Katolinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Uskonnon opetuksessa oppimisen arviointi on ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta perehtymään ja tutkimaan uskontojen keskeisiä lähteitä ja piirteitä sekä tekemään asioista omia tulkintoja. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjallisen ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Tärkeää on niiden kautta osoitettu taito ilmaista itseään ja ajatuksiaan. Yksityiskohtaisen muistamisen sijaan arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen sekä ajattelun kehittymiseen.  

Uskonnon sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää uskonnon valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut uskonnon tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan uskonnon tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy uskonnon lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
SisällötPerehdytään Raamattuun kristittyjen pyhänä kirjanaEvankeliumit, kertomuksia Jeesuksesta ja pyhistäKirkkovuoden tapahtumatTutustuminen paikallisen katolisen seurakunnan toimintaan, papiksi vihkimisen sakramentti, messun osat ja vierailu katolisen kirkon messussaUskonnollisen kielen erityispiirteisiin ja vertauskuvallisuuteen tutustuminen kirkon kuvaston, messun ja Raamatun avullaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L2 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L3 kristillisen symboliikan lukutaito
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa. Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen. Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.

T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin ja pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
SisällötPerehdytään Raamattuun kristittyjen pyhänä kirjanaEvankeliumit, kertomuksia Jeesuksesta ja pyhistäKirkkovuoden tapahtumatTutustuminen paikallisen katolisen seurakunnan toimintaan, papiksi vihkimisen sakramentti, messun osat ja vierailu katolisen kirkon messussaUskonnollisen kielen erityispiirteisiin ja vertauskuvallisuuteen tutustuminen kirkon kuvaston, messun ja Raamatun avullaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L2 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L3 kristillisen symboliikan lukutaito
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.

T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
SisällötPerehdytään Raamattuun kristittyjen pyhänä kirjanaEvankeliumit, kertomuksia Jeesuksesta ja pyhistäKirkkovuoden tapahtumatTutustuminen paikallisen katolisen seurakunnan toimintaan, papiksi vihkimisen sakramentti, messun osat ja vierailu katolisen kirkon messussaUskonnollisen kielen erityispiirteisiin ja vertauskuvallisuuteen tutustuminen kirkon kuvaston, messun ja Raamatun avullaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L2 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L3 kristillisen symboliikan lukutaito
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.

T4 ohjata oppilas etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
SisällötPerehdytään Raamattuun kristittyjen pyhänä kirjanaEvankeliumit, kertomuksia Jeesuksesta ja pyhistäKirkkovuoden tapahtumatTutustuminen paikallisen katolisen seurakunnan toimintaan, papiksi vihkimisen sakramentti, messun osat ja vierailu katolisen kirkon messussaUskonnollisen kielen erityispiirteisiin ja vertauskuvallisuuteen tutustuminen kirkon kuvaston, messun ja Raamatun avullaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L2 Luokittelu, käsitteiden hierarkia ja yhteyksien havaitseminen: oppilas ymmärtää Raamatun kertomusten luonnetta uskonnollisina teksteinä ja tunnistaa kertomusten yhteyksiä kirkon elämään ja suomalaiseen kulttuuriin.L3 kristillisen symboliikan lukutaito
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.

T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötRakkauden kaksoiskäsky ja katolisen kirkon opetuksia lähimmäisistä, perheestä ja ympäristöstäIhminen Jumalan kuvaksi luotu ja Jumalan kaltaisuuteen kutsuttu, laupeuden teot ja vapaa tahtoUskontojen ja uskonnottomien katsomusten näkökulmia ihmisarvoonYK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen tutustuminen, sen pohjalta nousevia kokemuksia ja kysymyksiäLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilas osaa tunnistaa ja ottaa huomioon ihmisyyteen ja luontoon liittyvän arvokkuuden ja loukkaamattomuuden. Oppilas osaa pohtia ja ratkaista oikeaan ja väärään liittyviä kysymyksiä rakentavasti ja eri näkökulmia huomioon ottaen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
Etiikkaa koskeva tieto

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.

T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
SisällötRakkauden kaksoiskäsky ja katolisen kirkon opetuksia lähimmäisistä, perheestä ja ympäristöstäIhminen Jumalan kuvaksi luotu ja Jumalan kaltaisuuteen kutsuttu, laupeuden teot ja vapaa tahtoUskontojen ja uskonnottomien katsomusten näkökulmia ihmisarvoonYK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen tutustuminen, sen pohjalta nousevia kokemuksia ja kysymyksiäLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilas osaa tunnistaa ja ottaa huomioon ihmisyyteen ja luontoon liittyvän arvokkuuden ja loukkaamattomuuden. Oppilas osaa pohtia ja ratkaista oikeaan ja väärään liittyviä kysymyksiä rakentavasti ja eri näkökulmia huomioon ottaen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
Ihmisoikeusetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.

T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
SisällötRakkauden kaksoiskäsky ja katolisen kirkon opetuksia lähimmäisistä, perheestä ja ympäristöstäIhminen Jumalan kuvaksi luotu ja Jumalan kaltaisuuteen kutsuttu, laupeuden teot ja vapaa tahtoUskontojen ja uskonnottomien katsomusten näkökulmia ihmisarvoonYK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen tutustuminen, sen pohjalta nousevia kokemuksia ja kysymyksiäLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilas osaa tunnistaa ja ottaa huomioon ihmisyyteen ja luontoon liittyvän arvokkuuden ja loukkaamattomuuden. Oppilas osaa pohtia ja ratkaista oikeaan ja väärään liittyviä kysymyksiä rakentavasti ja eri näkökulmia huomioon ottaen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa paneudutaan katolisen kirkon opetuksen lähteisiin ja peruskäsitteisiin. Tutustutaan oman seurakunnan elämään, messuun ja sakramenttien viettoon sekä liturgian vietoissa käytettäviin paramenteihin ja sakraaliesineisiin. Opetuksessa otetaan huomioon kirkkomusiikki ja kirkkotaide. Perehdytään Vanhan ja Uuden testamentin päätapahtumiin sekä muun uskonnollisen kirjallisuuden eri lajeihin sekä niiden käyttöön katolisen kirkon elämässä. Opetuksessa käsitellään esimerkkejä Jeesuksen ja ihmisten kohtaamisesta. Tutustutaan omaan suojeluspyhään ja oman seurakunnan suojeluspyhään sekä joidenkin pyhien ihmisten elämään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tutkitaan katolisen kirkon ja muiden kristittyjen kohtaamista eri aikoina. Opetuksessa otetaan huomioon myös uskonnottomuus. Keskeisinä sisältöinä ovat pyhyys, juhlat ja erilaiset tavat harjoittaa uskontoa lähialueen kirkoissa, uskonnollisissa yhteisöissä ja eri uskontojen parissa. Perehdytään alustavasti juutalaisuuteen, islamiin ja kristinuskoon sekä niiden yhteisiin piirteisiin. Pohditaan uskonnonvapauslain vaikutusta uskontojen ja kirkkojen asemaan Suomessa. Tutustutaan ihmisoikeuksiin eri uskonnoissa, ekumeeniseen ajatteluun ja uskontodialogiin sekä Kirkkojen maailmanneuvostoon ja Suomen ekumeeniseen neuvostoon ja katolisen kirkon suhteeseen niihin.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tarkastellaan mitä ovat katolinen ihmiskuva ja ihmisoikeudet. Perehdytään katolisen kirkon moraaliopetukseen perusteisiin yksilöä koskevissa ja yhteiskuntamoraalia koskevissa yhteyksissä. Syvennetään Kymmenen käskyn, Vuorisaarnan, Rakkauden kaksoiskäskyn ja katolisen kirkon käskyjen tuntemista. Pohditaan käskyjä moraalisen kasvamisen perustana, omantunnon tutkistelua ja parannuksen tekoa sekä niiden seurauksia. Tärkeitä opetuksessa huomioitavia asioita ovat elämän kunnioittaminen, omat valinnat ja vastuu sekä huolenpito luonnosta. Opetuksessa keskeistä on eri uskontojen eettisten opetusten yhteisten piirteiden tutkiminen.

ePerusteet