Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä

• arvionnin tulee olla myönteistä ja kannustavaa

• arvioinnissa otetaan huomioon oppilaan ikäkaudet ja edellytykset

• arviointi kohdistuu koko oppimisprosessiin: oppimiseen, työskentelyyn ja käytökseen

• arviointi tapahtuu aina suhteessa asetettuihin tavoitteisiin ja kriteereihin

• arviointi on monipuolista. Se voi sisältää opettajan antamaa palautetta, vertaisarviointia ja itsearviointia.

Opintojen aikaisen arvioinnin toteuttaminen

• palautteen tulee auttaa oppilaita hahmottamaan ja ymmärtämään mitä heidän on tarkoitus oppia, mitä he ovat jo oppineet ja miten he voivat edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoriutumistaan

• arviointi tapahtuu yhteistyössä kotien kanssa. Tietoa ja palautetta oppilaan edistymisestä annetaan riittävän usein.

Itsearvioinnin edellytysten tukeminen; itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet

• itsearvioinnille ja vertaisarvioinnille annetaan tilaa ja aikaa

• oppilaita ohjataan yksilöinä ja ryhmänä havainnoimaan oppimisen, työskentelyn ja käytöksen tavoitteita sekä näissä tavoitteissa tapahtuvaa oppimista ja edistymistä

• itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa arvioinnin kriteerit ja tavoitteet on mietittävä etukäteen

Summatiivinen arviointi

Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi

• lukuvuoden päättyessä oppilaiden edistymistä arvioidaan summatiivisesti

• oppilas saa lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistuksen. Se on kokonaisarvio koko lukuvuoden oppimisprosessista ja osaamisesta.

• lukuvuositodistukseen sisältyy myös käyttäytymisen arviointi

• lukuvuositodistus on päätös oppilaan siirtymisestä seuraavalle luokalle tai hänen jättämisestään luokalle

Arvioinnin yleiset periaatteet

Muut tiedottamisen ja arviointipalautteen antamisen muodot ja ajankohdat sekä yhteistyö huoltajien kanssa

• opettaja voi antaa oppilaalle sanallista tai kirjallista palautetta esim. oppitunneilla tai jakson päätteeksi

• opettaja voi laittaa Wilmaan näkyviin oppilaiden koetulokset. Kokeen arvosana on yksi arvio oppilaan kokonaissuorituksesta.

• vähintään kerran vuodessa järjestetään kehityskeskustelu, johon osallistuvat oppilas, huoltaja ja opettaja. Keskustelussa tuodaan esiin, mitä oppilas on oppinut ja miten hän voi edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoriutumistaan. Lisäksi pohditaan oppimaan oppimisen taitoja. Keskustelussa tuodaan esiin opettajan, oppilaan ja huoltajan näkökulma arviointiin. Tärkeää on hahmottaa myös oppilaan elämän kokonaisuus ja hyvinvointiin liittyvät tekijät esim. päivärytmi, liikkuminen, lepo, ravinto, harrastukset, perheen hyvinvointi sekä kaverisuhteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet

• oppilaan käyttäytymistä arvioidaan suhteessa koulun kasvatustavoitteisiin, toimintakulttuuriin sekä järjestyssääntöihin (Liite 9). Käyttäytymisen arvioinnissahuomioidaan oppilaan ikä ja kehitystaso.

• koulussamme oppilaita ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset, ympäristö sekä noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Koulun erilaisissa tilaisuuksissa harjoitellaan asiallista, tilannetietoista käyttäytymistä ja hyviä tapoja.

• käyttäytymisen arviointi ei saa kohdistua oppilaan persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin

• käyttäytyminen arvioidaan todistuksessa omana kokonaisuutenaan (sanallinen arviointi) tai yksittäisenä numerona (numeroarviointi), eikä se vaikuta oppiaineesta saatavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan

• käyttäytymisen arviointi on summatiivisen arvioinnin lisäksi jatkuvaa, opintojen aikana tapahtuvaa formatiivista arviointia

käyttäytymisen arviointi pyritään tekemään näkyväksi sekä oppilaalle että huoltajille. Tämä toteutuu opettajan antaman palautteen kautta (suullinen, wilma) sekä itsearvioinnin ja vertaisarvionnin kautta. Yhteistyö vanhempien ja kotien kanssa on erittäin tärkeää. Palautetta, myös myönteistä, tulisi antaa riittävän usein. Yhteistyötä kotien kanssa voi olla esim. kehityskeskustelu, tapaaminen, kyselylomakkeet, wilmaviestit jne.

•Hartolan Yhtenäiskoulu on laatinut käyttäytymisen arvioinnin tueksi seuraavat kriteerit, jotka toimivat perusteluna oppilaan käyttäytymiselle annettavaan sanalliseen arviointiin 1.-3.-luokkalaisilla ja numeroarviointiin 4.-9.-luokkalaisilla. Opettajat, koulun henkilökunta, oppilaat ja huoltajat ovat saaneet osallistua käyttäytymisen tavoitteita koskevaan keskusteluun sekä tavoitteiden määrittelyyn.

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit:

Käyttäytymisen arvioinnin lähtökohtana on kasvatustavoitteiden mukainen oppilaan hyvä osaaminen. Arvioinnin tulee olla oppilaan ikätaso ja edellytykset huomioivaa. Harkintavalta rajatapauksissa on todistuksen antavalla luokanopettajalla tai luokanvalvojalla. Kriteeristö on jaettu seuraaviin osa-alueisiin:

1. Ihmiset ja ympäristö: Oppilas ottaa huomioon toiset ihmiset ja ympäristön.

2. Työn arvostus: Oppilas arvostaa omaa ja toisten työtä.

3. Säännöt, työrauha: Oppilas noudattaa sääntöjä ja pitää yllä työrauhaa.

4. Käytöstavat: Oppilas käyttäytyy tilanteen edellyttämällä tavalla.

5. Kurinpitotoimet

1.-3.-luokkalaisten käyttäytymisen arvioinnin kriteerit:

5 Kiitettävä

1. Ottaa huomioon toiset ihmiset ja ympäristön.

2. Hoitaa tunnollisesti annetut tehtävät.

3. Antaa toisille työrauhan ja noudattaa sääntöjä kaikissa koulun tilaisuuksissa

4. Käyttäytyy kaikkia kohtaan kohteliaasti.

5. Ei kurinpitomerkintöjä.

 

4 Hyvä

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön myönteisesti.

2. Osaa arvostaa omaa ja toisen työtä.

3. Antaa toisille työrauhan ja noudattaa yleensä sääntöjä.

4. Käyttäytyy yleensä hyvin, on huomautuksin ojennettavissa.

5. Ei kurinpitomerkintöjä huonosta käytöksestä oppilaita tai henkilökuntaa kohtaan.

 

3 Tyydyttävä  

 

3 Tyydyttävä  

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja sääntöihin joskus välinpitämättömästi.

2. Suhtautuu joskus tehtäviinsä ja yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi.

3. Häiritsee joskus toisten työskentelyä.

4. Kielenkäytössä ja muussa käyttäytymisessä huomauttamista.

5. On saanut joitakin kurinpitomerkintöjä tai merkinnän Kiusaamis-käsittelystä.

 

2 Kohtalainen

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja sääntöihin enimmäkseen kielteisesti.

2. Laiminlyö usein tehtäviään, suhtautuu yhteiseen omaisuuteen toistuvasti välinpitämättömästi.

3. Häiritsee usein toisten työskentelyä.

4. Vaatii usein huomauttamista huonosta kielenkäytöstä ja käyttäytymisestä.

5. On saanut useita kurinpitomerkintöjä tai osallistuu toistuvasti kiusaamiseen.

 

1 Välttävä

Osoittaa suurta välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä, kouluyhteisöä ja sen jäseniä kohtaan.

 

 

4.-9.-luokkalaisten käyttäytymisen arvioinnin kriteerit:

 

10 Erinomainen  

1. Toimii oma-aloitteisesti esimerkkinä toisten ihmisten ja ympäristön huomioonottamisessa.

2. Hoitaa esimerkillisesti annetut tehtävät.

3. Antaa toisille työrauhan ja edistää sääntöjen noudattamista kaikissa koulun tilaisuuksissa.

4. Käyttäytyy kaikkia kohtaan kohteliaasti.

5. Ei kurinpitomerkintöjä

9 Kiitettävä

1. Ottaa huomioon toiset ihmiset ja ympäristön.

2. Hoitaa tunnollisesti annetut tehtävät.

3. Antaa toisille työrauhan ja noudattaa sääntöjä.

4. Käyttäytyy kohteliaasti.

5. Ei kurinpitomerkintöjä.

 

8 Hyvä             

 

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön myönteisesti.

2. Osaa arvostaa omaa ja toisen työtä.

3. Antaa toisille työrauhan ja noudattaa yleensä sääntöjä.

4. Käyttäytyy yleensä hyvin, on huomautuksin ojennettavissa.

5. Ei kurinpitomerkintöjä huonosta käytöksestä oppilaita tai henkilökuntaa kohtaan.

 

7 Tyydyttävä

7 Tyydyttävä  

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja sääntöihin joskus välinpitämättömästi.

2. Suhtautuu joskus tehtäviinsä ja yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi.

3. Häiritsee joskus toisten työskentelyä.

4. Kielenkäytössä ja muussa käyttäytymisessä huomauttamista.

5. On saanut joitakin kurinpitomerkintöjä tai merkinnän Kiusaamis-käsittelystä.

 

6 Kohtalainen

1. Suhtautuu koulunkäyntiin ja sääntöihin enimmäkseen kielteisesti.

2. Laiminlyö usein tehtäviään, suhtautuu yhteiseen omaisuuteen toistuvasti välinpitämättömästi.

3. Häiritsee usein toisten työskentelyä.

4. Vaatii usein huomauttamista huonosta kielenkäytöstä ja käyttäytymisestä.

5. On saanut useita kurinpitomerkintöjä tai osallistuu toistuvasti kiusaamiseen.

 

5 Välttävä

Osoittaa suurta välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä, kouluyhteisöä ja sen jäseniä kohtaan.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt

• oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavan numeron tai vastaavan sanallisen arvion, siirtyy seuraavalle vuosiluokalle

• oppilaan kokonaistilannetta tulee tarkastella riittävän ajoissa

• oppilaan tulee saada tarvitsemaansa tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta, ohjausta ja muuta tukea

• oppilaan huoltajaa tulee informoida ajoissa ja varata mahdollisuus tulla kuulluksi sekä sopia toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi

• oppilas voidaan jättää vuosiluokalle heikon koulumenestyksen perusteella tai jos hänen lukuvuotta koskeva suorituksensa yhdessä tai useammassa vuosiluokan oppimäärään kuuluvassa oppiaineessa on hylätty

• ennen luokalle jättämistä oppilaalle varataan mahdollisuus erilliseen kokeeseen, jolla hän voi osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Koe voi sisältää erilaisia suullisia, kirjallisia tai muita näyttömahdollisuuksia

Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt

2-3

• 2.-3. -luokan nivelkohta on tärkeä, sillä toisen lukuvuoden väliarvioinnissa arvioidaan alustavasti oppilaan valmiudet tulevissa opinnoissa

• 2. -luokan lopulla pääpaino on oppimisen edistymisen arvioinnissa ja vuosiluokan päätteeksi oppilas saa lukuvuositodistuksen

• lukuvuositodistuksen lisäksi oppilaalle tulee antaa myös muuta ohjaavaa palautetta. Opettajan antamassa palautteessa tulisi huomioida edistyminen kielellisissä ja matemaattisissa valmiuksissa, edistyminen työskentelytaidoissa sekä edistyminen omien ja yhteisesti sovittujen tehtävien huolehtimisessa. Palaute voidaan antaa esimerkiksi kehityskeskustelussa, jossa huomioidaan myös oppilaan itsearviointi ja huoltajan näkemykset. Yhteisessä palaute- tai kehityskeskustelussa opettajan, oppilaan ja huoltajan välinen vuorovaikutus on tärkeää.

• oppilaan tarvitsemaa ohjausta ja tukea suunnitellaan yhdessä erityisopettajan kanssa

• 2. -luokan opettaja on velvollinen kutsumaan koolle kevätlukukauden loppupuolella siirtopalaverin, jossa välitetään tietoa tulevalle 3. -luokan opettajille, erityisopettajalle ja ohjaajille oppilaan valmiuksista ja tuen tarpeesta (ks. Yhteistyö nivelvaiheissa)

6-7

• 6. -luokan päättteksi oppilaalle annetaan lukuvuositodistus

• 6. -luokan lopulla oppilaalle annetaan myös muuta ohjaavaa palautetta esimerkiksi kehityskeskustelussa. Palautteessa kiinnitetään huomio työskentelytaitojen ja oppimisen taitojen kehittymiseen. Lisäksi oppilaalle ja huoltajalle annetaan tietoa edistymisessä oppiaineissa sekä laaja-alaisessa osaamisessa. Erityistä huomiota kiinnitetään opiskelumotivaation tukemiseen. Kehityskeskustelussa myös oppilaan itsearviointi ja huoltajan näkemykset otetaan huomioon. Yhteisessä palautekeskustelussa opettajan, oppilaan ja huoltajan välinen vuorovaikutus on tärkeää.

• oppilaan tarvitsemaa ohjausta ja tukea suunnitellaan yhdessä erityisopettajan kanssa

• 6. -luokan opettaja on velvollinen kutsumaan koolle kevätlukukauden loppupuolella siirtopalaverin, jossa välitetään tietoa tuleville 7. -luokan opettajille, erityisopettajalle ja ohjaajille oppilaan valmiuksista ja tuen tarpeesta (Ks. Yhteistyö nivelvaiheissa)

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Valinnaisten aineiden arviointi

• valinnaiset oppiaineet arvioidaan numeroin. Arvioinnissa tulee tietojen ja taitojen lisäksi korostua aktiivisuus ja yritteliäisyys.

Perusopetuksen päättöarviointi

Päättöarvioinnin toteuttaminen Hartolan Yhtenäiskoulussa

• kaikki valinnaiset aineet arvioidaan numeroarvioinnilla. Jos valinnaisainetta on opiskeltu kaksi vuosiviikkotuntia, päättöarviointiin tulee suoritusmerkintä.

• luokilla 7-9 oppilasta tulee arvioida monipuolisia arviointimenetelmiä käyttäen. Arvosanan 8 kriteerit tulee ottaa huomioon kaikessa arvioinnissa. Tällöin aiemmat arvosanat yhdessä osaamisen kehittymisen ja tavoitteiden saavuttamisen kanssa muodostavat hyvän pohjan päättöarvioinnille.

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Todistukset ja niiden antamiseen liittyvät käytännöt sekä sanallisen ja numeroarvioinnin käyttö todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa

• oppilaalle annetaan välitodistus ja lukuvuositodistus. Kaikki oppiaineet arvioidaan.

• 1. -luokalla sekä toiminta-alueittain järjestetyssä opetuksessa välitodistus korvataan arviointikeskustelulla, josta jää kirjallinen dokumentti

• luokilla 1-2 oppilaiden todistus perustuu kolmiportaiseen sanalliseen arviointiin

• luokilla 3-4 oppilaiden todistus perustuu viisiportaiseen sanalliseen arviointiin

• luokilla 5-9 oppilaiden todistus perustuu numeroarviointiin

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Paikallisesti päätettävät asiat

Hartolan perusopetuksessa

Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta

Oppimiskeskustelut järjestetään vähintään 1. ja 7. luokilla ja opettajan vaihtuessa, sen lisäksi

oppimiskeskusteluja voi järjestää tarpeen mukaan myös muilla luokka-asteilla.

 

Arvioinnista tiedottamisen muodot

opettajat tiedottavat oppiaineittain arvioinnin periaatteista lukuvuoden/lukukauden alussa sekä oppilaille että huoltajille.

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet

Käyttäytymisen arvioinnissa noudatetaan nykyisen Hartolan perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisia kriteerejä.

 

Valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa

Valinnaisten aineiden arvioinnissa noudatetaan edellä olevien lukujen 6.7. ja 6.8. mukaisia periaatteita.

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen osalta noudatetaan edellä olevan luvun 6.6.1. periaatteita. Jos oppilaalla on ns. nelosvaara, niin oppilasta ja huoltajaa tiedotetaan asiasta ennen koulun talvilomaa. Mikäli oppilaalle on tehty päätös, että hän etenee vuosiluokkiin sitomattomasti oman opinto-ohjelman mukaan, niin hänet voidaan jättää vuosiluokalle vain yleisen heikon koulumenestyksen perusteella.Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa

Luokilla 1 - 3 annetaan oppiaineista ja käyttäytymisestä sanallinen arvio lukuvuositodistukseen ja luokilla 2 - 3 välitodistukseen. Luokilla 4 - 8 annetaan oppiaineista ja käyttäytymisestä numeroarvosana lukuvuositodistukseen ja välitodistukseen. 9. luokan päättötodistuksessa ja välitodistuksessa annetaan numeroarvosanat.

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa

Valinnaisten aineiden päättöarvioinnissa noudatetaan lukujen 6.8.5 ja 6.8.6. mukaisia periaatteita.

Välitodistukset, mikäli opetuksen järjestäjä niitä päättää antaa

Välitodistus annetaan syyslukukauden päätteeksi vuosiluokilla 2 – 9. Opettaja käy oppilaan ja huoltajan kanssa arviointikeskustelun 1. luokalla tammikuun aikana.

Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat.

Perusopetuksen oppimäärä tai sen osa voidaan suorittaa erityisessä tutkinnossa pyytämällä mahdollisuutta kirjallisesti koulun rehtorilta. Suorittamisen ajankohta sovitaan erikseen

ePerusteet