Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
6.8 PAIKALLISESTI PÄÄTETTÄVÄT ASIAT
Arviointikulttuuri
Haminan kaupungissa arviointikulttuurin kehittämisen painopisteinä ovat arvioinnin yhtenäistäminen ja monipuolisten arviointimenetelmien käyttäminen. Arviointikäytänteiden on oltava yhtenäisiä sekä koulujen sisällä että koulujen välillä. Opettajien tulee perustaa arviointinsa opetussuunnitelmassa yhteisesti annettuihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opettajat tekevät yhteistyötä sekä oman koulunsa että toisten koulujen opettajien kanssa arvioinnin yhtenäistämiseksi. Arviointimenetelmien tulee olla monipuolisia, jotta jokaisella oppilaalla on mahdollisuus osoittaa osaamisensa. Arviointimenetelmien käytössä täytyy myös ottaa huomioon oppilaiden erilaiset lähtökohdat.
Opettajat antavat tietoa huoltajalle arviointikriteereistä, arviointiin liittyvistä käytänteistä sekä erilaisista arviointimenetelmistä.
Palautteen antamisen periaatteet
Formatiivinen arviointi on jatkuvaa, ja se antaa tietoa oppilaan edistymisestä sekä oppilaalle itselleen että opettajalle. Se edellyttää opettajilta oppimistilanteisiin liittyvää havainnointia ja keskustelua oppilaiden kanssa. Lisäksi oppimisen tavoitteiden ja arviointikriteerien tulee olla selvästi oppilaiden tiedossa. Opettajan tulee antaa formatiivisen arvioinnin perusteella oppilaalle palautetta, jonka tarkoituksena on kannustaa oppilasta, auttaa häntä suuntaamaan opiskeluaan ennalta asetettujen tavoitteiden mukaisesti ja kehittämään opiskelutaitojaan.
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet
Itsearvioinnin tehtävänä on ohjata oppilasta havainnoimaan oppimistaan ja sen edistymistä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
Oppilaan itsearviointitaitoja kehitetään auttamalla oppilaita ymmärtämään tavoitteet ja etsimään niiden saavuttamiseksi parhaita toimintatapoja. Opettajan tulee huolehtia siitä, että oppilaat ovat tietoisia siitä, mitä heidän odotetaan oppivan. Itsearviointia toteutetaan sekä ryhmänä että itsenäisesti.
Vertaisarviointia, oppilaiden keskinäistä arviointikeskustelua, hyödynnetään ja opetetaan oppilaiden ikä- ja taitotaso huomioiden osana ryhmän työskentelyä.
Lukuvuosiarviointi
Lukuvuosiarvioinnin tulee perustua opetussuunnitelmassa yhteisesti annettuihin tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opettajan tulee arvioinnissaan ottaa huomioon kaikki oppilaan antamat näytöt lukuvuoden ajalta. Numeroarvosana ja sanallinen arviointi kuvaavat oppilaan osaamisen tasoa suhteessa oppiaineen tavoitteisiin.
Kuudennella luokalla lukuvuosiarvioinnin tulee perustua opetussuunnitelman perusteissa kuvattuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Yhdeksännen luokan päättöarvioinnin tulee perustua opetussuunnitelman perusteissa kuvattuihin päättöarvioinnin kriteereihin.
Nivelvaiheisiin liittyvät käytännöt
Toisen ja kuudennen vuosiluokan kevätlukukaudella opettaja, oppilas ja huoltaja käyvät yhteisen arviointikeskustelun. Arviointikeskustelu voidaan toteuttaa vuosittaisten huoltajatapaamisten yhteydessä. Arviointikeskustelun pohjana käytetään opettajan havaintoja sekä oppilaan tekemää itsearviointia.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit kuvataan opetussuunnitelman liitteessä.
Käyttäytyminen ei vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan.
Valinnaisten aineiden arviointi
5. luokalla taito- ja taideainevalinnaisen arviointi on osa yhteisen oppiaineen oppimäärän arviointia, joten siitä ei tule erillistä arvosanaa. 6. luokalla valinnaisen aineen arviointi on sanallinen (hyväksytty/hylätty).
Kahden vuosiviikkotunnin laajuiset valinnaiset aineet arvioidaan numeroin ja yhden vuosiviikkotunnin laajuiset valinnaiset aineet sanallisesti (hyväksytty/hylätty).
Todistukset
Oppilaille annetaan lukuvuoden aikana kirjallinen välitodistus ja lukuvuositodistus. Luokka-asteilla 1-2 oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on sanallista. Luokka-asteilla 3-9 oppiaineiden ja käyttäytymisen arviointi on numeerista.
Luokka-asteilla 1-2 käyttäytymisen, matematiikan ja äidinkielen ja kirjallisuuden arviointi toteutetaan osa-alueittain.
Välitodistus tai väliarviointi voidaan jättää antamatta yksittäiselle oppilaalle perustellusta syystä. Mikäli oppilas ei esimerkiksi terveydellisten syiden vuoksi ole voinut osallistua opetukseen eikä muutoinkaan opiskella tai antaa näyttöjä, voidaan välitodistus tai -arviointi jättää antamatta. Välitodistus voidaan jättää myös antamatta silloin, kun oppilas etenee oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkaan sitomattomasti. Välitodistuksen antamatta jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä huoltajien kanssa. Oppilaan ja huoltajan tulee kuitenkin saada riittävästi tietoa oppilaan oppimisesta, osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Päätös väliarvioinnin antamatta jättämisestä kirjataan oppilaan HOPSiin tai HOJKSiin.
Opinnoissa etenemisen käytännöt
Oppilaan tulee voida näyttää edistymistään ja osaamistaan monin eri tavoin, sillä toistuvat kirjalliset kokeet eivät anna esimerkiksi lukihäiriöiselle tai maahanmuuttajataustaiselle oppilaalle onnistumisen mahdollisuutta. Tämä edellyttää sitä, että opettajat käyttävät monipuolisia arviointimenetelmiä. Kirjallisten kokeiden lisäksi arvioinnissa käytetään esimerkiksi oppimispäiväkirjoja ja portfoliotyöskentelyä. Lisäksi opettajan tulee tarjota oppilaalle mahdollisuus suullisiin ja toiminnallisiin näyttöihin.
Oppilas siirtyy seuraavalle vuosiluokalle, mikäli hän on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja ja taitoja osoittavan numeron (arvosana 5) tai vastaavan sanallisen arvion. Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hänen lukuvuosisuorituksensa yhdessä tai useammassa oppiaineessa on hylätty. Ennen luokalle jättämistä opettajan tulee tarjota oppilaalle mahdollisuus erilliseen kokeeseen, jossa hän voi osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Opettaja tarjoaa näitä mahdollisuuksia sekä lukuvuoden aikana että sen päätyttyä. Erillisen kokeen tulee sisältää monipuolisesti suullisia, kirjallisia ja muita näyttömahdollisuuksia, jotta oppilas pystyy osoittamaan osaamisensa.
Jos suoritusmahdollisuus annetaan lukuvuoden päätyttyä, luokalle jättämisestä tehdään ehdollinen päätös. Päätöksessä tulee mainita ne oppimäärän osa-alueet, jotka oppilaan tulee suorittaa hyväksytysti siirtyäkseen seuraavalle vuosiluokalle.
Oppilas voidaan myös jättää luokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos sitä pidetään hänen yleisen koulumenestyksensä ja kehityksensä kannalta tarkoituksenmukaisena. Oppilaan huoltajalle tulee varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä.
Vuosiluokalle jäävän oppilaan suoritukset asianomaiselta luokalta raukeavat.
Oman opinto-ohjelman mukainen eteneminen
Oppilas voi edetä opinnoissa vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan vuosiluokkiin sitomattomasti (VSOP) oman opinto-ohjelman mukaisesti. Oman opinto-ohjelman mukaan opiskeleva oppilas saa lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistuksen kyseisenä lukuvuonna hyväksytysti suorittamistaan opinnoista ja siirtyy lukuvuoden koulutyön päätyttyä opinnoissaan eteenpäin.
Oman opinto-ohjelman mukaisella etenemisellä voidaan tarvittaessa välttää luokalle jättäminen, jonka myötä oppilaan kaikki opinnot kyseiseltä vuosiluokalta raukeaisivat. Oman opinto-ohjelman mukaisesti etenevä oppilas voidaan jättää vuosiluokalle vain yleisen heikon koulumenestyksen perusteella. Yhdeksännellä vuosiluokalla oleva oppilas luetaan tämän vuosiluokan oppilaaksi, kunnes hän suorittaa perusopetuksen koko oppimäärän ja saa päättötodistuksen tai eroaa koulusta.
Päättöarviointi
Päättöarviointi perustuu opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin päättöarvioinnin kriteereihin. Päättötodistuksessa käytetään aina numeroarviointia. Poikkeuksena tästä ovat oppilaat, joiden opetus on järjestetty toiminta-alueittain.
Erityinen tutkinto
Perusopetuksen oppimäärä tai sen osa voidaan suorittaa erityisessä tutkinnossa. Erityiseen tutkintoon osallistuvan tulee osoittaa, että hänen tietonsa ja taitonsa vastaavat perusopetuksen eri oppiaineiden yleisen oppimäärän mukaisia tietoja ja taitoja.
Erityinen tutkinto järjestetään oman kunnan alueella asuville, perusopetusikäisille henkilöille. Erityisen tutkinnon vastaanottaa ja arvioi pääasiassa kyseistä vuosiluokkaa ja oppiainetta opettava opettaja tai oppilaan tutkiva opettaja.
Erityinen tutkinto voidaan järjestää yksittäisenä kokeena tai näyttönä. Yhdellä näyttökerralla voidaan osoittaa osaamista yksittäisen näytön lisäksi esim. portfolion avulla.
Erityisen tutkinnon suorittamista varten huoltaja ilmoittaa oppilaan erityiseen tutkintoon kirjallisesti. Jos oppilas on koulun kirjoilla esim. perusopetukseen valmistavassa opetuksessa, ilmoittautuminen tehdään rehtorille. Kotiopetuksessa opiskelevan oppivelvollisen ilmoittautuminen tehdään sen koulun rehtorille, josta opetuksen järjestäjä on määrännyt tutkivan opettajan.
Kirjallisessa ilmoittautumisessa erityiseen tutkintoon on oltava:
Erityisen tutkinnon suorittajan tunnistetiedot
Tieto siitä, suoritetaanko erityisessä tutkinnossa koko perusopetuksen oppimäärä vai osa oppimäärästä
Osittain suoritettavan oppimäärän osalta oppiaineet ja vuosiluokkakokonaisuudet eriteltynä
Ilmoittautumisen jälkeen sovitaan erityisen tutkinnon suorittamisen tavoista ja ajankohdista.
Erityisessä tutkinnossa annettava todistus on sanallinen tai numeerinen samoin periaattein kuin muutkin Haminan kaupungin perusopetuksessa annettavat todistukset.