Biologia

Opetussuunnitelman perusteet

Biologian opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin biologian tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa biologista tietoa. Biologian summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että biologisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Opettaja seuraa oppilaan taitoa tehdä havaintoja, kerätä, käsitellä, tulkita, arvioida ja esittää erilaisia aineistoja. Lisäksi arvioidaan oppilaan taitoa käyttää biologialle ominaista välineistöä, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä taitoa toteuttaa pienimuotoisia kokeita ja tutkimuksia koulussa ja sen ulkopuolella. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona biologian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut biologian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt biologian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on biologian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan biologian oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy biologian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Biologiassa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella biologiassa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Biologiassa kussakin kriteerikuvauksessa ilmaistaan myös alemman arvosanan osaaminen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Biologinen tieto ja ymmärrys
T2 auttaa oppilasta kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja sekä ymmärtämään eliökunnan rakennetta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoKehitetään monilukutaitoa, esimerkiksi käsittelemällä anatomiasta ja fysiologiasta kertovia tekstejä, diagrammeja, taulukoita ja ajankohtaisia asioita.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTVT:tä hyödynnetään tiedon hankinnassa sekä esitysten ja tekstien tuottamisessa.SisällötS1 Biologinen tutkimusOman elimistön tutkiminen (keuhkojen tilavuus, verenpaine, veriryhmät).S5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja. Hän oppii luokittelemaan eliöitä eri eliökuntiin ja antamaan esimerkkejä kullekin kunnalle tyypillisistä piirteistä.
Eliökunnan ja eliöiden rakenteiden ja elintoimintojen tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä eliökunnat ja perustella eliökunnan luokittelun periaatteita. Oppilas tunnistaa, luokittelee ja vertailee keskeisimpiä eliöryhmiä. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden rakenteita sekä selittää eliöiden elintoimintoja ja niiden tehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimeätä eliökunnat ja kuvailla eliökunnan luokittelun periaatteita esimerkkilajien avulla. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita sekä kertoo eliöiden elintoiminnoista ja niiden tehtävistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä eliökunnat. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita ja kuvailee elintoimintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä eliökunnat sekä eri eliöryhmille yhteisiä perusrakenteita ja toimintoja.

T4 ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteita
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpiskelussa on tärkeää havaintojen tekeminen, syy-seuraussuhteiden tutkiminen, ymmärtäminen. Oppilaita ohjataan tutkimaan asioita eri näkökulmista ja tarkastelemaan omaa oppimistaan kriittisesti. Oppilaita innostetaan tieteelliseen ja luovaan ajatteluun ja kirjoittamiseen, haastamaan itseään sekä uuden tiedon luomiseen. Heitä kannustetaan arvostamaan myös uuden oppimista.SisällötS1 Biologinen tutkimusOman elimistön tutkiminen (keuhkojen tilavuus, verenpaine, veriryhmät).S5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteet.
Perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteiden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksen yksilön ominaisuuksien muodostumisessa ja soveltaa osaamistaan käytännön esimerkkeihin. Oppilas kertoo esimerkkejä siitä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään, sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja haasteista. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta, ja antaa esimerkkejä evoluutiosta jatkuvana prosessina. Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden esimerkkien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin. Oppilas antaa käytännön esimerkkejä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta. Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin. Oppilas tietää, mitä bioteknologia tarkoittaa. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, että yksilön ominaisuuksiin vaikuttavat sekä perimä että ympäristö. Oppilas kertoo, että eliöt ovat kehittyneet evoluution tuloksena.

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotTutustutaan oman kehoon ja sen ominaisuuksiin. Tutustutaan oppilaan mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan terveyteen ja tulevaisuuteen.SisällötS5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen yksilönkehityksen ja kasvun vaiheet. Oppilas oppii elimistön perustoiminnot.
Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja kuvailla ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä ja selittää, kuinka ne muodostavat toiminnallisia kokonaisuuksia. Oppilas selittää perustellen ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä. Oppilas kertoo ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja. Oppilas kuvailee ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisimpien elimistöjen tehtäviä.

T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalveluiden merkitys
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoOppilas oppii argumentointia- ja väittelytaitoja. Opetuksessa hyödynnetään oppilaille merkityksellisiä tekstejä, mielipidekirjoituksia, referaatteja ja ajankohtaisia tekstejä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenKehitetään oppilaan luontosuhdetta ja halua vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Ohjataan oppilasta tutustumaan mahdollisuuksiin vaikuttaa oman lähiympäristön kehittämiseen. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS1 Biologinen tutkimusSelvitetään lähiympäristön tilaa ja ympäristöongelmia. (Yhteinen ympäristömme)S6 Kohti kestävää tulevaisuuttaIhmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen, luonnontieteellinen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin. (Yhteinen ympäristömme)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Oppilas ymmärtää biologian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas ymmärtää biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkityksen.
Ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksen hahmottaminen sekä kestävän tulevaisuuden ymmärrys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella, miten ihmisen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja tarkastelee muutosten seurauksia. Oppilas selittää syy-seuraussuhteita kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja perustelee näkemyksensä biologisen tiedon pohjalta. Oppilas arvioi biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkitystä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta. Oppilas kertoo biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa joitakin esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta. Oppilas antaa esimerkkejä biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas luettelee kestävän kehityksen osa-alueet.

Biologiset taidot
T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpiskelussa on tärkeää havaintojen tekeminen muuttuvassa ympäristössä ja syy-seuraussuhteiden tutkiminen sekä ymmärtäminen. Oppilaita ohjataan tutkimaan asioita eri näkökulmista ja tarkastelemaan omia valintojaan kriittisesti sekä ymmärtämään niiden mahdollisia seurauksia. Oppilaita innostetaan tieteelliseen ja luovaan ajatteluun ja kirjoittamiseen, haastamaan itseään sekä uuden tiedon luomiseen. Heitä kannustetaan arvostamaan myös uuden oppimista.SisällötS1 Biologinen tutkimusOman elimistön tutkiminen (keuhkojen tilavuus, verenpaine, veriryhmät).Selvitetään lähiympäristön tilaa ja ympäristöongelmia.S5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua. (Ihminen)Ihmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen, luonnontieteellinen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii biologiaan liittyviä syy- ja seuraussuhteita.
Luonnontieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin jäsennellysti biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä selittää ja perustelee luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää joitakin mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä kertoo luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää biologisia peruskäsitteitä. Oppilas esittää oppimansa biologisen ilmiön omin sanoin ja valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas asettaa yksinkertaisia kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin biologian peruskäsitteitä ja liittää niitä annettuihin biologian ilmiöihin. Oppilas kertoo oppimastaan biologisesta ilmiöstä yksinkertaisesti omin sanoin.

T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpiskelussa on tärkeää havaintojen tekeminen, syy-seuraussuhteiden tutkiminen, ymmärtäminen. Oppilaita ohjataan tutkimaan asioita eri näkökulmista ja tarkastelemaan omaa oppimistaan kriittisesti. Oppilaita innostetaan tieteelliseen ja luovaan ajatteluun ja kirjoittamiseen, haastamaan itseään sekä uuden tiedon luomiseen. Heitä kannustetaan arvostamaan myös uuden oppimista.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTVT:tä hyödynnetään tiedon hankinnassa sekä esitysten ja tekstien tuottamisessa.SisällötS1 Biologinen tutkimusOman elimistön tutkiminen (keuhkojen tilavuus, verenpaine, veriryhmät).S5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä. Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan. Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.

T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpiskelussa on tärkeää havaintojen tekeminen muuttuvassa ympäristössä ja syy-seuraus-suhteiden tutkiminen sekä ymmärtäminen. Oppilaita ohjataan tutkimaan asioita eri näkökulmista ja tarkastelemaan omia valintojaan kriittisesti sekä ymmärtämään niiden mahdollisia seurauksia. Oppilaita innostetaan tieteelliseen ja luovaan ajatteluun ja kirjoittamiseen, haastamaan itseään sekä uuden tiedon luomiseen. Heitä kannustetaan arvostamaan myös uuden oppimista.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTVT:tä hyödynnetään tiedon hankinnassa sekä esitysten ja tekstien tuottamisessa myös ajankohtaisen ympäristötiedon hankinnassa. TVT mahdollistaa kriittisen globaalien aiheiden tarkastelun.SisällötS1 Biologinen tutkimusOman elimistön tutkiminen (keuhkojen tilavuus, verenpaine, veriryhmät). Selvitetään lähiympäristön tilaa ja ympäristöongelmia.S5 IhminenTutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys, perehdytään elimistön rakenteeseen ja toimintaan ja vahvistetaan biologista ajattelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
Biologisen tutkimuksen tekeminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa. Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa. Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.

T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilas oppii esittämään ja perustelemaan omien mielipiteitään ja kuuntelemaan sekä kunnioittamaan muiden mielipiteitä. Hyödynnetään oppilaiden monikulttuurisuutta ja korostetaan yhteistä ihmisyyttä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotTutustutaan oman kehoon ja sen ominaisuuksiin. Tutustutaan oppilaan mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan terveyteen ja tulevaisuuteen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenKehitetään oppilaan luontosuhdetta ja halua vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Ohjataan oppilasta tutustumaan mahdollisuuksiin vaikuttaa oman lähiympäristön kehittämiseen. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS6 Kohti kestävää tulevaisuuttaIhmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen, luonnontieteellinen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Biologian asenne- ja arvotavoitteet
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenKehitetään oppilaan luontosuhdetta ja halua vaikuttaa omaan lähiympäristöön. Ohjataan oppilasta tutustumaan mahdollisuuksiin vaikuttaa oman lähiympäristön kehittämiseen. Ohjata oppilasta globaalin vastuun ymmärtämiseen.SisällötS6 Kohti kestävää tulevaisuuttaIhmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen, luonnontieteellinen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.

Sisällöt

S1 Biologinen tutkimus

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että biologisen tutkimuksen vaiheet tulevat oppilaan oman toiminnan kautta tutuiksi.

S2 Tutkimusretkiä luontoon ja lähiympäristöön

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua. Maastotyöskentelyssä havainnoidaan ja arvioidaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisen vaikutusta niihin.

S3 Ekosysteemin perusrakenne ja toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä. Tutustutaan lajien ekologiaan ja niiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opetukseen sisältyy eliökokoelman koostaminen. Sisältöjä valittaessa painotetaan ekosysteemien monimuotoisuuden tärkeyttä.

S4 Mitä elämä on?

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan elämän perusilmiöitä biologialle tyypillisin tutkimusmenetelmin. Opetukseen sisällytetään kasvien kasvatusta. Eliökunnan rakenteeseen ja monimuotoisuuteen perehdytään vertailemalla eliöiden rakenteita, elintoimintoja ja elinympäristöjä. Tutustutaan perinnöllisyyden ja evoluution perusteisiin. Tarkastellaan bioteknologian mahdollisuuksia ja haasteita.

S5 Ihminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan ihmiskehon toimintaa ja syvennetään tietämystä ihmisen rakenteesta, elintoiminnoista ja säätelyjärjestelmistä. Tarkastellaan kasvuun, kehitykseen ja terveyteen vaikuttavien biologisten tekijöiden perusteita. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen eri ominaisuuksien kehittymiseen.

S6 Kohti kestävää tulevaisuutta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen, ilmastonmuutokseen, luonnonvarojen kestävään käyttöön ja muutoksiin lähiympäristössä. Pohditaan luonnonvarojen kestävän käytön ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja eettisiä periaatteita, kestävää ravinnontuotantoa sekä eläinten hyvinvointia. Käsitellään biotalouden ja ekosysteemipalveluiden mahdollisuuksia kestävän tulevaisuuden kannalta. Tutustutaan luonnonsuojelun tavoitteisiin, keinoihin ja saavutuksiin.

ePerusteet