Ruotsin kieli, äidinkielenomainen ruotsi, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaiden oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan eri kieliin ja kulttuureihin koulussa, lähiympäristössä, Suomessa ja Pohjoismaissa. Ohjata oppilasta ymmärtämään suomen ja ruotsin asema kansalliskielinä. Ohjata oppilasta huomaamaan ruotsin kielelle ominaisia ja kulttuurisia erityispiirteitä.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.-Tutustutaan eri kielten puhujiin (esim. eTwinning, ystävyyskoulut, vierailut ja kansainvälisyysprojektit).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa kieliin tutustumisen apuna.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötTutustutaan luokassa ja koulussa puhuttuihin kieliin.Vertaillaan sanoja eri kielissä.Tutustutaan Pohjoismaissa puhuttuihin kieliin, esimerkiksi kuuntelemalla tai kirjoitusasuja tarkastelemalla.Tutustutaan ruotsin kielen eri variantteihin.Tutustutaan kaksikieliseen Helsinkiin.Tutustutaan kaksikieliseen Suomeen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan eri kieliä ja kulttuureja sekä ymmärtämään olemassa olevan kielitaitonsa hyödyn. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita sekä omaa kaksikielistä taustaansa ja kulttuuri-identiteettiään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan erilaisten ajatusten ja mielipiteiden hyväksymistä ja ymmärtämistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Ohjataan oppilaita näkemään kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voimavarana.-Tutustutaan oman elinympäristön moninaisuuteen ja kulttuuriperintöönSisällötTutkitaan omaa ja muiden kieli- ja kulttuuritaustoja.Tuodaan kaikki koulussa puhutut ja opiskeltavat kielet näkyviksi.Maistellaan maailmassa puhuttuja kieliä.Tutustutaan kaksi- ja monikielisiin yhteisöihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä sekä hyödyntää kaksikielisyyttään
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppilaita kannustamaan toisia kieltenopiskelussa.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.SisällötTarjotaan tilaisuuksia kantaa vastuuta omasta ja yhteisestä työstä.Harjoitellaan palautteen antamista ja vastaanottamista.Harjoitellaan ikätasolle sopivia itsearviointitaitoja.Harjoitellaan rohkeaa itsensä ilmaisemista ja epäonnistumisen sietämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 kannustaa oppilasta tekemään havaintoja eri kielistä sekä ruotsin ja suomen kielten käytöstä, päättelemään uusien sanojen ja ilmaisujen merkityksiä sekä käyttämään niitä aktiivisesti
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, merkkejä ja symboleita.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.SisällötTutustutaan uusiin sanoihin esimerkiksi leikkien, pelien, toiminnan ja laulujen kautta.Harjoitellaan tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä erilaisissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii päättelemään uusien sanojen ja ilmaisujen merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Ohjataan oppijaa ymmärtämään, että kielitaito on kehittyvä taito, jota voi harjoitella eri tavoin.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötHarjoitellaan muistiinpainamista esimerkiksi lorujen, laulujen, leikkien ja liikkeen avulla.Harjoitellaan ruotsia toiminnallisesti (esimerkiksi leikit, pelillisyys, draama, laulut, musiikki, kokeellisuus ja liike).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä aktiivisesti ja monipuolisesti sekä kehittämään vuorovaikutustaitojaan erilaisissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Harjoitellaan itselle sopivia tapoja käyttää ruotsia.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan puhumista ja itsenä ilmaisemista erilaisissa tilanteissa.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tulkitsemaan viestejä vuorovaikutustilanteissa.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötHarjoitellaan erilaisia kielenkäyttötilanteita tarinoiden, näytelmien, leikkien ja pelien avulla.Harjoitellaan kertomista, kysymistä, vastaamista ja itsensä ilmaisemista suullisesti ja kirjallisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä eri vuorovaikutustilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaiden kielellisen päättelykyvyn kehittymistä rohkaisemalla oppilaita esittämään kysymyksiä ja havaintoja kielistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan toisen kuuntelemista.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Harjoitellaan sanattoman ja sanallisen viestinnän tulkintaa.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Hyödynnetään eri aisteja kielen oppisessa.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötTutustutaan oppilaille uusiin sanoihin ja viestintätilanteisiin.Laajennetaan ruotsin sanavarastoa. Etsitään sanoille synonyymeja.Harjoitellaan esittämään asia eri tavoin.Harjoitellaan sanatonta ja sanallista viestintää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään non-verbaalisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen erilaisista vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii esittämään omia huomioitaan.
T8 kannustaa oppilasta käyttämään ruotsin kieltä vuorovaikutustilanteeseen sopivalla tavalla ja tunnistaa kulttuurisia piirteitä ruotsin- ja suomenkielisissä vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan viestintää ruotsiksi.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan tunnistamaan kohteliaan kielenkäytön ominaisuuksia.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys-Harjoitellaan sinnikkyyttä.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötVertaillaan ruotsin ja suomen kieliä.Harjoitellaan erilaisissa viestintää vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan luontevasti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
T9 ohjata oppilasta kehittämään ruotsin kielen taitoaan erilaisissa tilanteissa sekä tutustumaan ikätasolle sopiviin suullisiin ja kirjallisiin teksteihin
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaan kielellisen päättelykyvyn ja kielenopiskelutaitojen kehittymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan erilaisten viestien tulkintaa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan ruotsin kuuntelemista eri lähteistä ja eri puhujien tuottamana.L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötHarjoitellaan ruotsinkielisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien ymmärtämistä.Harjoitellaan ruotsinkielisten ohjeiden mukaan toimimista.Kuunnellaan tarinoita, satuja ja tekstejä ruotsiksi.Luetaan tarinoita, satuja ja tekstejä ruotsiksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kuvailemaan ja välittämään havaitsemiaan asioita suullisesti ja erilaisten tekstien avulla
T10 tarjota oppilaalle runsaasti mahdollisuuksia käyttää ruotsia suullisesti monissa erilaisissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen-Tuetaan oppilaan kielellisen päättelykyvyn ja kielenopiskelutaitojen kehittymistä.L2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisu-Harjoitellaan itsensä ilmaisemista eri tilanteissa.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot-Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta toiminnastaan ja sen vaikutuksista osana ryhmää.-Harjoitellaan yhteistyötaitoja.L4 Monilukutaito-Harjoitellaan käyttämään erilaisia viestinnän muotoja (esim. puhuminen, laulaminen, liikkuminen, sanaton viestintä, piirtäminen).L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen-Hyödynnetään alkuopetukseen sopivia digitaalisia välineitä ja sovelluksia oppimisessa.-Harjoitellaan turvallista tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä kielen oppimisessa.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen-Valitaan aihepiirejä sekä työskentely- ja toteutustapoja yhdessä oppilaiden kanssa.SisällötHarjoitellaan ruotsinkielisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien tuottamista.Harjoitellaan kuvailemista, kertomista, kysymistä, vastaamista ja muita kielenkäyttötilanteita kirjoittaen ja puhuen.Kirjoitetaan erilaisia tekstejä ruotsiksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään ruotsia monipuolisesti eri tilanteissa

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Opetuksessa tehdään havaintoja kielistä, joita puhutaan koulussa, lähiympäristössä, Suomessa ja Pohjoismaissa sekä pohditaan kielten välisiä samankaltaisuuksia ja eroja. Pohditaan oppilaan kaksikielistä taustaa ja kulttuuri-identiteettiä sekä keskustellaan niistä.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Oppilaat pohtivat yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Oppilaat harjoittelevat tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Opetuksessa havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Oppilaat harjoittelevat uusien sanojen ja merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai kaksikielisen taustansa ja kulttuuri-identiteettinsä perusteella.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Oppilaat pohtivat, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Oppilaat harjoittelevat erilaisia tapoja oppia kieltä. Oppilaat harjoittelevat arvioimaan omaa kielitaitoa sekä antamaan palautetta muiden oppilaiden kielitaidosta itse- ja vertaisarvioinnin keinoin ja käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa huomioiden oppilaiden kaksikielinen tausta. Keskeinen osa sisältöä on käyttää kieltä eri tarkoituksiin ja harjoitella kohteliasta kielenkäyttöä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilaille annetaan mahdollisuus harjoitella erilaisia kielenkäyttötilanteita, jotka tarjoavat sopivia haasteita kielelliselle kehittymiselle huomioiden oppilaan kaksikielinen tausta. Osana vuorovaikutusta oppilaat laajentavat sanavarastoaan, kielen rakenteiden hallintaa ja fraasien käyttöä laulun, leikin, draaman ja pelillistämisen avulla.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Oppilaat harjoittelevat erilaisia viestinnässä tarvittavia apukeinoja, kuten eleitä ja piirtämistä sekä sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai oman kaksikielisen taustan ja kulttuuri-identiteetin perusteella. Oppilaat oppivat hyödyntämään kaksikielistä taustaansa eri tilanteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Oppilaat harjoittelevat luontevia tapoja reagoida ja ilmaista itseään arjen vuorovaikutustilanteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja omat kiinnostuksen kohteet huomioiden oppilaiden kaksikielinen tausta. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä tutustuu niiden kielellisiin piirteisiin. Oppilaat harjoittelevat hyödyntämään ruotsinkielistä materiaalia ja kehittävät ruotsin kielen taitoaan laulun, leikin, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla. Oppilaat harjoittelevat yhdessä kuuntelemaan, puhumaan ja vähitellen lukemaan ja kirjoittamaan ruotsiksi opetuksessa käsiteltävien aiheiden pohjalta.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Yhdessä oppilaiden kanssa valittujen sisältöjen lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet huomioiden oppilaiden kaksikielinen tausta ja identiteetti. Oppilaat laajentavat sanastoa ja harjoittelevat monipuolisesti sanoja ja rakenteita osana viestintää erilaisissa vuorovaikutus tilanteissa. Hyödynnetään aktivoivia työtapoja ja digitaalisia apuvälineitä sekä esimerkiksi laulua, leikkiä, loruja, kertomuksia, tarinoita ja pelillisyyttä. Oppilaat saavat vähitellen harjoitella kirjoittamista.

ePerusteet