Krishna-uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
S1-S3Oppilaan perheen ja suvun uskontoihin ja katsomuksiin tutustuminen Hindulaisiin perhekäsityksiin ja Krishnan perheeseen tutustuminenUskontojen monimuotoisuus, uskonnottomuus ja erilaiset jumalakäsitykset
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
S1Krishnan teoista kertoviin kertomuksiin tutustuminenKrishnan avatarojen, keskeisimpien mantrojen ja rukousten tarkasteluPuolijumaliin ja sieluun liittyvän käsityksen tarkasteluAlustava tutustuminen dharmaan ja antaumuksen menetelmiin
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
S1Krishna-tietoisuuteen tutustuminen osana monimuotoista hindulaisuutta.Krishna-tietoisuuden harjoittamiseen, kuten ruoan siunaamiseen sekä tärkeimpiin juhliin ja tapahtumiin tutustuminen.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
S2Kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin tutustuminen.Yhtäläisyydet Krishna-tietoisuuden ja muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
S1, S3Oppilaan perheen ja suvun uskontoihin ja katsomuksiin tutustuminenKrishna-tietoisuuden opetukset ihmisen velvollisuuksista ja oikeuksista, karman laista ja kuoleman merkityksestä.Uskonnon opetukset kaiken elämän kunnioittamisesta ja luonnon käytöstä Jumalan palvelukseen.Krishna-tietoisen henkilön ominaisuudet ja rakkaus.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
S1-S3Oppilaan perheen ja suvun uskontoihin ja katsomuksiin tutustuminenYhtäläisyydet Krishna-tietoisuuden ja muiden uskontojen ja katsomusten kanssa Erilaisuuden hyväksyminen.Krishna-tietoisuuden opetukset ihmisen velvollisuuksista ja oikeuksista, karman laista ja kuoleman merkityksestä.Uskonnon opetukset kaiken elämän kunnioittamisesta ja luonnon käytöstä Jumalan palvelukseen.Krishna-tietoisen henkilön ominaisuudet ja rakkaus.Lasten asema osana Krishna-tietoisuutta ja YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitys oppilaan omassa elämässä.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
S3Krishna-tietoisuuden opetukset ihmisen velvollisuuksista ja oikeuksista, karman laista ja kuoleman merkityksestä.Uskonnon opetukset kaiken elämän kunnioittamisesta ja luonnon käytöstä Jumalan palvelukseen Krishna-tietoisen henkilön ominaisuudet ja rakkaus.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
S1, S3Krishna-tietoisuuteen tutustuminen osana monimuotoista hindulaisuutta. Krishna-tietoisuuden opetukset ihmisen velvollisuuksista ja oikeuksista, karman laista ja kuoleman merkityksestä.Uskonnon opetukset kaiken elämän kunnioittamisesta ja luonnon käytöstä Jumalan palvelukseen.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa tutustutaan hindulaisiin käsityksiin perheestä ja Krishnan perheeseen. Opetuksessa käsitellään perusasioita Krishna-tietoisuudesta osana monimuotoista hindulaisuutta. Opetuksessa käsitellään Krishna-tietoisuuden harjoittamista, kuten ruoan siunaamista, sekä tutustutaan tärkeimpiin juhliin ja tapahtumiin. Tutustutaan kertomuksiin Krishnan teoista. Opetuksessa tarkastellaan Krishnan avataroja, keskeisimpiä mantroja ja rukouksia sekä käsitystä puolijumalista ja sielusta.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Opetuksessa otetaan huomioon uskontojen monimuotoisuus, uskonnottomuus ja erilaiset jumalakäsitykset. Pohditaan erilaisuuden hyväksymistä. Tutkitaan yhtäläisyyksiä Krishna-tietoisuuden ja muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan Krishna-tietoisuuden opetuksiin ihmisen velvollisuuksista ja oikeuksista, karman laista ja kuoleman merkityksestä. Tarkastellaan uskonnon opetuksia kaiken elämän kunnioittamisesta ja luonnon käytöstä Jumalan palvelukseen. Opetuksessa käsitellään Krishna-tietoisen henkilön ominaisuuksia ja rakkautta. Tutustutaan alustavasti dharmaan ja antaumuksen menetelmiin. Pohditaan lasten asemaa osana Krishna-tietoisuutta sekä YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä.

ePerusteet