjelmiston valinnassa. Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistämusiikin merkitystä omissa yhteisöissä.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Omien tuotosten tallentaminen ja niihin palaaminen.L6 Pitkäjänteisen työskentelyn harjoitteleminen. Pienimuotoisten tavoitteiden asettaminen ja tavoitteiden toteutumisen eteen työskentely.SisällötS1-S4Syvennetään musiikillisen keksinnän ja improvisoinnin taitoja yksin ja ryhmän jäsenenä liikkuen, soittaen ja laulaen.Hyödynnetään improvisoinnissa ja keksinnässä musiikin peruskäsitteitä.Havainnoidaan arjen ääniympäristöjä ja kokemuksia. Hyödynnetään näitä musiikillisessa ideoinnissa ja improvisoinnissa sekä tuotoksissa.Ohjelmistossa huomioidaan muiden oppiaineiden tarjoaman materiaalin merkitys musiikillisten ideoiden ja tuotosten tekemisessä. Hyödynnetään oppilaiden omia tuotoksia ohjelmiston osana.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Vuorovaikutukseen ja musiikin tunneilla toimimiseen ohjaaminen. Vuorovaikutukseen rohkaiseminen ja itsensä ilmaiseminen vähäiselläkin kielitaidolla. Lastenmusiikkikulttuuriin ja kansanmusiikkikulttuuriin tutustuminen sekä Helsingin tarjoamiin kulttuurimahdollisuuksiin perehtyminen.L4 Musiikin käsitteisiin ja kieleen tutustuminen ja niiden avulla kommunikoiminen. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä.SisällötS1-S4Tutustutaan liikkuen ja leikkien, laulaen ja soittaen musiikilliseen kulttuuriperintöön ryhmässä, oppilaiden omat kulttuuriset taustat huomioiden.Laajennetaan musiikin peruskäsitteitä erilaisten työtapojen avulla.Havainnoidaan musiikin ja muiden taidelajien yhteyksiä toisiinsa.Ohjelmiston valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota kulttuuriperintöä monipuolisesti edustaviin kappaleisiin. Ymmärretään ohjelmiston valinnassa myös historiallinen ulottuvuus, joka esimerkiksi kansanmusiikilla on.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 Musiikin käsitteisiin ja kieleen tutustuminen ja niiden avulla kommunikoiminen. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL7 Mahdollisuus osallistua oppitunneilla musisointiin ja opetuksen suunnitteluun. Musiikillisen ryhmän jäsenenä oleminen niin toimijana kuin kuuntelijana. Välineiden oikeaoppinen käyttöSisällötS1-S4Oppilas ymmärtää oman roolinsa ja vastuunsa musiikillisen ryhmän jäsenenä ja esimerkiksi soittovälineiden käyttäjänä. Havaitaan oman toiminnan merkitys musiikillisten asioiden toteutuksessa ja lopputuloksessa.Otetaan vastuuta ja kunnioitetaan toisen tuotoksia ilmaisu- ja improvisointitehtävissä.Havainnoidaan omaa tekemistä suhteessa omaan ääniympäristöön.Hyödynnetään opetuksessa ohjelmistoa, jota toteutetaan monipuolisin työtavoin.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Musiikillisten oivallusten tekeminen sekä syy- ja seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen kokeilu tiedonrakentumisen välineenä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Mahdollistaa onnistumisen kokemuksia.SisällötS1-S4Ymmärretään toiston ja harjoittelun yhteys musiikissa ja musiikillisten taitojen oppimisessa. Harjoitellaan esimerkiksi esityksen valmistamista ryhmänä. Asetetaan yhteinen tavoite.Oivalletaan harjoittelun, asetetun tavoitteen ja musiikillisen keksimisen ero.Ääniympäristöihin tutustuttaessa harjoitellaan oman ääniympäristön tai – maiseman tuottamista.Valitaan ohjelmistoon laulustoa ja soittomateriaalia, joita voidaan harjoitella yhdessä ja työstää musiikin peruskäsitteitä hyödyntäen.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet