Islam

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Jumalan ykseys• uskonnolliset velvollisuudet• Profeettojen tarinoita• Moskeija rakennuksenaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Oppilaan omat kokemukset ja havainnotL4 Oppilas tuntee erilaisia ilmaisukeinoja
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Kouluyhteisön ja koulun lähiympäristössä läsnä olevat uskonnot, niiden pyhät rakennukset, juhlaperinteet sekä uskonnoton tapakulttuuri.Laaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oman ja muiden perinteiden ja tapojen tunteminenL3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL7 Yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja vastavuoroisuus.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Elämän kunnioittaminen, suhde luontoon.• Elämänkysymykset• Ympäristöstä huolehtiminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Hyvät tavatL7 Yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus ja vastavuoroisuus.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Sisällöt• Elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet.• Toisen asemaan eläytyminen: ystävyyssuhteet ja ryhmäytyminenLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Oppilaan omat kokemukset, havainnot ja kysymyksetL5 Vastuullinen ja turvallinen toiminta tvt-ympäristössäL6 Oppilaita rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa ja sovittamaan ideoita yhteen toisten kanssaL7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan islamiin oman perheen kautta. Opiskellaan alustavasti islamilaisen kalenterin juhlat sekä ihmisen elämänkaareen liittyvät perinteet. Sisältöjen valinnassa keskeisiä ovat islamin opin perusteet: Jumalan ykseys, profeetat, pyhät kirjat, usko näkymättömään. Tutustutaan alustavasti Koraaniin ja perimätietoon sekä Islamilaiseen yhteisöön. Tarkastellaan islamin monimuotoisuutta ilmiönä sekä moskeijan merkitystä muslimeille. Pohditaan muslimin uskonnollisia velvollisuuksia.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden pyhiin rakennuksiin, juhlaperinteisiin sekä uskonnottomaan tapakulttuuriin.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa keskeistä on oppilaiden elämänkaari ja siihen liittyvät elämänkysymykset. Keskeisiä sisältöjä ovat elämän kunnioittaminen, ihmisarvo ja lasten oikeudet. Pohditaan toisen asemaan eläytymistä. Tutustutaan islamin oikeuksiin ja velvollisuuksiin perhe-elämässä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Keskeisinä opittavina sisältöinä ovat hyvän elämän perusteet islamissa. Lisäksi tarkastellaan oman perheen tapakulttuuria ja pohditaan erilaisuuden hyväksymistä.

ePerusteet