Katolinen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen oman perheen uskonnolliseen perinteeseen ja kulttuuriseen taustaanPerheiden erilaisuusTutustutaan omaan seurakuntaanKasteen sakramentti, nimikkopyhä ja kummitOman luokan oppilaiden uskonnot ja katsomukset ja uskonnottomuusLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oman perheen perinteiden ja tapojen tunteminen ja arvostaminen, omaan perinteeseen liittyminen ja vaikuttaminenL4 Oppilaille luodaan runsaasti tilaisuuksia kysyä ja ihmetellä, kertoa tarinoita, esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan monenlaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
SisällötKristillisiä ja erityisesti katolisia symboleja kirkoissa ja kotonaTraditioKatolisen perinteen keskeisiä rukouksia, Isä meidän ja Terve MariaRaamattu, kristittyjen pyhä kirja, UT ja VTLaaja-alaisen osaamisen alueetL1 Oppilaan omat kokemukset, havainnot ja kysymyksetL4 Uskontoon liittyvien symbolien ja merkitysten havainnointi ja tunnistaminen
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
SisällötTutustuminen katolisen kirkkovuoden keskeisimpiin juhliin vuoden kristillisen juhlakierron mukaisestiMessu ja sakramentit katolisessa kirkossaVierailu katolisessa messussa ainakin kerran lukuvuoden aikanaLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Kristillinen kulttuuriperintöL7 Arkeen ja juhliin liittyviä kokemuksia ja toimintaa
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
SisällötYmpäröivän yhteisön uskonnollinen monipuolisuus suhteessa katolilaisuuteenVierailu toisen kirkkokunnan tai uskontokunnan tilaisuudessa tai opettajavierailuLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Myönteinen vuorovaikutus ja yhteistyö, muiden perinteiden ja tapojen tunteminen ja arvostaminenL3 Yhteiset pelisäännöt ja hyvät tavatL7 Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
SisällötKokemuksia uskonnosta ja omasta identiteetistäRyhmässä toimiminen, toisten kunnioittaminen ja yhdenvertaisuusLaaja-alaisen osaamisen alueetL2 Oppilaat voivat ilmaista itseään ja itselleen merkityksellisiä asioita myönteisessä vuorovaikutuksessaL3 Oppilaat harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.L6 Oppilaita kannustetaan miettimään, missä itse on erityisen hyvä. Heitä rohkaistaan toimimaan uusissa tilanteissa itseensä luottaen ja sovittamaan omia ideoita yhteen toisten kanssa.L7 Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan katoliseen uskontoon oppilaan perheen kautta. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkon jäsenyys, kaste ja pyhä messu, ristinmerkki, Pyhä Kolminaisuus, Jeesus Kristus ja Jeesuksen elämän päätapahtumat. Tutustutaan keskeisiin katolisen uskonnon päivittäisiin rukouksiin. Tutkitaan Raamatun kuvausta elämän synnystä. Opetuksessa tutustutaan Raamatun asemaan pyhänä kirjana sekä kirkkovuoden suuriin juhliin. Tutustutaan omaan seurakuntaan ja kirkkorakennukseen sekä tarkastellaan Neitsyt Mariaa ja joitakin pyhiä ihmisiä.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa otetaan huomioon oppilaiden oma tausta ja sen mahdollinen monikulttuurisuus ja moniuskontoisuus. Tutustutaan oman luokan, oman koulun ja lähiympäristön uskontoihin, katsomuksiin sekä uskonnottomuuteen osana arkea ja juhlaa. Tutkitaan katolisen perinteen yhtäläisyyksiä muiden uskontojen ja katsomusten kanssa.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa pohditaan Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kertomusten avulla hyvän ja pahan tunnistamista ja erottamista. Pohditaan toisista välittämisen ja rehellisyyden merkitystä. Perehdytään vastuuseen luonnosta ja maailmasta sekä tarkastellaan vastuuta luomiskertomuksen antamana tehtävänä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Opiskellaan alustavasti uskonnon keskeiset käsitteet kuten syntiinlankeemus, anteeksisaaminen ja -antaminen, oma ja yhteinen hyvä sekä näihin liittyvät keskeiset käskyt.

ePerusteet