Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppilaiden ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja tuetaan pohdiskelutehtävin ja kannustamalla uusien näkökulmien etsimiseen ja oivalluksien tekemiseen. Oppilaiden tiedonkäsitys laajenee.Oppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot kehittyvät ja taideoppimisen työskentelyprosessi käy tutummaksi. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta.Oppilaan oppiminen tehdään näkyväksi. Oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. Opetuksessa on paljon vertaisoppimisen paikkoja.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaat tutustuvat eri kulttuurien taiteeseen, muotoiluun, arkkitehtuuriin ja muihin visuaalisen kulttuurin muotoihin kuten mediataiteeseen ja elokuvaan. Oppilaat lähestyvät autenttisia ilmiöitä leikkien, mielikuvitellen ja toiminnallisesti.Oppilaat tuntevat ja arvostavat juuriaan. He suhtautuvat erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja visuaalisen maailman ilmiöihin kiinnostuneesti ja arvostaen.Opetuksessa hyödynnetään Helsingin taide- ja kulttuuritarjontaa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOppilaat oppivat huolehtimaan omasta ja toisten turvallisuudesta liikenteessä opintomatkojen yhteydessä.Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaat harjoittelevat etsimään tietoa tarkoituksenmukaisesti eri lähteistä hakupalveluiden avulla. Digitaalinen teknologia toimii työvälineenä tietoa hankittaessa ja jäsenneltäessä sekä kuvamateriaalia muokattaessa tai luodessa.SisällötS2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtanaS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaat oppivat monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.L4 MonilukutaitoOppilaat oppivat ymmärtämään ja käyttämään suullisessa ja kirjallisessa ilmaisussaan kuvataiteen käsitteistöä.Oppilaat saavat mahdollisuuden kokea erilaisia tunteita tulkitsijan ja tuottajan rooleissa sekä aineksia itsensä hyväksymiseen ja rakentavaan mielipiteiden ilmaisuun.Opetuksessa tiedon esittämisen tavoista korostuu kertominen, kuvaaminen, vertailu ja selostaminen sekä erilaiset mediaesitykset.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOppilaan kokemusta omasta tehtävästä osana kokonaisuutta harjoitellaan toimimalla ryhmässä, toteuttamalla yhteisiä projekteja ja jakamalla omaa osaamista. Oppilas oppii tunnistamaan omia vahvuuksiaan.SisällötS2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaat harjoittelevat käyttämään monipuolisesti erilaisia ilmaisukeinoja tunteiden, näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen. Oppilaat uskaltautuvat kokeiluihin sekä nauttivat itseilmaisusta ja toisten ilmaisusta.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOppilas oppii ajankäytön periaatteita. Hän oppii ottamaan vastuuta oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja ilmapiiristä. Erilaisia materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas oppii ymmärtämään yhteisten sääntöjen merkitystä. Yhteisessä työskentelyssä oppilaat oppivat tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja.L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien tekstien, kuvien, teosten, esineiden, rakennusten ja mediaesitysten tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaat harjaantuvat mediasisällön tuottamiseen ja käsittelyyn tarkoituksenmukaisilla välineillä. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilaat osallistuvat oman oppimisensa ja opiskelunsa sekä yhteisen koulutyön ja oppimisympäristön suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.SisällötS2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtanaS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaat uskaltautuvat kokeiluihin eri ilmaisumuotoja käyttäen ja nauttivat itseilmaisusta. Oppilaat lähestyvät autenttisia ilmiöitä leikkien, mielikuvitellen ja toiminnallisesti.Opetuksessa hyödynnetään Helsingin taide- ja kulttuuritarjontaa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOppilas oppii ajankäytön periaatteita. Hän oppii ottamaan vastuuta oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja ilmapiiristä. Erilaisia materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas oppii ymmärtämään yhteisten sääntöjen merkitystä.Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöäOppivat huolehtimaan omasta ja toisten turvallisuudesta liikenteessä opintomatkojen yhteydessä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaat harjoittelevat käyttämään tieto- ja viestintäteknisiä laitteita osana kuvat Opetuksessa käytetään niitä välineitä, joita koulusta ja oppilailta löytyy, mukaan lukien puhelimet, tabletit ja tietokoneet.Oppilaita ohjataan tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön, tietojen turvalliseen tallentamiseen, hyviin käytöstapoihin sekä tekijänoikeuksien perusperiaatteiden tuntemiseen.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOppilaiden kasvua vastuun ottamiseen omasta tekemisestään tuetaan hiljalleen monipuolistuvilla ja vaativammilla työskentelyprosesseilla ja projekteilla. Heitä rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita rohkaistaan oma-aloitteisuuteen ja luovien vaihtoehtojen kokeiluun.Oppilaat tutustuvat visuaalisen alan harrastusmahdollisuuksiin ja ammatteihin.SisällötS2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtanaS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot kehittyvät ja taideoppimisen työskentelyprosessi käy tutummaksi. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta.Oppilaan oppiminen tehdään näkyväksi. Oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. Opetuksessa on paljon vertaisoppimisen paikkoja.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaat uskaltautuvat kokeiluihin eri ilmaisumuotoja käyttäen sekä nauttivat itseilmaisusta ja toisten ilmaisusta. Oppilaat lähestyvät autenttisia ilmiöitä leikkien, mielikuvitellen ja toiminnallisesti. Oppilaat uskaltautuvat kokeiluihin eri ilmaisumuotoja käyttäen sekä nauttivat itseilmaisusta ja toisten ilmaisusta.Opetuksessa hyödynnetään Helsingin taide- ja kulttuuritarjontaa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYhteisessä työskentelyssä oppilaat oppivat tunnetaitoja ja sosiaalisia taitoja. Oppilas harjoittelee päätöksentekoa ja oppii ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkityksen.Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä.Oppivat huolehtimaan omasta ja toisten turvallisuudesta liikenteessä opintomatkojen yhteydessä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenDigitaalinen teknologia toimii työvälineenä tietoa hankittaessa ja jäsenneltäessä sekä kuvamateriaalia muokattaessa tai luodessa. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilaat osallistuvat oman oppimisensa ja opiskelunsa sekä yhteisen koulutyön ja oppimisympäristön suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.SisällötS2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtanaS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppilaiden ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja tuetaan pohdiskelutehtävin ja kannustamalla uusien näkökulmien etsimiseen ja oivalluksien tekemiseen. Oppilaiden tiedonkäsitys laajenee.L4 MonilukutaitoOppilaat tarkastelevat erilaisia taideteoksia ja muita visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotoja tekijän, katsojan, käyttöyhteyksien ja – tilanteiden näkökulmista.He oppivat käyttämään erilaisia tietolähteitä.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilas oppii arvioimaan ja tulkitsemaan eri tuotoksia ja mediasisältöjä ja ymmärtää, että medialla voi olla eri tarkoitusperiä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin.Oppilaiden omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta. Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista. Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot kehittyvät ja taideoppimisen työskentelyprosessi käy tutummaksi. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta.Oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. Opetuksessa on paljon vertaisoppimisen paikkoja.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaiden taiteen ja kulttuurien tuntemus laajenee. He suhtautuvat erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja visuaalisen maailman ilmiöihin kiinnostuneesti ja arvostaen. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenOppilaat oppivat toiminnallisten, vuorovaikutuksellisten, leikillisten ja pelillisten toimintatapojen avulla käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOppilaiden kasvua vastuun ottamiseen omasta tekemisestään tuetaan hiljalleen monipuolistuvilla ja vaativammilla työskentelyprosesseilla ja projekteilla. Heitä rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita rohkaistaan oma-aloitteisuuteen ja luovien vaihtoehtojen kokeiluun.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin.Oppilaiden omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmentymien tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilaita kannustetaan pohtimaan ajatuksiaan eri osapuolten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon sekä oikeudenmukaisen kohtelun näkökulmista.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin.S3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot kehittyvät ja taideoppimisen työskentelyprosessi käy tutummaksi. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta.Oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. Opetuksessa on paljon vertaisoppimisen paikkoja.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaat tuntevat ja arvostavat kulttuurisia juuriaan. Oppilaiden kulttuurien tuntemus laajenee. He suhtautuvat erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja visuaalisen maailman ilmiöihin kiinnostuneesti ja arvostaen.Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotOppilas oppii ymmärtämään, että omalla toiminnalla on vaikutusta omaan ja yhteiseen hyvinvointiin.L4 MonilukutaitoOppilaiden kuvanlukutaidon kehittymistä tuetaan käyttämällä erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilas tarkastelee omien valintojen ja tekojen vaikutusta ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen sekä harjoittelee toimimaan globaalisti vastuullisella tavalla. Oppilaat harjoittelevat käytännön tekoja, joilla voivat itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta omassa elämässä.SisällötS1 Omat kuvakulttuuritOpetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin.Oppilaiden omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.S2 Ympäristön kuvakulttuuritOpetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtanaS3 Taiteen maailmatOpetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

ePerusteet