Vieras kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.-Tutustutaan eri kielten puhujiin (esim. eTwinning, ystävyyskoulut, vierailut ja kansainvälisyysprojektit).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa kieliin tutustumisen apuna.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Tutustutaan luokassa ja koulussa puhuttuihin kieliin.-Vertaillaan sanoja eri kielissä.-Tutustutaan Suomessa, Euroopassa ja maailmassa puhuttuihin kieliin, esimerkiksi kuuntelemalla tai kirjoitusasuja tarkastelemalla.-Kuunnellaan kohdekieltä eri tavoin puhuttuna.-Tutustutaan monikieliseen Helsinkiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan erilaisten ajatusten ja mielipiteiden hyväksymistä ja ymmärtämistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Ohjataan oppilaita näkemään kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voimavarana.-Tutustutaan oman elinympäristön moninaisuuteen ja kulttuuriperintöönSisällöt-Tutkitaan omaa ja muiden kieli- ja kulttuuritaustoja.-Tuodaan kaikki koulussa puhutut ja opiskeltavat kielet näkyviksi.-Maistellaan maailmassa puhuttuja kieliä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita kannustamaan toisia kieltenopiskelussa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.Sisällöt-Tarjotaan tilaisuuksia kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.-Harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.-Harjoitellaan ikätasolle sopivia itsearviointitaitoja.-Harjoitellaan rohkeaa itsensä ilmaisemista ja epäonnistumisen sietämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, merkkejä ja symboleita.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.Sisällöt-Tutustutaan uusiin sanoihin esimerkiksi leikkien, pelien, toiminnan ja laulujen kautta.-Harjoitellaan tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä erilaisissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppijaa ymmärtämään, että kielitaito on kehittyvä taito, jota voi harjoitella eri tavoin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan muistiinpainamista esimerkiksi lorujen, laulujen, leikkien ja liikkeen avulla.-Harjoitellaan vierasta kieltä toiminnallisesti (esimerkiksi leikit, pelillisyys, draama, laulut, musiikki, kokeellisuus ja liike).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan itselle sopivia tapoja käyttää kohdekieltä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan puhumista ja itsenä ilmaisemista erilaisissa tilanteissa.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan viestejä vuorovaikutustilanteissa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötilanteita (esim. tervehtiminen, esittäytyminen, kuulumisten kysyminen) pienten tarinoiden, näytelmien, leikkien ja pelien avulla.-Harjoitellaan vierasta kieltä draaman, musiikin ja liikkeen avulla.-Harjoitellaan toistamaan ja käyttämään tuttuja sanoja ja ilmaisuja.-Harjoitellaan sanoja ja ilmaisuja, jotka liittyvät läheisesti oppilaan maailmaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Harjoitellaan sanattoman ja sanallisen viestinnän tulkintaa.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Hyödynnetään eri aisteja kielen oppisessa.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan kielenkäyttöä, jossa tärkeintä on viestin välittyminen.-Harjoitellaan sanatonta ja sanallista viestintää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan viestintää kohdekielellä.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tunnistamaan kohteliaan kielenkäytön ominaisuuksia.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan kiittämistä, tervehdyksiä, anteeksipyytämistä ja muita kohteliaisuusilmaisuja oppitunneilla sekä osana kouluarkea (esim. ruokailu, välituntitilanteet, liikuntatuokiot).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaan kielellisen päättelykyvyn ja kielenopiskelutaitojen kehittymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan erilaisten viestien tulkintaa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan vieraan kielen kuuntelemista eri lähteistä ja eri puhujien tuottamana.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.-Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielisiä sanoja puhuttuna.-Harjoitellaan kohdekielisten tekstien ymmärtämistä.-Harjoitellaan kohdekielisten ohjeiden mukaan toimimista.-Kuunnellaan lyhyitä tarinoita, satuja ja tekstejä kohdekielellä.-Harjoitellaan tunnistamaan kohdekielisiä sanoja kirjoitettuna.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaan kielellisen päättelykyvyn ja kielenopiskelutaitojen kehittymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan itsensä ilmaisemista eri tilanteissa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan käyttämään erilaisia viestinnän muotoja (esim. puhuminen, laulaminen, liikkuminen, sanaton viestintä, piirtäminen).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.Sisällöt-Harjoitellaan kohdekielelle ominaisia äänteitä sekä sana- ja lausepainoja.-Harjoitellaan kohdekielisten sanojen toistamista.-Harjoitellaan oppilaan arkeen liittyviä sanoja kohdekielellä.-Harjoitellaan kysymyksiin vastaamista.-Harjoitellaan tuttujen sanojen ja ilmaisujen käyttämistä.-Harjoitellaan esimerkiksi itsestä kertomista.-Harjoitellaan kuvailemista.-Harjoitellaan pyyntöjen ja kysymyksiä esittämistä kohdekielellä.-Harjoitellaan kohdekielisten sanojen kirjoittamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

ePerusteet