Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa oppimisen arviointi, eli formatiivinen arviointi, on kannustavaa ja rakentavaa palautetta opintojen aikana. Se tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti ja soveltamaan käytännössä oppimaansa musiikin tietoa ja taitoa. Musiikin summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että musiikillisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Musiikissa harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli oppimaan oppiminen on yksi arvioitavista kriteereistä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt musiikin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on musiikin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan musiikin oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.

Musiikissa oppilaan oppimisen tavoitteet on johdettu musiikin opetuksen tavoitteista. Musiikin oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet koostuvat osallisuuden taidoista, musiikillisista taidoista ja tiedoista, luovasta tuottamisesta, kulttuurisen ymmärtämisen taidoista, monilukutaidosta, hyvinvoinnin ja ääniturvallisuuden taidoista sekä oppimaan oppimisen taidoista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikin opetuksessa oppilas tarvitsee realistista ja samalla kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta. Oppilas 
arvioi itseään suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin. Opetuksessa hyödynnetään vertaisoppimista ja  
opetellaan antamaan rakentavaa palautetta myös toisen työskentelystä.   
 
Musiikin oppiminen on prosessi. Tätä musiikille ominaista prosessioppimisen tapaa voidaan hyödyntää  
myös ilmiöpohjaisessa opiskelussa yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Tämän kaltaisen  
työskentelyn arvioinnissa käytetään apuna opiskeluprosessin monipuolista tallentamista eri keinoin.  
Arvioinnin kohteena ei ole vain lopputulos.   
 
Musiikin päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä  
oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin  
yhteisenä opetettavan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan  
osaamisen taso musiikin valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Päättöarvosanan muodostamisessa  
otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8),  
jos hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen.Ohjataan oppilaita löytämään oma paikkansa musisoivassa ryhmässä sekä opitaan rakentavan vertaispalautteen antamista.Tutustutaan monipuolisesti eri aikakausien ja tyylilajien musiikkiin.Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7Osallistuminen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen aktiivisena osallistujana ja kuuntelijana. Kannustetaan musiikin harrastamiseen koulun ulkopuolella.Havainnoidaan musiikin eri merkityksiä yhteiskunnassaMusiikkivälineistön asianmukainen ja kestävä käyttö.SisällötS1-S4Oppilas toimii musisoivan ryhmän jäsenenä muut huomioiden hyödyntäen vertaisoppimista ja rakentavaa vertaispalautetta.Oppilaan omia kokemuksia ja havaintoja käytetään musiikin tulkinnassa ja ilmaisussa.Ohjelmistoa valitaan monipuolisesti huomioiden kulttuuriperintö sekä oppilaiden omat kulttuuritaustat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen.Ohjataan oppilaita löytämään oma paikkansa musisoivassa ryhmässä sekä opitaan rakentavan vertaispalautteen antamista.Tutustutaan monipuolisesti eri aikakausien ja tyylilajien musiikkiin.Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa.SisällötS1-S4Oppilas ylläpitää laulutaitoaan ja kehittää äänenkäyttöään ja - huoltoaan erilaisin harjoituksin.Kiinnitetään huomiota mikrofonitekniikkaan musisoidessa sekä käytetään mikrofonia osana luontevaa äänenkäyttöä.Harjoitellaan oman äänen suhteuttamista muihin musisoivan ryhmän jäseniin esimerkiksi moniäänisen laulun keinoin.Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen.Ohjataan oppilaita löytämään oma paikkansa musisoivassa ryhmässä sekä opitaan rakentavan vertaispalautteen antamista.Tutustutaan monipuolisesti eri aikakausien ja tyylilajien musiikkiin.Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa.SisällötS1-S4Käytetään bändi- ja muita soittimia monipuolisesti. Harjoitellaan soitinten asianmukaista käyttöä ja opetellaan toimimaan myös ohjeidenannon aikana.Soitetaan melodia- rytmi- ja sointusoittimilla erilaisia nuotti- ja sointumerkintöjä hyödyntäen. Vahvistetaan nuottien ja rytmien nimeämisen, tunnistamisen, soittamisen ja sijoittamisen taitoja.Hyödynnetään vertaisoppimista musiikillisten taitojen opettamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen.Ohjaaminen rakentavan vertaispalautteen antamiseen.Maailman musiikkikulttuureihin tutustuminen huomioiden eri aikakaudet ja tyylilajit sekä kulttuuriperinnön.Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa.SisällötS1-S4Harjoitellaan musiikin, tunteen ja liikkeen yhdistämistä toisiinsa muun muassa kehosoittimia hyödyntäen. Toteutetaan oppilaiden omia havaintoja ja kokemuksia kehollisen ilmaisun kautta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2Mielipiteiden ja omien tuntemusten ilmaisuun ja perustelemiseen kannustaminen.Musiikilliseen toimintaan osallistuminen ja ohjaaminen erilaisissa vuorovaikutus- ja esiintymistilanteissa.SisällötS1-S4Kuunnellaan ja havainnoidaan monipuolisesti erilaista musiikkia ja erilaisia ääniympäristöjä. Kuunteluun sisällytetään eri tyylilajeja, kuten taidemusiikki, kansanmusiikki ja populaarimusiikkiKuullun avulla syvennetään käsitteitä rytmi, harmonia, muoto, melodia, sointiväri ja dynamiikka
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Musiikillisten oivallusten tekeminen ja tallentaminen. Musiikillisten havaintojen tekeminen ja tarkastelu eri näkökulmista sekä näiden hyödyntäminen omassa työskentelyssä.Musiikin oppimisessa tarvittavien oppimisstrategioiden omaksuminen ja käyttäminen eri tilanteissa.Monipuolinen musiikillinen tekeminen tiedonrakentumisen välineenä. Opitun tiedon hyödyntäminen musiikillisessa tekemisessä.Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten havainnointi ja niistä oppiminen.Musiikin kriittisen tarkastelun syventäminen.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6Järjestelmällisen ja pitkäjänteisen työskentelyn harjoitteleminen, erilaisten vaihtoehtojen kokeilemiseen ja oma-aloitteisuuteen kannustaminen. Hallittujen riskien ottamiseen rohkaiseminen.Sisukkuuteen kannustaminen tavoitteiden asettamisessa, työskentelyssä, riskien kohtaamisessa ja työn loppuunsaattamisessa.Musiikillisen ryhmän toiminnan ja jatkuvuuden ymmärtäminen ja harjoittaminen.Kiinnostuksen ja myönteisen asenteen edistäminen eri musiikin ammatteja kohtaan. Tutustutaan musiikin keskeisiin toimialoihin ja niissä toimiviin ammatteihin.Vapaa-ajan taitojen ja koulun musisoinnin yhteyden löytäminen.SisällötS1-S4Harjoitellaan improvisaatioiden ja sävellysten tekoa yksin tai ryhmässä. Pohditaan tehtyjen teosten toteuttamista eri tavoin ja löydetään tätä kautta yhteys sovittamiseen musiikissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5Teknologian hyödyntäminen oppimisen välineenä kuuntelun, musiikillisten ilmiöiden, musiikillisen keksinnän ja uuden ohjelmiston harjoittelussa.Omien tuotosten tallentaminen ja niihin palaaminen.Omien tuotosten vastuullinen jakaminen ja tekijänoikeuksiin tutustuminen sekä niiden ymmärtäminen.SisällötS1-S4Musiikkiteknologiaan tutustuminen. Hyödynnetään teknologiaa musiikillisen ilmaisun välineenä eri laitteita käyttäen (esim. tabletit ja tietokoneet).Huomioidaan tekijänoikeudet musiikin luomisessa ja jakamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4Musiikissa kommunikoiminen musiikin käsitteiden ja kielen avulla.Musiikin käyttö mediassa ja ympäröivässä maailmassa. Arjen musiikkiympäristöjen vaikutusten ymmärtäminen.Monilukutaidon soveltaminen vaikuttamisen ja osallistumisen välineenä.Musiikin ja muiden ilmaisutapojen avulla ilmaistun tiedon tulkitsemisen harjoittelu.SisällötS1-S4Havainnoidaan erilaisia käyttötapoja ja - tarkoituksia muun muassa elokuva-, teatteri - ja mainosmusiikissa. Tutkitaan musiikin käyttöä kielteisen ja/tai myönteisen viestin välittämisen välineenä.Oivalletaan musiikin merkitysten muuttuminen eri yhteyksissä. Tutkitaan musiikkiin liitettäviä merkityksiä.Harjoitetaan musiikillisen kulttuurin lukutaitoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikkia taiteenlajina ja oppii ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen.

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoL4Musiikissa kommunikoiminen musiikin käsitteiden ja kielen avulla.Musiikin käyttö mediassa ja ympäröivässä maailmassa. Arjen musiikkiympäristöjen vaikutusten ymmärtäminen.Monilukutaidon soveltaminen vaikuttamisen ja osallistumisen välineenä.Musiikin ja muiden ilmaisutapojen avulla ilmaistun tiedon tulkitsemisen harjoittelu.SisällötS1-S4Käydään keskustellen läpi soittotilanteeseen parhaiten sopivan merkintätavan käyttö.Harjoitellaan kuunteluohjelmiston avulla merkintätapojen tunnistamista ja toteuttamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen. Ekologinen näkökulma musiikin opiskeluun.Sääntöjen ja sopimusten ymmärtäminen ja noudattaminen musisointitilanteissa.Musisointitilanteissa soitto- ja lauluergonomiasta huolehtiminen.Musiikin ja eri tunnetilojen yhteyden havainnointi. Mahdollisuus tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoittamiseen ja kehittämiseen.SisällötS1-S4Koetaan musiikki rauhoittumisen ja rentoutumisen välineenä.Ymmärretään musiikin merkitys esimerkiksi erilaisiin suorituksiin latautumisessa ja energiaa tuovana elementtinä.Löydetään musiikista ilmaisukanava omille tunteille.Rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan omia ajatuksia ja tunteita musiikin keinoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3Sääntöjen ja sopimusten ymmärtäminen ja noudattaminen musisointitilanteissa.Musisointitilanteissa soitto- ja lauluergonomiasta huolehtiminen.SisällötS1-S4Toteutetaan kuulonhuollon keskeisiä periaatteita musiikintunneilla. Huomioidaan kuulonhuollon merkitys myös vapaa-ajan musiikin harrastamisessa.Käytetään soittimia ja muuta välineistöä asianmukaisesti ja toimitaan ohjeidenannon aikana toimintaa edistävästi. Kiinnitetään huomiota musisointitilanteiden äänenvoimakkuuteen kuulonhuolto huomioiden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1Musiikillisten oivallusten tekeminen ja tallentaminen. Musiikillisten havaintojen tekeminen ja tarkastelu eri näkökulmista sekä näiden hyödyntäminen omassa työskentelyssä.Musiikin oppimisessa tarvittavien oppimisstrategioiden omaksuminen ja käyttäminen eri tilanteissa.Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto harjoittelussa ja musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten havainnointi ja niistä oppiminen.SisällötS1-S4Oppilas asettaa omalle ja ryhmän toiminnalle tavoitteita ja arvioi omaa ja ryhmän edistymistä musiikin opiskelussa.Oppilas osallistuu musiikin opetuksen ja musiikillisen esityksen suunnitteluun ja toteuttamiseen.Valitaan ohjelmistoon laulustoa ja soittomateriaalia, joita voidaan harjoitella yhdessä ja jonka harjoitteluun oppilaat voivat asettaa omia tavoitteitaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja työskentelee niiden suuntaisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa on keskeistä musiikillisten ilmaisutaitojen monipuolinen kehittäminen sekä omien ideoiden ja ratkaisujen tuottaminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoja syvennetään yhteismusisoinnissa.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa huomioidaan myös tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen ohella opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Myös kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat ovat olennaisia musiikissa. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille. Samalla pohditaan ja arvioidaan kriittisesti musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmistoon ja erityisesti kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia kansanmusiikista taidemusiikkiin ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteislaulujen tai soololaulujen, äänikokeilujen ja erilaisten ääniharjoitteiden avulla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon sisältyvät myös oppilaiden omat luovat tuotokset ja sävellykset.

ePerusteet