Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Alla olevassa taulukossa on esitelty lyhyesti Espoon kristillisen koulun oppilasarviointi 1.–9. luokilla.
ALAKOULU | Arviointitapa Arvioinnin ajankohta | Mitä arvioidaan | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 Itsearviointi syyslukukaudella | Käyttäytyminen ja työskentelytaidot | L | L | L | L | L | ||
2 Välitodistus syyslukukauden lopussa Kirjallisena *) | 1 Käyttäytyminen 2 Osaaminen: kaikki aineet | SL S | SL S | N N | N N | N N | ||
3 Arviointikeskustelu tammi-helmikuulla (välitodistuksen pohjalta); Läsnä: oppilas, huoltaja(t), luokanvalvoja | 1 Käyttäytyminen 2 Edistyminen: kaikki aineet | K | K | K | K | K | K | |
4 LUKUVUOSITODISTUS lukuvuoden lopussa Kirjallisena *) | 1 Käyttäytyminen 2 Osaaminen kaikki aineet | SL S | SL S | SL S | N N | N N | N N | |
YLÄKOULU | ARVIOINTITAPA Arvioinnin ajankohta Arviointiin osallistuvat | Mitä arvioidaan | 7 | 8 | 9 | |||
1 Itsearviointi 1. jakson lopussa | Oppiaineet - vapaamuotoinen | |||||||
2 Arviointikeskustelu loka-marraskuu Läsnä: oppilas, huoltaja(t), luokanvalvoja | Edistyminen | K | K | K | ||||
3 Itsearviointi 1. ja 2. jakson lopussa | Käyttäytymisen itsearviointi | L | L | L | ||||
4 Lukukausiarviointi syyslukukauden lopussa Wilmassa luettavissa asianosaisille *) | Oppiaineet ja käyttäytyminen | N | N | N | ||||
5 Arviointimessut tammi-helmikuussa Läsnä: oppilas, aineenopettaja ja huoltaja(t) halutessaan | Oppiaineet väliarvioinnin pohjalta | K | K | K | ||||
6 LUKUVUOSITODISTUS lukuvuoden lopussa Kirjallinen *) | Käyttäytyminen Oppiaineet | L N | L N | L N |
Lyhenteiden selitys: K = keskustelu; *) = arkistoitava; S = sanallinen arviointi; N = numeerinen arviointi; L= valmis lomake paperisena/Wilmassa/Liite
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Arvioinnista tiedottaminen ja yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Yksilölliset arviointikeskustelut jokaisen oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa toteutetaan vuosittain. Yläkoulussa arviointikeskustelutyyppinen vanhempaintapaaminen luokanvalvojan, oppilaan ja huoltajan kanssa pidetään loka-marraskuussa. Lisäksi tammikuussa järjestetään yläkoulun arviointimessut painottaen yhdeksäsluokkalaisia. Oppilas tapaa valitsemiensa aineiden opettajan yksin tai huoltajiensa kanssa saadakseen palautetta oppimisesta ja voidakseen asettaa realistisia tavoitteita oppiaineeseen. Alakoulussa arviointikeskustelu pidetään luokanopettajan, oppilaan ja huoltajan kesken tammi-helmikuussa. Niiden avulla oppilaat ja huoltajat saavat ajankohtaista tietoa oppimisesta ja koulunkäynnistä. Oppilas, huoltajat ja koulu voivat tuoda esille mahdollisen tuen tarpeen ja asettaa oppilaalle sopivia tavoitteita opiskeluun.
Oppilaille ja huoltajille tiedotetaan, miten ja mistä arvosanat muodostuvat. Arvioinnista tiedotetaan Wilmassa, lukuvuosioppaassa ja vanhempainilloissa. Oppilaan saamat koe- ja muut arvosanat annetaan pääasiassa huoltajille tiedoksi Wilma-järjestelmän kautta. Huoltajat saavat halutessaan oppilaan kokeet nähtäväksi kotiin joko opettajan kopioimana tai koululle takaisin palautettavana versiona. Huoltajilla on oikeus saada perustelut oppilaan arvioinneille. Vuosiluokkien lukuvuosiarviointiin tai päättöarviointiin tulevista hylätyistä arvosanoista tiedotetaan oppilasta ja huoltajia hyvissä ajoin joko suullisesti tai kirjallisesti.
Formatiivinen arviointi
Ala- ja yläkoulussa toteutetaan itsearviointia ja annetaan vertaispalautetta säännöllisesti kouluvuoden kuluessa.
Vertaispalaute voi olla suullista tai kirjallista. Sitä annetaan oppilaiden koulutyön lomassa esim. oppilaiden esitysten, kuvataidetöiden tai prosessikirjoittamisen yhteydessä.
Itsearviointi sisältää käyttäytymisen, työskentelytaitojen ja oppiaineiden itsearviointiosiot. Sitä toteutetaan lukuvuoden aikana tasaisesti eri oppiaineissa.
Summatiivinen arviointi
Muun tavallisen summatiivisen arvioinnin lisäksi yläkoulussa oppilaan osaamista oppiaineissa arvioidaan summatiivisesti syyslukukauden lopussa. Arvioinnista käytetään nimeä väliarviointi, vaikka yläkoulun oppilaat eivät saa väliarvioinnista todistusta.
· Syyslukukauden "väliarviointi": syksyllä oppiaineisiin merkitään Wilmaan koe, jonka nimeksi laitetaan “Syksyn arviointi, aine xx”.
· Tähän merkitään aineen arvosana (jolloin voi käyttää myös puolikkaita ja neljäsosa-arvosanoja) sekä tarvittaessa sanallinen kommentti.
· Väliarviointi julkaistaan oppilaille ennen syyslukukauden loppua.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia. Lisäksi oppilaat arvioivat itseään työskentelytaidoissa yleisesti keskittyen seuraavaan seitsemään kohtaan:
1. Seuraat opetusta
2. Keskityt työhösi
3. Huolehdit opiskeluvälineistäsi
4. Huolehdit kotitehtävistäsi
5. Työskentelet huolellisesti
6. Yhteistyö sujuu
7. Kannat vastuusi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutenaan. Käyttäytymistä arvioidaan välitodistuksen ja lukuvuositodistuksen yhteydessä ja samalla oppilas harjoittelee itsearviointia käyttäytymisen osalta. Myös vanhempaintapaamisessa tai arviointikeskustelussa annetaan oppilaalle ohjaavaa palautetta käyttäytymisestä. Tavoitteet ja arviointikriteerit käydään läpi oppilaiden kanssa heidän ikätasonsa huomioon ottaen. Yhteisten oppilaiden opettajat arvioivat käyttäytymistä yhdessä.
Käyttäytymisen tavoitteiden pohjana ovat Espoon kristillisen koulun järjestyssäännöt sekä koulun hyvän käytöksen kriteerit. Vuosiluokilla 1–3 käyttäytyminen arvioidaan sanallisesti. Vuosiluokilla 4–9 käyttäytyminen arvioidaan numeroin, joskin päättötodistukseen ei tule käyttäytymisestä arvosanaa.
1.–3.-luokkalaisilla otetaan huomioon seuraavat osa-alueet:
käyttäydyt kohteliaasti ja ystävällisesti
ilmaiset itseäsi rakentavasti
noudatat ohjeita
ylläpidät työrauhaa
Luokilla 1–3 sanallisen arviointilomakkeen arviointiasteikko on neliportainen: yleensä aina, useimmiten, vaihtelevasti ja harvoin.
Luokilla 4–9 on numeerinen arviointi, jossa asteikko on 4–10. Alla on kuvattuna arvosanojen 4–10 kriteerit käyttäytymiselle.
Arvosana 10
· Oppilas käyttäytyy toisia kohtaan aina asiallisesti ja kannustavasti. Yhteistyö sujuu hyvin kaikkien kanssa.
· Oppilas pitää koulutarvikkeistaan, yhteisistä välineistä ja tiloista hyvää huolta.
· Oppilas toimii ohjeiden mukaan, noudattaa sääntöjä, eikä häntä tarvitse ojentaa.
· Oppilas parantaa luokan ja koulun työskentelyilmapiiriä.
· Oppilas toimii rehellisesti ja vastuuntuntoisesti.
Arvosana 9
· Oppilas käyttäytyy toisia kohtaan asiallisesti, myös ollessaan eri mieltä. Yhteistyö sujuu lähes aina kaikkien kanssa.
· Oppilas pitää koulutarvikkeistaan, yhteisistä välineistä ja tiloista hyvää huolta.
· Oppilas toimii ohjeiden mukaan, noudattaa sääntöjä lähes aina ja suostuu muuttamaan toimintaansa, jos häntä ojennetaan.
· Oppilas parantaa luokan työskentelyilmapiiriä.
Oppilas toimii rehellisesti ja vastuuntuntoisesti.
Arvosana 8
· Oppilas käyttäytyy toisia kohtaan asiallisesti, myös ollessaan eri mieltä. Yhteistyö sujuu useimmiten kaikkien kanssa.
· Yleensä oppilas pitää koulutarvikkeistaan, yhteisistä välineistä ja tiloista hyvää huolta.
· Oppilas toimii ohjeiden mukaan, noudattaa sääntöjä useimmiten ja suostuu muuttamaan toimintaansa, jos häntä ojennetaan.
· Oppilas työskentelee häiritsemättä muita.
· Oppilas toimii rehellisesti ja vastuuntuntoisesti.
Arvosana 7
· Oppilas käyttäytyy useimmiten toisia kohtaan asiallisesti. Yhteistyö sujuu vaihtelevasti.
· Yleensä oppilas huolehtii koulutarvikkeistaan, yhteisistä välineistä ja tiloista.
· Oppilas toimii ohjeiden ja sääntöjen mukaan vaihtelevasti ja yleensä korjaa toimintaansa, jos häntä ojennetaan.
· Oppilas häiritsee välillä toisten työskentelyä.
· Oppilas toimii yleensä rehellisesti ja vastuuntuntoisesti.
Arvosana 6
· Oppilas käyttäytyy usein toisia kohtaan epäkunnioittavasti. Yhteistyö sujuu välillä joidenkin kanssa.
· Oppilas huolehtii vaihtelevasti koulutarvikkeistaan, yhteisistä välineistä ja tiloista.
· Oppilas jättää välillä noudattamatta sääntöjä eikä aina muuta toimintaansa, jos häntä ojennetaan.
· Oppilas häiritsee usein toisten työskentelyä.
· Oppilas toimii välillä epärehellisesti ja vastuuttomasti.
Arvosana 5
· Oppilas käyttäytyy usein toisia kohtaan epäkunnioittavasti.
· Yhteistyö sujuu joskus ja joidenkin kanssa.
· Oppilas jättää usein huolehtimatta koulutarvikkeistaan, yhteisistä välineistä ja tiloista.
· Oppilas jättää usein noudattamatta ohjeita ja sääntöjä, eikä muuta käyttäytymistään, vaikka häntä ojennetaan.
· Oppilas häiritsee jatkuvasti toisten työskentelyä.
· Oppilas toimii usein epärehellisesti ja vastuuttomasti.
Arvosana 4
· Oppilas käyttäytyy toisia kohtaan epäkunnioittavasti ja väkivaltaisesti. Yhteistyö sujuu vain valikoidusti.
Käyttäytymisen arvioinnin tukena käytetään yläkoulussa opettajan ja oppilaan yhteistä arviointilomaketta, joka sisältää kuhunkin kategoriaan liittyvät kriteerit hyvälle käytökselle. Oppilas käyttää sitä itsearvioinnin harjoitteluun ja se voi toimia myös käyttäytymisen tavoitteiden asettelussa. Arviointilomake annetaan yläkoululaisille todistuksen liitteenä.
Käyttäytymisen arvioinnin osatavoitteet on jaettu seuraaviin kategorioihin:
kunnioittava käytös aikuisia kohtaan
kunnioittava käytös toisia oppilaita kohtaan
ympäristön huomioiminen
yhteisesti sovitut toimintatavat ja säännöt
kannustava ja toiset huomioon ottava käytös
työrauha
ohjauksen vastaanottaminen
hyvät tavat
rehellisyys ja vastuu omista tekemisistä
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Oppilaat etenevät Espoon kristillisessä koulussa pääsääntöisesti vuosiluokittain, vuosiluokalta toiselle. Koulu tarjoaa oppilaan opiskelun etenemisen haasteissa ennakoivasti oppimisen ja koulunkäynnin tukea sekä toteuttaa oppilashuollolliset tukitoimenpiteet. Vuosiluokalle jättäminen on tukitoimenpiteistä äärimmäisin.
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, asiasta tiedotetaan hyvissä ajoin lukuvuoden aikana huoltajia ja oppilasta sekä sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi. Jos oppilas saa hylätyn arvosanan syyslukukauden lopussa päättyvästä oppiaineesta, oppilaalle annetaan itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskeltavaa sekä järjestetään alkuvuodesta koulussa koepäivä, jolloin hän voi osoittaa osaamistaan ja päästä oppiaineesta läpi. Jos oppilas saa lukuvuositodistukseen hylätyn arvosanan, hänelle järjestetään lisänäytön mahdollisuus koulussa kesäloman alussa. Jos oppilas ei sittenkään pääse läpi, oppilaan kokonaistilanne arvioidaan koulussa oppilaan tuen ryhmässä ja hänen voidaan antaa perustellusta syystä jatkaa seuraavalle luokalle, jättää luokalle tai siirtää vuosiluokattomaan opiskeluun.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Perusopetuksen opinnoissa voidaan edetä vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan oman opinto-ohjelman mukaisesti vuosiluokkiin sitomattomasti. Kun koulunkäynti ja opinnoissa eteneminen muodostuu niin haasteelliseksi, että oppilas ei suoriudu vuosiluokkansa suorittamisesta opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti, harkitaan vuosiluokattomaan opiskeluun siirtymistä ennen luokalle jättämistä.
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Valinnaisten aineiden arviointi
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimäärää, ja ne myös arvioidaan osana niiden opetusta. Näistä opinnoista ei tule erillistä arviota lukuvuositodistukseen tai päättötodistukseen.
Valinnaisaineet voivat olla taito- ja taideaineiden (liikunta, käsityö, kuvataide, musiikki ja kotitalous) tai muiden yhteisesti opetettavien aineiden kursseja, syventäviä ja soveltavia opintoja, vieraita kieliä tai laaja-alaisen osaamisen tavoitteita tukevia aineita (kuten filosofia tai tietotekniikka). Valinnaisaineet voivat olla myös kahden tai useamman oppiaineen yhteistyönä toteutettavia valinnaiskursseja tai ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvia eheyttäviä opintokokonaisuuksia. Koulu määrittelee tarjottavat valinnaisaineet lukuvuosisuunnitelmassa vuosittain. Valinnaisaineen valitsee oppilas huoltajansa kanssa.
Valinnaiset aineet arvioidaan kurssikohtaisesti siten, että laajuudeltaan vähintään kaksi vuosiviikkotuntia olevat valinnaiset opinnot arvioidaan numeroilla ja sitä suppeammat kurssit sanallisesti (hyväksytty/hylätty). Jos valinnainen kurssi on oppiainetta syventävä ja kurssin aikana oppilaan osaaminen suhteessa tavoitteisiin on korkeampaa kuin muutoin, voi valinnainen kurssi vaikuttaa kyseisen oppiaineen arvosanaan korottavasti.
Vieraiden kielten vapaaehtoiset ja valinnaiset oppimäärät arvioidaan seuraavasti: Vapaaehtoinen A-kieli arvioidaan vuosiluokilla 1–3 sanallisesti ja vuosiluokilla 4–9 numeroin. Valinnainen B2-kieli arvioidaan numeroin.
Valinnaisaineissa käytetään samoja formatiivisen arvioinnin periaatteita kuin muissakin oppiaineissa.
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Oppiaineiden arviointi ja todistukset alakoulussa
Oppilaan osaamista oppiaineissa arvioidaan syyslukukauden päätteeksi välitodistuksella, paitsi 1. luokalla, kevätlukukauden arviointikeskustelussa sekä lukuvuositodistuksessa. Välitodistus sisältää käyttäytymisen ja kaikkien aineiden arvioinnin luokkatason mukaisesti. Arviointikeskustelu pidetään luokanopettajan, oppilaan ja huoltajan kesken tammi-helmikuussa.
· 1.–3. luokilla annetaan sanallinen arviointi lukuvuositodistuksessa ja 2.–3. luokilla myös välitodistuksessa.
· 4.–6. luokilla annetaan numeroarviointi välitodistuksessa ja lukuvuositodistuksessa.
· 2. luokalla välitodistuspohja voi poiketa muiden luokkien todistuspohjista.
Oppiaineiden arviointi ja todistukset yläkoulussa
Oppilaan osaamista oppiaineissa arvioidaan summatiivisesti syyslukukauden lopussa Wilmassa.
Keväällä annetaan kirjallinen lukuvuositodistus, jossa arvioidaan osaaminen kaikissa oppiaineissa.