Ortodoksinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
SisällötOrtodoksinen kirkkorakennukseen tutustumisen jatkaminen.Erilaiset ortodoksiseen kirkkoon kuuluvat uskonnolliset symbolit ja niihin tutustumisen jatkaminenRaamatun käytön harjoittelemistaVT:n ja UT:n kertomuksia:• Maailman luominen• Jeesuksen elämään liittyviä kertomuksiaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Havaintojen tekeminen ja ongelmanratkaisu vuorovaikutuksessa toisten kanssa, asioiden pohtiminen uudesta näkökulmasta, asioiden väliset vuorovaikutussuhteet ja keskinäiset yhteydet, kokonaisuuksien hahmottaminen
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin kirkkovuoden kierron mukaisestiVierailu ortodoksisessa jumalanpalveluksessa kerran lukuvuoden aikana.Laaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oman kulttuuri-identiteetin myönteinen rakentaminenL7 Oppilaan osallisuuden vahvistaminen, valmius oman yhteisön toimintatapojen arviointiin
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen luterilaisuuteen, roomalaiskatolilaisuuteen, islamiin ja juutalaisuuteen sekä uskonnottomuuteen niiden perinteisiin ortodoksisesta näkökulmastaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Ympäristön kulttuuristen merkitysten tunnistaminen ja arvostaminen, joustava toimiminen eri ympäristöissä, muiden ihmisten arvostava kohtaaminen ja hyvien tapojen noudattaminenL3 Tunnetaitojen kehittäminenL7 Eri osapuolten yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja oikeudenmukainen kohtelu
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
SisällötOman mielipiteen ilmaisemisen harjoitteleminen esim. Raamatun kertomuksistaEläytyminen toisten asemaanLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Omien näkemysten ja mielipiteiden rakentava ilmaisu erilaisin tavoin, arvostava vuorovaikutus, omien uskonnollisten juurien arvostaminenL6 Asianmukainen käytös ja yhteistyötaidot, työskentely toisten kanssa, epäonnistumisten ja pettymysten kohtaaminenL7 Omien näkemysten ilmaiseminen rakentavasti
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
SisällötEmpatiakyvyn lisääminen: toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito ja rakkausVapaus ja vastuu ortodoksisen ihmiskäsityksen mukaanLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Asioiden pohtiminen eri näkökulmista ja uuden tiedon hakeminen, kyseleminenL5 Tiedonhallinta, vuorovaikutus ja verkostoituminenL6 Ryhmätoiminta, joustava toiminta muutostilanteissa, pitkäjänteinen toimintaL7 Sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon perheiden erilaisuus, yhteys ortodoksisuuteen ja muihin kirkkoihin tai katsomuksiin. Opetuksessa aloitetaan mysteerioiden tarkastelu osana perheen ja lapsen omaa elämää. Tutustutaan alustavasti oman uskonnon piirteisiin ja kirkon keskeisiin käsitteisiin, sanastoon ja symboleihin sekä erilaisiin jumalanpalveluksiin. Tutkitaan kirkkoa rakennuksena. Tutustutaan omaan seurakuntaan sekä ortodoksisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisesti. Tarkastelussa otetaan huomioon kirkkovuoden juhlien perinteet ja tavat sekä joitakin niihin liittyviä pyhiä ihmisiä. Tutustutaan oppilaan omaan nimikkopyhään.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan oman luokan oppilaiden, koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin ja uskonnottomuuteen koulun arjen tapahtumien ja juhlien yhteydessä. Opetuksessa huomioidaan juhlien sisällöissä tai kirkollisissa tapahtumissa mahdollinen ortodoksinen näkökulma. Tutustutaan oppilaan ortodoksiseen perinnetaustaan osana monikulttuurista ortodoksisuutta.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon ortodoksiseen ihmiskäsitykseen liittyvä opetus vapaudesta ja vastuusta sekä ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Perehdytään vastuuseen ympäristöstä ja luonnosta sekä tunnistetaan elämän ainutkertaisuus. Pyritään eläytymään toisen asemaan ja pohditaan ihmiselämään liittyviä kysymyksiä kuten toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rehellisyys, huolenpito, rakkaus niin perheessä kuin kouluyhteisössäkin. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Tarkastellaan elämää ja kuolemaa sekä eettisiä kysymyksiä Vanhan ja Uuden Testamentin kertomusten ja arjen esimerkkien avulla.

ePerusteet