Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tavoitteiden saavuttamista ja työskentelyn etenemistä arvioidaan ja dokumentoidaan jatkuvasti oppimisprosessin aikana. Oppilasta ohjataan rakentavan palauteen, ohjaavien kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat motivaatiota, intoa ja tehostavat koko oppimisprosessia. Opettajan tehtävä on ohjata oppilasta asettamaan tavoitteita oppimiselle, reflektoimaan omaa toimintaansa ja oppimistaan sekä kehittää siten itseohjautuvuutta. Itsearvioinnin ohella vertaisarviointi on tehokas tapa ohjata oppilaita kiinnittämään huomiota olennaiseen ja tukea yhteisöllistä oppimista.

Oppilas voi ilmaista osaamista monin eri tavoin. Tärkeää on ikätason, kehitystason ja muiden yksilöllisten seikkojen huomioiminen. Oppimista havainnoidaan keskusteluissa, toiminnassa, erilaisissa esityksissä ja kuvallisessa ilmaisussa. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa tähän monipuolisia mahdollisuuksia.

Opittavat asiat jaetaan kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa. Monialaisissa opintokokonaisuuksissa  korostuvat oppimaan oppimisen taidot, kokonaisuuksien hahmottaminen ja yhteyksien näkeminen. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Käytetään arviointikeinoja, joilla ilmiölähtöisen opiskelun tavoitteena oleva laaja-alainen osaaminen tehdään näkyväksi.

Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaan arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Alkuopetuksessa oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat:

  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa

  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa

  • edistyminen havaintojen tekemisessä

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenElämän mysteeriä ihmetellään, hämmästellään ja tutkitaan. Ympäristöopissa keskitytään ajattelun taitojen oppimiseen sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan. Heidän kanssaan keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien, ympäristötaiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysYmpäristöopin opiskelussa opitaan työskentelemään yksin ja yhdessä toisten kanssa. Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. Oppilaita kannustetaan toimeliaiksi, yritteliäiksi ja pitkäjänteisiksi. Heitä rohkaistaan tutkimaan uusia asioita ja pohtimaan, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona. Oppilaita rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYmpäristöopissa keskiössä ovat terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi. Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen voi vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin muiden hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveyteen. Helsingissä kiinnitetään erityisesti huomiota liikenneturvallisuuteen ja itsenäiseen liikkumiseen kaupunkiympäristössä.Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenYmpäristöopin opiskelussa lasta rohkaistaan luottamaan omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Hänen kokemuksensa, havaintonsa, ideansa ja mielipiteensä ovat tärkeä osa oppimisprosessia. Ensimmäisestä luokasta lähtien oppilaat ovat mukana pohtimassa ja suunnittelemassa omaa opiskeluaan ja oman ryhmänsä työn tavoitteita ja toimintatapoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan luontoa tutkimalla ja ihmettelemällä. Vahvistetaan suojelevaa asennetta ja ohjataan lasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYmpäristöopissa keskiössä ovat terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi. Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen voi vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin muiden hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveyteen. Helsingissä kiinnitetään erityisesti huomiota liikenneturvallisuuteen ja itsenäiseen liikkumiseen kaupunkiympäristössä.Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenElämän mysteeriä ihmetellään, hämmästellään ja tutkitaan. Ympäristöopissa keskitytään ajattelun taitojen oppimiseen sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan. Heidän kanssaan keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien, ympäristötaiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenYmpäristöopin opiskelussa lasta rohkaistaan luottamaan omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Hänen kokemuksensa, havaintonsa, ideansa ja mielipiteensä ovat tärkeä osa oppimisprosessia. Ensimmäisestä luokasta lähtien oppilaat ovat mukana pohtimassa ja suunnittelemassa omaa opiskeluaan ja oman ryhmänsä työn tavoitteita ja toimintatapoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan luontoa tutkimalla ja ihmettelemällä. Vahvistetaan suojelevaa asennetta ja ohjataan lasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenElämän mysteeriä ihmetellään, hämmästellään ja tutkitaan. Ympäristöopissa keskitytään ajattelun taitojen oppimiseen sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan. Heidän kanssaan keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien, ympäristötaiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYmpäristöopissa keskiössä ovat terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi. Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen voi vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin muiden hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveyteen. Helsingissä kiinnitetään erityisesti huomiota liikenneturvallisuuteen ja itsenäiseen liikkumiseen kaupunkiympäristössä.Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenElämän mysteeriä ihmetellään, hämmästellään ja tutkitaan. Ympäristöopissa keskitytään ajattelun taitojen oppimiseen sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan. Heidän kanssaan keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien, ympäristötaiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYmpäristöopissa keskiössä ovat terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi. Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen voi vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin muiden hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveyteen. Helsingissä kiinnitetään erityisesti huomiota liikenneturvallisuuteen ja itsenäiseen liikkumiseen kaupunkiympäristössä. Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysYmpäristöopin opiskelussa opitaan työskentelemään yksin ja yhdessä toisten kanssa. Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. Oppilaita kannustetaan toimeliaiksi, yritteliäiksi ja pitkäjänteisiksi. Heitä rohkaistaan tutkimaan uusia asioita ja pohtimaan, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona. Oppilaita rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenYmpäristöopin opiskelussa lasta rohkaistaan luottamaan omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Hänen kokemuksensa, havaintonsa, ideansa ja mielipiteensä ovat tärkeä osa oppimisprosessia. Ensimmäisestä luokasta lähtien oppilaat ovat mukana pohtimassa ja suunnittelemassa omaa opiskeluaan ja oman ryhmänsä työn tavoitteita ja toimintatapoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan luontoa tutkimalla ja ihmettelemällä. Vahvistetaan suojelevaa asennetta ja ohjataan lasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHelsingissä oppilaat kasvavat maailmaan, joka on kulttuurisesti, katsomuksellisesti ja kielellisesti moninainen. Monimuotoisessa ympäristössä toimiminen edellyttää kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista, arvostavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten oppilaat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan ympäristöönsä.Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen suomen- ja ruotsinkielistä kulttuuriperintöä sekä omia kulttuurisia juuriaan. He ymmärtävät oman taustansa merkitystä ja oman paikkansa sukupolvien ketjussa.Oppilaat kehittävät sosiaalisia ja vuorovaikutustaitojaan sekä itseilmaisua kielestä riippumatta. Oppilaat oppivat argumentoimaan ja esittämään mielipiteensä rakentavasti. He osaavat asettua toisen asemaan ja tarkastella asioita tilanteita eri näkökulmista.Oppilaat oppivat ilmaisemaan tunteitaan, näkemyksiään, ajatuksiaan ja ideoitaan eri tavoin. Oppilaat saavat rohkeutta esiintyä eri tilanteissa ja olla luovia. Oppilaat osaavat käyttää kielellisiä, kehollisia sekä visuaalisia keinoja ilmaisussaan. Oppilaita ohjataan tarkkailemaan ja tekemään havaintoja ympäristön esteettisyydestä ja löytämään nautintoa ja iloa niistä.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYmpäristöopissa keskiössä ovat terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi. Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen voi vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin muiden hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveyteen. Helsingissä kiinnitetään erityisesti huomiota liikenneturvallisuuteen ja itsenäiseen liikkumiseen kaupunkiympäristössä.Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysYmpäristöopin opiskelussa opitaan työskentelemään yksin ja yhdessä toisten kanssa. Oppilaita ohjataan harjoittelemaan ryhmässä toimimista ja yhteistyötä, omien ideoiden sovittamista yhteen toisten kanssa sekä ikäkaudelle sopivaa vastuunkantoa. Oppilaita kannustetaan toimeliaiksi, yritteliäiksi ja pitkäjänteisiksi. Heitä rohkaistaan tutkimaan uusia asioita ja pohtimaan, mitä voisi tehdä toisten hyväksi koulussa ja kotona. Oppilaita rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTieto- ja viestintäteknologian perustaitoja käytetään ympäristöopin opiskelun välineinä: tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä. Oppilaita opastetaan käyttämään hakupalveluita, kokeilemaan eri työvälineitä ja tekemään pienimuotoisia tiedonhankintatehtäviä eri aihepiireistä ja itseä kiinnostavista asioista. Leikkiin perustuva työskentely on keskeistä, joten erilaisia oppimispelejä käytetään motivaation ja oppimisen apuna.
Tiedot ja ymmärrys
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenElämän mysteeriä ihmetellään, hämmästellään ja tutkitaan. Ympäristöopissa keskitytään ajattelun taitojen oppimiseen sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan. Heidän kanssaan keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien, ympäristötaiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuHelsingissä oppilaat kasvavat maailmaan, joka on kulttuurisesti, katsomuksellisesti ja kielellisesti moninainen. Monimuotoisessa ympäristössä toimiminen edellyttää kunnioittamiselle perustuvaa kulttuurista osaamista, arvostavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Tärkeätä on pohtia yhdessä, miten oppilaat voivat vaikuttaa omalla toiminnallaan ympäristöönsä.Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen suomen- ja ruotsinkielistä kulttuuriperintöä sekä omia kulttuurisia juuriaan. He ymmärtävät oman taustansa merkitystä ja oman paikkansa sukupolvien ketjussa.Oppilaat kehittävät sosiaalisia ja vuorovaikutustaitojaan sekä itseilmaisua kielestä riippumatta. Oppilaat oppivat argumentoimaan ja esittämään mielipiteensä rakentavasti. He osaavat asettua toisen asemaan ja tarkastella asioita tilanteita eri näkökulmista.Oppilaat oppivat ilmaisemaan tunteitaan, näkemyksiään, ajatuksiaan ja ideoitaan eri tavoin. Oppilaat saavat rohkeutta esiintyä eri tilanteissa ja olla luovia. Oppilaat osaavat käyttää kielellisiä, kehollisia sekä visuaalisia keinoja ilmaisussaan. Oppilaita ohjataan tarkkailemaan ja tekemään havaintoja ympäristön esteettisyydestä ja löytämään nautintoa ja iloa niistä.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan monilukutaitoisiksi, monenlaisten, ikäkaudelle ominaisten tekstien tulkitsijoiksi, tuottajiksi ja arvioijiksi. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kehollisten sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa. Oppilaat voivat harjoittaa taitojaan niin perinteisissä kuin monimediaisissa, teknologiaa eri tavoin hyödyntävissä oppimisympäristöissä. Ympäristöopissa monilukutaito on kykyä hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
SisällötS1 Kasvu ja kehitys* oma elämänkulku oman ikäkauden kasvu ja kehitys mielen hyvinvointiS2 Kotona ja koulussa toimiminen* vaaratilanteet* avun hakeminen ja itsehoitotaidot* yhdessä toimiminenS3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi rakennettu ympäristö (oma kaupunginosa) lähiympäristön eliölajit ja elinympäristöt* lähiympäristön karttaS4 Tutkiminen ja kokeileminen* tutkimuksen tekemisen eri vaiheet: orientaatio, tutkimuskysymys, hypoteesi, tutkiminen, arviointi* liikkeen havainnointiS5 Elämän perusedellytysten pohtiminen ravinnontuotanto juomaveden alkuperä* arjen terveystottumukset ja taidotS6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen* oman lähiympäristön tilan ja kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen* kestävän kehityksen eri osa-alueitaLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenElämän mysteeriä ihmetellään, hämmästellään ja tutkitaan. Ympäristöopissa keskitytään ajattelun taitojen oppimiseen sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia. Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan havaitsemiaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista ja epäselvää. Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan. Yhdessä pohditaan, milloin työssä on onnistuttu ja mistä sen tietää. Oppilaita ohjataan havaitsemaan edistymistään, tunnistamaan omat vahvuutensa oppijoina ja iloitsemaan onnistumisistaan. Heidän kanssaan keskustellaan oppimisprosessiin liittyvistä valinnoista ja autetaan ymmärtämään niiden merkitys.Monipuolinen liikkuminen ja motoriset harjoitukset tukevat ajattelun kehittymistä ja oppimista. Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien, ympäristötaiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYmpäristöopissa keskiössä ovat terveys, turvallisuus ja lähiympäristön hyvinvointi. Oppilaita ohjataan ymmärtämään, että jokainen voi vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin muiden hyvinvointiin, turvallisuuteen ja terveyteen. Helsingissä kiinnitetään erityisesti huomiota liikenneturvallisuuteen ja itsenäiseen liikkumiseen kaupunkiympäristössä.Oppilaita opastetaan kehittämään kuluttajataitojaan. Heitä kannustetaan kohtuullisuuteen, jakamiseen ja säästäväisyyteen.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenYmpäristöopin opiskelussa lasta rohkaistaan luottamaan omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa. Hänen kokemuksensa, havaintonsa, ideansa ja mielipiteensä ovat tärkeä osa oppimisprosessia. Ensimmäisestä luokasta lähtien oppilaat ovat mukana pohtimassa ja suunnittelemassa omaa opiskeluaan ja oman ryhmänsä työn tavoitteita ja toimintatapoja. Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät. Oppilaiden kanssa pohditaan, mitä heille merkitsee oikeudenmukainen ja kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta. Ympäristöherkkyyden kehittymistä tuetaan luontoa tutkimalla ja ihmettelemällä. Vahvistetaan suojelevaa asennetta ja ohjataan lasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

ePerusteet