Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Käsityössä työskentelyn lähtökohta ovat oppilaiden omat kokemukset ja kysymykset. Erityisesti alkuopetuksessa ihmettelylle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on annettava tilaa. Muistin, mielikuvituksen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien avulla. Näin syntyvien mielikuvien avulla luodaan soveltuvin tekniikoin käsityötuotteita. Ajattelua kehittävät myös oman työn suunnittelun lisäksi yhteisesti ryhmässä toteutettavat käsityöt. Oman työn sekä työskentelyn arviointi auttaa oppilasta tunnistamaan omat kädentaidolliset vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisestaan. Hän opettelee huomaamaan edistymisensä ja harjoittelee asettamaan itselleen sopivan haastavia uusia käsityöllisiä oppimistehtäviä.L2 Kulttuurien moninaisuus näkyy kaikessa käsin tuotetussa. Tunneilla tarjoutuu luontevasti mahdollisuuksia tutustua kulttuuriseen monimuotoisuuteen esim. vaatetuksen, pienesineistön sekä arkkitehtuurin avulla. Oppilaita kannustetaan nauttimaan käden taitojen kehittymisestä. Mielikuvitus, kekseliäisyys ja ilmaisutaidot kehittyvät muun muassa leikkien, seikkailujen, musiikin, draaman, saduttamisen, mediaesitysten, kuvallisen ja käsityöllisen ilmaisun sekä rakentelun ja muiden käden töiden keinoin.SisällötS1 IdeointiSuunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.S2 KokeiluTarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.S3 SuunnitteluTyöskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.S4 TekeminenValmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Käsityössä työskentelyn lähtökohta ovat oppilaiden omat kokemukset ja kysymykset. Erityisesti alkuopetuksessa ihmettelylle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on annettava tilaa. Muistin, mielikuvituksen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien avulla. Näin syntyvien mielikuvien avulla luodaan soveltuvin tekniikoin käsityötuotteita. Ajattelua kehittävät myös oman työn suunnittelun lisäksi yhteisesti ryhmässä toteutettavat käsityöt. Oman työn sekä työskentelyn arviointi auttaa oppilasta tunnistamaan omat kädentaidolliset vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisestaan. Hän opettelee huomaamaan edistymisensä ja harjoittelee asettamaan itselleen sopivan haastavia uusia käsityöllisiä oppimistehtäviä.L4 Oppilaiden monilukutaitoa kehitetään erilaisten käsityöhön liittyvien kuvien ja kuvallisten työohjeiden avulla. Kuvanlukutaitoa harjoitellaan yksinkertaisen työohjeen esim. sarjakuvan avulla. Oppilaalle luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä. Luku- ja kirjoitustaidon kehittyessä käytetään ikäkauteen soveltuvia tekstejä ja työohjeita.L5 Tietotekniset laitteet ovat työvälineitä, joiden avulla oppilaat harjoittelevat tiedonhankintaa, käsityöohjeiden tulkintaa sekä työohjeiden laatimista. Laitteet toimivat käsityössä myös itsearvioinnin apuna. Oppilaat aloittavat ePortfolion laadinnan.SisällötS1 IdeointiSuunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.S2 KokeiluTarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.S3 SuunnitteluTyöskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Käsityössä työskentelyn lähtökohta ovat oppilaiden omat kokemukset ja kysymykset. Erityisesti alkuopetuksessa ihmettelylle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on annettava tilaa. Muistin, mielikuvituksen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien avulla. Näin syntyvien mielikuvien avulla luodaan soveltuvin tekniikoin käsityötuotteita.Ajattelua kehittävät myös oman työn suunnittelun lisäksi yhteisesti ryhmässä toteutettavat käsityöt. Oman työn sekä työskentelyn arviointi auttaa oppilasta tunnistamaan omat kädentaidolliset vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisestaan. Hän opettelee huomaamaan edistymisensä ja harjoittelee asettamaan itselleen sopivan haastavia uusia käsityöllisiä oppimistehtäviä.L7 Käsityön tekeminen on aktiivinen toimi kestävämmän tulevaisuuden puolesta. Tekemisen lähtökohdan kiinnittäminen oppilaan elämänpiiriin varmistaa sekä työskentelyn mielekkyyden kokemuksen että näin valmistuvan tuotteen tarpeellisuuden. Käsin tekeminen auttaa ymmärtämään omien tekojen merkitystä kuluttajana oman ja yhteisen tulevaisuuden rakentamisessa.SisällötS1 IdeointiSuunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.S2 KokeiluTarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.S3 SuunnitteluTyöskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.S4 TekeminenValmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.S5 DokumentointiTieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL4 Oppilaiden monilukutaitoa kehitetään erilaisten käsityöhön liittyvien kuvien ja kuvallisten työohjeiden avulla. Kuvanlukutaitoa harjoitellaan yksinkertaisen työohjeen esim. sarjakuvan avulla. Oppilaalle luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä. Luku- ja kirjoitustaidon kehittyessä käytetään ikäkauteen soveltuvia tekstejä ja työohjeita.L6 Oppilas työskentelee vastuullisesti sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa. Yhteisissä pitkäjänteisissä käsityöprojekteissa vahvistuvat yhteenkuuluvuuden tunne sekä luottamus omiin ja toisten taitoihin. Omien vahvuuksien tunnistaminen auttaa oppilasta myöhemmissä valinnoissa. Tutustutaan käsityöalan työtehtäviin ja pohditaan oman ja muiden ihmisten toiminnan sekä työn merkitystä yhteiskunnassa.SisällötS2 KokeiluTarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.S3 SuunnitteluTyöskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.S4 TekeminenValmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Laaja-alaisen osaamisen alueetL1 Käsityössä työskentelyn lähtökohta ovat oppilaiden omat kokemukset ja kysymykset. Erityisesti alkuopetuksessa ihmettelylle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on annettava tilaa. Muistin, mielikuvituksen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen, tarinoiden, pelien, lorujen, laulujen ja leikkien avulla. Näin syntyvien mielikuvien avulla luodaan soveltuvin tekniikoin käsityötuotteita. Ajattelua kehittävät myös oman työn suunnittelun lisäksi yhteisesti ryhmässä toteutettavat käsityöt. Oman työn sekä työskentelyn arviointi auttaa oppilasta tunnistamaan omat kädentaidolliset vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisestaan. Hän opettelee huomaamaan edistymisensä ja harjoittelee asettamaan itselleen sopivan haastavia uusia käsityöllisiä oppimistehtäviä.L3 Tutustutaan oppilaan mahdollisuuksiin vaikuttaa omaan ja toisten viihtymiseen sekä hyvinvointiin. Arjen teknisten laitteiden (mm. silitysrauta, pesukone, vasara ja porakone) turvallinen hallinta on osa itsestä huolehtimista ja sujuvaa arkea. Taloudellisuutta, kohtuullisuutta sekä ympäristön huomioonottamista voidaan opetella esim. laskemalla käsintehdyn ero teollisesti tuotettuun.SisällötS1 IdeointiSuunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.S2 KokeiluTarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.S3 SuunnitteluTyöskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.S4 TekeminenValmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.S5 DokumentointiTieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.S6 ArviointiTarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet